از رشد ۵۹ درصدی جذب دانشآموز در سما تا افزایش ۶۰۰ نفری ظرفیت نوسازی مدارس
گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مدارس سما ازجمله مدارس غیردولتی هستند که با نظارت دانشگاه آزاد اسلامی و مدیریت سازمان سما تلاش دارند بسترهای مناسبتر تربیت بخشی از فرزندان این مرزوبوم را برعهده بگیرند.
هر مدرسه، مؤسسه یا سازمان آموزشی، برنامهها، روش و امکانات و اجراهای متناسبی را پیشبینی میکند تا بستری مناسبتر برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت مهیا کرده و موجبات استمرار فعالیتهای مدارس خود را بیش از پیش فراهم سازد.
بیشتر کشورها سعی دارند با توسعه مشارکت هرچه بیشتر اولیای مدارس را به سطح مطلوب و استاندارد برسانند. مسئولان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی نیز تلاش دارند تا مدارس خود را به سطح مطلوب رسانده و کیفیت آنها را روزبهروز گسترش دهند.
برای رسیدن به این هدف چندی است این مدارس را براساس شاخصهایی رتبهبندی میکنند. بر این اساس در اولین گام یکسری شاخصهای کلیدی که دربرگیرنده این کیفیت بود، در سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شد.
مدارس سما در کشور بسیار محبوبیت دارند و یکی از دلایل محبوبیت مدرسه سما میتوان به شیوه آموزش خاص در این مدارس اشاره کرد. مدارس مختلف سما در کشور، شیوه آموزشی نوینی را برای آموزش به فرزندان این سرزمین ارائه میکنند و همین اتفاق موجب شده که سطح کیفی آموزش در این مدارس تا حد زیادی بالاتر برود.
خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در راستای نحوه عملکرد و برنامههای مدارس سمای استان البرز گفتوگویی را با حسین کلانتری خلیلآباد دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج ترتیب داده است که در پی میآید:
آغاز فعالیت مدارس سمای استان البرز با 7 مدرسه
آنا: ابتدا بفرمایید مدارس سما بیشتر با چه محوری ایجاد شده و رسالت دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در این باره چیست؟
کلانتری: دانشگاه آزاد اسلامی از چند سال گذشته درصدد گسترش مدارس در سطح کشور در راستای تکامل علم از پیشدبستانی تا دکتری در حوزههای کاری خود برآمد و در حال حاضر سازمان سما(سازمان مدارس آزاد) به صورت یکی از معاونتهای زیرمجموعه دانشگاه آزاد اسلامی برای تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم فعالیت میکند و اخیراً دانشکده تعلیم و تربیت ایجاد شد که این دانشکده در راستای آموزش معلمان است.
دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در کنار تربیت دانشآموزان به معلمان نیز توجه نشان میدهد و قصد دارد با تربیت این قشر مدارس سما را بهلحاظ کیفی و کمّی از سایر مدارس دولتیس و آزاد مستثنی کند.
آنا: سال گذشته جمعیت دانشآموزی مدارس سمای استان البرز چه میزان رشد داشت؟
کلانتری: تعداد دانشآموزان مدارس سمای استان البرز از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با رشد ۵۹ درصدی از ۸۷۴ دانشآموز به ۱۳۸۶ دانشآموز رسیده که این تعداد برای مهرماه به بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر خواهند رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ جمعیت دانشآموزی مدارس استان البرز نزدیک به سه برابر میشود.
آنا: تاکنون چند مرکز آموزشی سما در استان البرز فعال شده است؟
کلانتری: مدارس سمای استان البرز از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با هفت مدرسه فعالیت خود را آغاز و در پایان سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تعداد مدارس این استان به هشت مدرسه افزایش و با پیگیریهای مستمر صورت گرفته مجوز راهاندازی سه مدرسه سمای جدید در شهرهای هشتگرد، مهرشهر و نظرآباد و یک مهدکودک در محل ساختمان حوزه معاونت سما نیز دریافت و از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ مدارس سمای استان البرز با ۱۱ مدرسه و یک مهدکودک فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
آنا: آیا در آینده نزدیک دنبال راهاندازی مدارس سمای دیگر در سایر شهرهای استان البرز هستید؟
کلانتری: براساس پیگیریهای لازم تأسیس و راهاندازی دو مدرسه دیگر سما در شهرهای فردیس و کرج (خیابان ششم رجاییشهر) نیز در دست اقدام است.
کسب 6 رتبه برتر البرز در ارزیابی فرهنگی و پرورشی مدارس سما
آنا: ظرفیت نوسازی مدارس سما در استان البرز چگونه بوده است؟
کلانتری: با توجه به استقبال گسترده از سوی اولیای دانشآموزان برای ثبتنام فرزندانشان در مدارس سمای استان البرز و با پیگیریهای صورت گرفته و اختصاص فضاهای آموزشی جدید به مدارس موجود، ظرفیت نوسازی این مدارس نیز در حدود ۶۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.
آنا: سال گذشته موفقیتهای کسب شده فرهنگی و پژوهشی استان البرز و در سطح مدارس سما کشور را چگونه دیدید؟
کلانتری: کسب ۶ رتبه برتر در ارزیابی فرهنگی و پرورشی مدارس سمای کشور توسط مدارس سمای استان البرز در مقاطع مختلف تحصیلی از جملهای موفقیتهاست.
در مقطع ابتدایی دخترانه شماره ۲ کرج رتبه اول، دخترانه شماره یک کرج رتبه دوم و پسرانه کرج رتبه سوم را کسب کردند.
در مقطع ابتدایی هر سه مدرسه ابتدایی استان البرز رتبههای اول تا سوم ارزیابی فرهنگی و پرورشی مدارس سمای سراسر کشور را کسب کردهاند و سایر مدارس کشور بعد از مدارس سمای استان البرز در رتبهبندی قرار گرفتهاند.
آنا: مدارس برتر در مقطع متوسطه چه مدارسی هستند؟
کلانتری: مقطع متوسطه دوره اول دخترانه شماره ۱ کرج رتبه اول، دخترانه شماره ۲ کرج رتبه دوم (در مقطع متوسطه دوره اول نیز رتبههای اول تا دوم ارزیابی فرهنگی و پرورشی مدارس سمای سراسر کشور توسط مدارس سما استان البرز کسب شده است.)
مقطع متوسطه دوره دوم دخترانه کرج رتبه اول، کسب رتبه مدرسه پژوهشی برتر در ارزیابی پژوهشی مدارس سمای سراسر کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ توسط مدرسه متوسطه دوره اول دخترانه شماره ۱ کرج، کسب عنوان معلم پژوهنده برتر توسط لیدا عیوضی از کارکنان مدرسه متوسطه دوره دوم دخترانه و کسب عنوان سفیر مهارت ایران توسط دانشآموز پایه پنجم مدرسه ابتدایی دخترانه شماره ۲ کرج نیز ازجمله افتخارات کسب شده مدارس سمای استان البرز است.
همچنین برخی دانشآموزان و کارکنان مدارس و حوزه معاونت سمای استان البرز در جشنوارهها و مسابقات قرآنی، فرهنگی، هنری، پژوهشی، ورزشی و ... سازمان سما و آموزش و پرورش طی سالهای تحصیلی اخیر حائز رتبه شدهاند.
آنا: برنامه توسعه مدارس استان البرز برای سال مالی جدید چیست؟
کلانتری: در برخی از شهرهای استان البرز مانند گرمدره، اشتهارد، کردان، چهارباغ و کمالشهر با کمبود مدارس مواجه هستیم و از طرفی این شهرها فاقد مدارس سما هستند، همچنین با توجه به تجربه موفق مدارس سما در نواحی مختلف کرج و شهر هشتگرد برای سال مالی جدید توسعه مدارس سما در سطح استان البرز از ۱۲ مدرسه به ۱۸ مدرسه و در مقاطع مختلف تحصیلی ازجمله برنامههای پیشبینی شدهای خواهد بود که با تلاش دستاندرکاران معاونت امور مدارس استان البرز محقق خواهد شد.
انتهای پیام/