صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۰ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
یک مقام مسئول در وزارت علوم:

رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از اجرایی شدن رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی در سال جاری خبر داد.
کد خبر : 862131

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  در نشست کارگروه رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها ضمن تأکید بر اهمیت رتبه بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های اختصاصی دقیق و قابل سنجش اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته در وضعیتی بودیم که نمایه فعالیت شفاف و دقیقی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها نداشتیم و در مقایسه با سایر کارکرد‌های آموزش عالی، همچون حوزه آموزش که فضای سنجش برایش مشخص و تعریف شده است، فضای فرهنگی در دانشگاه‌ها مبهم و نامشخص بود.

ذوالفقازاده در همین راستا تاکید کرد: در حوزه‌هایی مثل حوزه آموزش در وزارت علوم، بعضا رشته تحصیلی و تخصصی برای آن وجود دارد، و بر اساس آن دانش، کار‌های آن حوزه پیش می‌رود. همچنین ما در حوزه پژوهش با موضوع علم سنجی مواجه هستیم که خیلی از موضوعات پژوهش را با علم سنجی، اندازه گیری و مرتفع می‌نمایند و در واقع یک تصویری از وضع موجود نشان می‌دهند. هرچند ممکن است به این ابزار‌ها هم نقد‌هایی وارد باشد، اما به هر حال وقتی مقایسه می‌کنیم با حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌بینیم چقدر فاصله جدی وجود دارد و چقدر در این حوزه عقب ماندگی وجود دارد. این در حالی است که حوزه فرهنگی و اجتماعی از گستردگی، تنوع و وسعت مهمی برخوردار است

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزار مدیریتی و دانش داده، به عنوان امری ضروری و اجتناب ناپذیر، افزود: عدم استفاده از این ابزار موجب می‌شود تا ما نتوانیم برنامه ریزی و سیاست گذاری مطلوبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها داشته باشیم؛ لذا در قدم اول بهره گیری از این دست از موضوعات است.

ذوالفقارزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در همین راستا با تآکیدات جدی وزیر علوم، یک تیم علمی از چندین ماه قبل در دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزیزی شکل گرفته است. این تیم علمی پس از بررسی و مطالعه عمیق پژوهش‌ها و تجربیات داخلی، خارجی و اسناد بالادستی و سند اسلامی شدن دانشگاه ها، در خلال بیش از ۷ جلسه خبرگانی اولیه و یک جلسه خبرگانی نهایی به الگوی اولیه دست یافتند. در جلسه خبرگانی نهایی که ۸ ساعت به طول انجامید، ۸ بعد کلان، ۴۵ مولفه و ۱۳۳ شاخص فرهنگی و اجتماعی در مجموع احصا گردید.

وی همچنین به تشکیل کارگروه تخصصی به دبیری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز در دفتر سیاست گذاری فرهنگی اشاره نمود و افزود، طبق ماموریت کارگروه تخصصی، برخی از معاونان فرهنگی و اجتماعی و برخی از خبرگان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با حضور در کارگروه تخصصی شاخص‌های احصا شده را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

ذوالفقارزاده در پایان با تاکید بر اینکه، کار پیش رو قدم اول در این مسیر است و قله همان چیزی است که در تعالی فرهنگ همگی به آن باور داریم افزود:بایستی در این مسیر نسبت به آسیب‌های کار که می‌تواند در حوزه کمی سازی داده‌های آماری باشد دقت داشته و نسبت به آن ملاحظات مربوطه را اتخاذ نماییم.

انتهای پیام/

ارسال نظر