در مسیر عشق...
قمی: حضرت زینب(س) پرچمدار روشنگری و تبیین در جهان اسلام است
حجتالاسلام قمی در اولین نشست مطالبهگری برگزیدگان مهرواره هوای نو گفت: حضرت زینب(س) پرچمدار روشنگری و تبیین در جهان اسلام است.
کد خبر : 861642
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اولین نشست مطالبهگری برگزیدگان مهرواره هوای نو از مسئولان کشور در قالب نشستهای این مهرواره با حضور حجتالاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر امروز شنبه ۱۴ مردادماه برگزار شد.
رهبر انقلاب هیأت را کانون جهاد تبیین اعلام کرد
حجتالاسلام قمی در ابتدای این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات هیأتهای مذهبی در دهه محرم، جشن ده کيلومتری غدیرخم، جشن فرشتهها، عفاف و حجاب برگزار شد، گفت: فعالیتهایی برای اربعین و دهه پایانی ماه صفر در پیش رو داریم، تصور کنید سازمان تبلیغات اسلامی در حمایت از شما نمره صفر بگیرد. مقام معظم رهبری فرمودند:«در زمانهای به سر میبریم که نبرد دشمن با مردم کشور، جنگ رسانهای و ترکیبی است و علاجی هم جز جهاد تبیین ندارد» و ایشان این فریضه را، اجتناب پذیر و واجب عینی میدانند. ایشان در کمتر از ۲ سال حدود ۲۰۰ بار این را بیان کردند و مطالبه کردند که علاج آن جهاد تبیین است.
وی افزود: مقام معظم رهبری میفرماید: «اساس برنامه راهبردی اسلامی تبیین است.» در این مقطع میفرماید هجمه اصلی دشمن بیش از مسائل اقتصادی و ... در زمینه شناخت است و تنها علاج جهاد تبیین است. بعد ایشان میفرماید برای این جهاد تبیین که بیش از هر چیزی، کار امام حسینی و کار زینبی است، کانون و مرکز را هیأت قرار دادند.
حضرت زینب(س) پرچم دار روشنگری و تبیین در جهان اسلام
قمی اصل و اساس ذکر و یاد اهل بیت(ع) در هیأتها را، سیاسی و برای تبیین عنوان کرد و گفت: کار سیدالشهدا (ع) از خطبههای منا، ترک مدینه، به اصطلاح رایج رها کردن حج و ... برای تبیین و روشنگری جامعه است. اصل کار هم که از عصر عاشورا با تلاش حضرت زینب(س) آغاز میشود، تبیین و روشنگری بوده است که همه اذعان دارند که کربلا در کربلا میماند اگر زینب (س) نبود.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جریان روضهها را از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) برای تبیین جریان حق و باطل دانست و افزود: در زیارت عاشورا تمام این روشنگریها بیان شده است. این روند تا انقلاب ما بوده و با تبیین و روشنگری هیأتها، انقلاب اسلامی به ثمر رسیده است. رهبر انقلاب میفرماید :«این ویژگی شیعه است که زیارت، مناجات و عزاداری همه با تبیین گره خورده است و اوج آن در محرم و صفر است.»
جهادتبیین کاری لطیف و ظریف زنانه است
وی ذات کار هیأت را حامل کار جهاد تبیین اظهار کرد و گفت: اکنون مقام معظم رهبری در این ایام از هیأتها جهاد تبیین را میخواهد. باید بررسی کنید در این مدت برای جهاد تبیین چه کرده است. جهاد تبیین از نظر من امری زنانه است. خداوند جهاد را بر دوش مردان گذاشته است اما زمانی که جهاد به رویکرد روشنگری و تبیینی میرسد، امری زنانه است مانند آنچه حضرت زهرا (س) و حضرت زینب(س) انجام دادند. این کار نیازمند روحیه لطیف و ظریف است.
قمی با اشاره به جدی گرفتن نقش زنان در هیأت افزود: هیأت، کانون جهاد تبیین است. در زمانهای که نصف ذهن جامعه ما دچار هجمه شده است، حتما زنان باید بنشینند و برای حل آنان برنامهریزی کنند. برای این ضرورت باید نقش بانوان نه فقط در هوای نو بلکه در تمام برنامهها اولویت قرار بگیرد.
ما در نظام اداری نیازمند پوست اندازی هستیم
خانم موسوی به نمایندگی هیأتهای زنجان در این مراسم خط مقدم جهاد تبیین را رسانهها عنوان کرد و به رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت:مطالبه ما این است که حوزه هنری در تجهیز هیأتها برای این جهاد تبیین چه میکند؟ باید حوزه هنری از نظر تجهیز و آموزش نیروی متخصص به روزرسانی شود. در سازمان تبلیغات اسلامی نیروهای خسته جای نیروهای جهادی را گرفتند که نیازمند پوستاندازی هستیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این باره پاسخ داد: گاهی کارهای فاخری در مجموعه حوزه هنری صورت میگیرد اما رسانهای نمیشود. این روزها محصول هنری «برای ایران» درحال تولید است که توصیه میکنم، استفاده کنید و حساب هنر و رسانه را جدا بدانید. البته مطالبه درباره حوزه هنری صحیح است اما کار حوزه صرفاً رسانه نیست.
وی به تربیت مربی که نیازمند کار هستند اشاره کرد و گفت: ما به غلط عضوی از نظام اداری کشور هستیم که ضعفهای بسیاری داریم و مانع کارهاست. اگر حس میکنید در هرجایی نیروی خسته میبینید به دلیل نظام اداری ما است که فرد باید ۳۰-۳۵ سال بماند و نمیتوان کاری کرد. تا زمانی که او هست اجازه جذب و استخدام نداریم.
حمایتهای بیشتر از مجالس کوچک و استانها محروم صورت بگیرد
حسن جعفری به نمایندگی از هیأتهای اصفهان در این نشست پرسید: سامانه بیرق بستر خوبی است اما دیر راه افتاد اما نیازمند حمایتهای بیشتر از هیأتها به خصوص مجالس کوچک و استانهای محروم هستیم.
حجتالاسلام قمی در پاسخ به این مطالبه گفت: اصل اینکه بنیاد دعبل و سامانه بیرق دیر وارد عرصه خدمات به هیأتها شده است، خوب میدانم. اینکه باید حمایت از هیأتهای کوچک داشته باشیم حرف و نکته درستی است.
در برخی از شهرها بدنه شهر با کارها همراه نیست
جوکار دبیر شورای هماهنگی شبکه هیأت از استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست اظهار داشت: مطالبه تغییر نیروهای سازمان تبلیغات را مجدد مطرح کردیم، همه واقف هستیم که به دنبال تحول و خدمات بهتر برای هیأتها هستید اما در برخی از شهرها بدنه شهرها با کارها همراه نیست. گاهی مدیر استان برای اجرای کارها، بدنه همراهی ندارد.
قمی با اظهار به اینکه صادقانه از مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی راضی نیست، گفت: این بیت حافظ میخوانم: چگونه سر ز خجالت برآورم بَرِ دوست؟/ که خدمتی به سَزا برنیامد از دستم. من با شما همراه هستم که یک بدنه مجاهد میتواند کار جهادی میدان را پیش ببرد.
وی افزود: برای ورود نیروی جهادی به سازمان تلاش کردم و با رئیس جمهور، سازمان اداری، مقام معظم رهبری صحبت کردم. البته که پایبندی به نظام اداری هم مهم است. برای ورود نیروی کیفی و اداری جهادی که مطالبه شما بود، ایستادم و این را تعهد میدهم.
وی افزود: برای ورود نیروی جهادی به سازمان تلاش کردم و با رئیس جمهور، سازمان اداری، مقام معظم رهبری صحبت کردم. البته که پایبندی به نظام اداری هم مهم است. برای ورود نیروی کیفی و اداری جهادی که مطالبه شما بود، ایستادم و این را تعهد میدهم.
سازمان تبليغات چقدر از ظرفیتهای خود استفاده کرده است؟
ارجمند از هیأت کریم اهل بیت(ع) هرمزگان در این نشست اظهار داشت: آیا سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به جنگ شناختی و رسانهای دشمنان حس آرایش جنگی به خود گرفته است؟ آیا سازمان از ظرفیتهای هیأتها، مداحان و ... برای خانواده و افزایش تولید نسل برنامه شاخص قوی کار خواسته است؟
قمی در این خصوص پاسخ داد: تنها مجموعهای که فیلم سینمایی عطرآلود برای فرزندآوری، سریال تازه وارد برای فرزندآوری، آلبوم موسیقی «پا به ماه»، جلسات توجیه برای مداحان، سخنرانان هیأت، شاعران و نوحهسرایان و ... انجام داده است، سازمان تبلیغات اسلامی است که شاید از این موارد بتوانم ۲۰۰ مورد را برای شما بازگو کنم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره بودجهای که به فرزندآوری اختصاصی داده شده است، افزود: سازمان جمعیت 12 هزار میلیارد تومان بودجه گرفت اما باید گزارش داد که چقدر جمعیت را افزایش دادند. زمین و ماشین برخیها گرفتند اما چه تاثیری داشت؟ این موضوع هم با جهاد تبیین محقق میشود. اگر هیأتها نگویند خانوادهای فرزند سوم به دنیا بیاورد، ما فلان خدمات میدهیم، این کار پیش نمیرود باید نیروهای مردمی این کار را برعهده بگیرند و به میدان بیایند.
فتنه دشمن با یک محتوای کوچک در کشور
صلواتیان از کانون فرهنگی تبلیغی عاکف از استان همدان در این نشست گفت: دشمن با یک محتوا در کشور ما فتنه ایجاد میکند اما آیا ما مرکزی محتوایی در کشور برای تولید محتوا داریم؟ موازیکاری در فضای هیأت با کار جامعه ایمانی مشعر، هیأت رزمندگان و ... را چه باید کرد؟ دولت ما برای تسهیلگری در هیأتها چه کرده است؟
قمی در این خصوص پاسخ داد: درباره موازیکاریها در ستاد مشکل مرتفع شده است و شورای شبکه هیأت توانسته این مشکل را حل کند اما در استانها هنوز نمیدانم چه رخ داده است. محتوای تولید شده سازمان تبلیغات باید در اختیار این جمع قرار گیرد. البته در مجموعه تولیدات رسانهای و محتوایی که بتواند مقابل کار دشمن بایستد، کمکاری داریم.
حجتالاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه که در بخش پایانی این نشست حضور پیدا کرده بود در پاسخ به مطالبه یک نفر از حاضران درخصوص کمک نکردن اوقاف به هیأتها گفت: اجرای نیت در سال ۱۳۹۷، ۳۷۰ میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۱ به ۲۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان دهنده رشد است.
وی افزود: سازمان اوقاف با جاهای دیگر تفاوتهایی دارد و در صرف منابع باید ۳ نوع گزارش دهد. ما در حال شخصیسازی اجرای نیات هستیم. در اوقاف به تعداد موقوفات میتوان منبع مالی داشت، به تعداد موقوفات میتواند اجرای نیت داشته باشد و به تعداد آنها باید گزارش دهد. این ۷ برابر شدن درآمد برای احیای کمتر از ۲ هزار موقوفه است. نشان میدهد اگر باقی موقوفات احیا شود چقدر افزایش خواهیم داشت.
خاموشی در پایان اظهار داشت: اجرای نیتهای مرتبط با امام حسین(ع) دارای نیات عام و خاص است که اعلام کردم امسال با نزدیک شدن به اربعین حسینی ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد. حدود ۸۰ میلیارد تومان این رقم برای ۳۵۰ موکبی است که در ایران و عراق برپا میشود، خواهیم داشت. همچنین کارخانه یخ بالای ۵ تن در داخل و بیرون مرز ما خواهیم داشت و تنها در شهر سامرا جز موکبهای فعال هستیم.
انتهای پیام/