صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
اقبال‌زاده:

پاتوق اهل قلم نمایشگاه کتاب، میزبان بیش از سه‌هزار اهل قلم بود

شهرام اقبال‌زاده، نویسنده و مترجم کشورمان که در نمایشگاه کتاب امسال، مسئول پاتوق اهل قلم بود، می‌گوید: «اهل فرهنگ و قلم آن‌قدر بی‌مهری دیده‌اند که این اتفاق کوچک - میزبانی پاتوق اهل قلم - خیلی بزرگ به چشم‌شان آمده است.»
کد خبر : 86126

یکی از نقاط تمایز بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به دوره‌های قبل، سپردن بخش پاتوق اهل قلم به یکی از نویسندگان و مترجمان شناخته شده و پیشکسوت، یعنی شهرام اقبال‌زاده بود. این را اکثر میهمانان این بخش در نمایشگاه کتاب می‌گفتند. آن‌ها از اینکه شأن فرهنگی آن‌ها به درستی و از سوی یکی چهره آشنا رعایت می‌شد، ابراز رضایت داشتند و این اقدام را، اقدامی سنجیده و قابل قبول عنوان می‌کردند.


شهرام اقبال‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره پذیرش این مسئولیت گفت: «تنها دو-سه هفته قبل از آغاز نمایشگاه این پیشنهاد به من داده شد و من به دلیل کم بودن فرصت و البته بیماری و وضعیت جسمانی‌ام، کمی مردد بودم. اما از آنجا که این بخش در نمایشگاه امسال زیر نظر کمیته فعالیت‌های فرهنگی بود که از سوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران که یک نهاد مدنی است اداره می‌شد، این پیشنهاد را پذیرفتم.»


وی افزود: «پیش از آغاز نمایشگاه، یک پاتوق مجازی در فضای تلگرام ساختیم و جمعی از اهالی قلم را در آن عضو کردیم تا مباحث به موازات، در فضای مجازی نیز دنبال شود. در ادامه نیز از اهالی قلم دعوت کردیم که در ایام نمایشگاه به پاتوق اهل قلم بیایند، استراحت کنند، گپ بزنند و دیدار تازه کنند.»


این نویسنده ضمن بیان این مطلب که اهالی قلم استقبال گرمی از پاتوق داشتند، گفت: «البته باید نظرات میهمانان را درباره پاتوق، مورد نظر قرار داد اما خوشبختانه چهره‌هایی میهمان پاتوق شدند که بعضی از آن‌ها معمولا به نمایشگاه کتاب نمی‌آمدند. نظراتی که از دوستان شنیدیم، حاکی از رضایت و خوشحالی آن‌ها بود. متاسفانه اهل فرهنگ و قلم آنقدر بی‌مهری دیده‌اند که این اتفاق کوچک، خیلی بزرگ به چشم‌شان آمده است.»


وی ادامه داد: «عبدالحسین نیک‌گوهر، داریوش مهرجویی، جمال میرصادقی، ضیاء موحد، لوریس چکناواریان، قطب‌الدین صادقی، عباس مخبر، شمس لنگرودی، عمو‌زاده خلیلی،‌ احمد پوری، مهدی غبرایی، اسدالله امرایی، عباس پژمان، حسن میرعابدینی، پروین سلاجقه، بهناز علیپور گسکری، مژده دقیقی، مریم مفتاحی و... تعداد میهمانان پاتوق آنقدر زیاد بود که نمی‌توانم به نام همه آن‌ها اشاره کنم.»


اقبال‌زاده در پاسخ به این سوال که پاتوق اهل قلم در ایام نمایشگاه، چه تعداد میهمانِ اهل قلم داشت، توضیح داد: «در روزهای معمولی، روزانه بیش از 200 میهمان داشتیم و این رقم در روزهای پنجشنبه‌ و جمعه به بیش از 350 میهمان می‌رسید. در مجموع پاتوق اهل قلم در نمایشگاه امسال، پذیرای بیش از 3 هزار مترجم و نویسنده و شاعر بود. میهمانان هم از اقشار مختلف بودند؛ از روحانیون گرفته تا روشنفکران و سایر اقشار.»


وی درباره مصائب مدیریت پاتوق گفت: «مشکل اول این بود که ما زمان کافی برای برنامه‌ریزی نداشتیم. در ادامه نیز با آغاز نمایشگاه، مشکلات زیرساختی فراوانی وجود داشت. جالب است که در ابتدا حتی نمی‌توانستیم محل درنظر گرفته شده برای پاتوق را پیدا کنیم! هیچ کس خبر نداشت؛ حتی نگهبان‌ها.»


این مترجم و نویسنده حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: «روز اول، این محل به هیچ وجه آماده نبود. گرد و خاک همه‌جا را گرفته بود و مهیا کردن آن کار آسان نبود. اما از آنجا که همکاران جوان من، خود اهل قلم و مطبوعات بودند، با عشق فراوان نهایت همکاری را داشتند و کارها پیش رفت؛ دوستانی که عبارت بودند از ریحانه جعفری، نلی محجوب، نورا ملکی و هومن بابک»


وی با اشاره به تمایز پاتوق امسال و دوره‌های قبل، گفت: «اینکه همکاران من، میهمانانِ اهل قلم را می‌شناختند، باعث می‌شد استقبال در شأنی از آنان داشته باشیم و این مساله از نظر میهمان، یکی از تمایزات نمایشگاه امسال با نمایشگاه‌های قبلی بود.»


اقبال‌زاده با تشکر از مسئولان کمیته فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، اظهار داشت: «آنچه من، همکاران و میهمانان اهل قلم را به پاتوق فرامی‌خواند، عشق بود؛ عشقی همراه با خرد. اهالی قلم احساس می‌کردند آن فضای کوچک، فضایی است که به خودشان تعلق دارد و یک فضای صوری و فرمالیته نیست. به همین خاطر با آرامش دیدارها تازه می‌شد، از حال هم و فعالیت‌ها و پژوهش‌های یک‌دیگر باخبر می‌شدند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر