صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۳ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
در مسیر عشق...

شرح زندگی حضرت رباب (ع) در «ملیکه وفا» روایت شد

کتاب «ملیکه وفا» شرح زندگی حضرت رباب (ع) همسر امام حسین (ع) و مادر حضرت علی اصغر (ع)، نوشته مجید زجاجی کاشانی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان است.
کد خبر : 861085

به  گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «ملیکه وفا» شرح زندگی حضرت رباب (ع) همسر امام حسین (ع) و مادر حضرت علی اصغر (ع)، نوشته مجید زجاجی کاشانی مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان است که در ۹ فصل نوشته شده است.

حضرت رباب (ع) دختر «امرؤالقیس کلبی»، مادر حضرت علی اصغر (ع)، از زنان بزرگوار، معروف و پرنقش کربلا و از محبوب‌ترین و مقرب‌ترین همسران امام حسین (ع) و از زنان نام دار، فاضل و وفادار عصر خود بوده است.

این بانوی بزرگوار نسبت به اباعبداللّه (ع) معرفت و محبتی خاص داشت و همسری وفادار و نیکو برای آن حضرت بود، اشعار و مرثیه‌های بانو رباب در مصیبت اباعبدالله (ع) بیان گر عظمت شخصیت و معرفت او به سیدالشهد (ع) است. وی عظمت مقام اباعبدالله را دریافته بود و به همراه امام حسین (ع) در کربلا حاضر شد تا تمام مصیبت‌ها و درد و رنج‌ها را تحمل کند، پس از بازگشت به مدینه، مجلس عزاداری امام حسین (ع) را بر پا کرد و تا یک سال بعد از واقعه کربلا که حیات داشت، همواره عزادار بود، وی سرانجام یک سال پس از شهادت امام حسین (ع) دارفانی را وداع گفت و به مولای خود ملحق شد.

مبلغ دینی و نویسنده کتاب «ملیکه وفا» گفت: فصل نخست کتاب شناسنامه شخصی حضرت رباب (ع) می‌پردازد و در فصل دوم ویژگی‌های شخصی ایشان ازجمله اینکه حضرت رباب (ع) زنی شاعره، ادیبه، وفادار به امام حسین (ع) و مادری باصلابت است.

مجید زجاجی افزود:فصل سوم کتاب به مبارزه یک ساله ایشان بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) است، فصل چهارم اطلاعاتی در خصوص حضرت رباب (ع) قبل از واقعه کربلا و بعد از آن بیان شده است.

وی اظهار کرد:فصل پنجم کتاب «ملیکه وفا» مربوط به منشور بین المللی حضرت رباب (ع) است، فصل ششم کتاب به حرکت انقلابی حضرت رباب (ع) در مجلس عبیدالله بن زیاد و فصل هفتم به جایگاه ایشان نزد حضرت امام حسین (ع) می‌پردازد.

وی بیان کرد:در فصل هشتم کتاب «ملیکه وفا» نقش فرهنگی حضرت رباب (ع) در جامعه بیان شده است و در فصل نهم نکاتی در خصوص زندگی تاریخی حضرت رباب (ع) بیان شده است.

زجاجی استاد حوزه و دانشگاه و مولف ۸۰ کتاب در حوزه‌های حقوقی، فقی و تاریخ اسلام و امام زادگان است.

خطه عالم‌پرور کاشان با تربیت و پرورش مفاخر بزرگ ملی در عرصه‌های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، فقهی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی در دوره معاصر همواره مایه افتخار و مباهات ایران و ایرانیان در سراسر جهان بوده است.

کاشان با پیشینه‌ای به قدمت سیلک به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان از نام استادان، عالمان و فقیهان و ادیبان نامداری، چون نراقی‌ها، ملاحبیب‌الله و ملافتح‌الله شریف، ملامحسن فیض کاشانی، قطب راوندی، سیدابوالرّضا فضل‌اللَّه راوندی، غیاث‌الدّین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته و معروف، آیت‌الله آمیر سید علی یثربی، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی در عالم سیاست و در عالم هنر سهراب سپهری، کمال‌الملک و هزاران ستاره نامدار و شهیری است که آوازه نامشان افتخار ایران در جهان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر