صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گشایش ۸ مرکز سیار معاینه فنی در شصت و پنجمین شنبه امید و افتخار

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی از راه‌اندازی مراکز معاینه فنی سیار در ۶ ماه دوم ۱۴۰۲ برای شهروندان تهرانی خبر داد.
کد خبر : 860419

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، شادی مالکی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی در شصت و پنجمین شنبه امید و افتخار گفت: در  شش ماه دوم ۱۴۰۲ نسل جدید معاینه فنی  سیار از درب منزل شهروندان را رونمایی خواهیم کرد.

مالکی با بیان اینکه اقدام مهمی که شهرداری‌ها متولی انجام آن هستند و شهرداری تهران هم در مراکز متعدد به این مهم می‌پردازد، پایش خودروهاست، گفت: از آنجایی که تاکید شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت بر ارائه خدمات باکیفیت در سطح شهر است، ستاد معاینه فنی نیز از سال گذشته مجموعه اقداماتی را در راستای توسعه زیرساخت‌ها آغاز کرده است.

وی افزود: اینترنتی شدن مراکز و تغییر در نحوه پذیرش شهروندان از اقدامات بسیار مهم این حوزه است. اتمام صف‌های طولانی و کاهش معطلی شهروندان از دیگر اقدامات است که با استقبال بسیار شهروندان مواجه شد. گام بعدی افزایش ساعت کاری مراکز بود؛ سال گذشته ۳ مرکز شبانه‌روزی افتتاح کردیم.

 اقدامات مدیریت شهری جدید در حوزه معاینه فنی

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران خاطرنشان کرد: ایجاد تعمیرگاه اختصاصی بانوان برای ارائه خدمات شایسته به بانوان و فراهم سازی شرایط اشتغال برای بانوانی که در این حوزه فعال هستند نیز از جمله اقدامات مدیریت شهری جدید است. ایجاد خط ویژه بانوان در مرکز نیایش که مشابه این خط در مردادماه ویژه آقایان افتتاح خواهد شد از دیگر اقدامات است. راه اندازی سالن‌های انتظار، ارائه آموزش‌های خودرویی و راه اندازی مراکز معاینه فنی ویژه تاکسی‌ها که خدمات معاینه فنی به صورت رایگان در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد از دیگر برنامه های ما است.

وی گفت: وارد کردن خدمات جانبی خودرویی مانند کارواش، تعمیرات و استقرار ون‌کافه‌ها نیز از جمله اقداماتی بود که سعی شد در این دوره از مدیریت شهری انجام بشود. در گام دوم در بخش خدمات کمی و ارتقا ان اتفاقات خوبی افتاد. از سال ۹۸ تا بهمن سال گذشته هیچ گونه توسعه زیرساختی در شهر تهران نداشتیم و بعد از دو سال در بهمن گذشته به خطوط معاینه فنی اضافه شد و امروز ۸ خط سیار به مراکز سیار معاینه فنی تهران اضافه می‌شود. در شش ماه دوم سال جاری نیز نسل جدید معاینه فنی که از درب منزل شهروندان انجام می‌شود را راه اندازی می‌کنیم.

مالکی تاکید کرد: از مشخصات این طرح، دسترسی شهروندان به مراکز معاینه فنی در سطح محلات، مدیریت زمان و تبدیل زمین‌های بلااستفاده که دارای معضلات اجتماعی هستند به واحدهای خدمت‌رسان است.

تهران را متفاوت ببینیم

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در بخش دیگری از این آئین گفت: تهران دو معضل دیرینه دارد که یکی ترافیک است و دیگری آلودگی هوا که البته آلودگی هوا مرتبط با ترافیک است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ یا ۸۰ سال سابقه آلودگی هوا در تهران رقم کمی نیست، گفت: اگر می‌خواهیم در قانون هوای پاک یا کشور برای آلودگی هوا چاره‌جویی کنیم باید تهران را متفاوت ببینیم. قانون هوای پاک برای همه شهرها قانون کلی قلمداد می‌شود. در حالیکه باید برای تهران با توجه به شرایط آن نگاه متفاوتی داشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: به راحتی می‌توان با اقدامات ساده مدیریتی با هدر رفت هزینه‌ای کم به سمت کاهش آلودگی هوا حرکت کرد.

حمیدی ادامه داد: تعداد زیادی از خودروها معاینه فنی خود را خارج از تهران می‌گیرند و این در شرایطی است که می‌دانیم سختگیری‌ها در درون شهر تهران بیشتر است. لذا باید معاینه فنی تهران در کشور اجازه کار داشته باشد ولی بالعکس آن خیر و باید نگاه متفاوت در این زمینه حاکم شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه با کارهای ساده مدیریتی می‌توان با هدررفت هزینه کم به سمت کاهش آلودگی هوا حرکت کرد، افزود: خوشبختانه در مدیریت شهری جدید مراکز متعدد معاینه فنی راه‌اندازی شده و برای شش ماهه دوم سال نیز مراکز معاینه فنی پرتابل می‌توانند در کنترل میزان الایندگی نقش به‌سزایی داشته باشند. به این ترتیب ما نیز با تخلفات این حوزه برخورد جدی‌تری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: آلودگی هوا و میزان مرگ و میر آن ثابت شده است و شرایط به گونه‌ای پیشرفته که واقعا تهران شرایط مناسب برای زندگی را در این حوزه ندارد. در حالیکه خودروها تردد می‌کنند و اگر برای آن برنامه‌ریزی نداشته باشیم، جایی برای تردد انسان وجود نخواهد داشت. ابتدا باید قانون محکم‌تری ببینیم و در حقیقت قانون بازدارنده‌تر و نظارت بر اجرای قانون نیز ویژه مورد توجه قرار گیرد. نباید موضوعات این حوزه به صورت عام در همه شهرها دیده شود.

حمیدی از شهرداری تهران نیز خواست مراکز پرتابلی را که مقرر شده در نیمه دوم سال راه‌اندازی شود برای جانمایی آنها با پلیس راهور هماهنگی و مشورت صورت گیرد تا این مراکز در نقاطی ایجاد نشود که موجب شکل گیری گره ترافیکی شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همچنین نواقص قانون هوای پاک پس از چند سال عیان شده و نیاز است امروز نمایندگان مجلس و شورا نسبت به رفع این نواقص و اصلاح آنها اقدام کنند.

خودروهایی که اسقاط نشدند

در ادامه مراسم مهدی پیرهادی رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همواره یکی از مشکلات ما محدودیت مراکز معاینه فنی در شهر بود، گفت: اقدامات ارزشمندی به جهت بهبود وضعیت مراکز معاینه فنی انجام شده است.
 
وی تاکید کرد: به علت عدم دسترسی ها شهروندان در صف های طولانی برای حضور در مراکز معاینه فنی می ایستادند و اکنون توسعه این خطوط باعث می شود شهروندان دسترسی راحت تر داشته باشند.
 
پیرهادی مطرح کرد: یکی از موضوعات در تشخیص الایندگی ها معاینه فنی است چراکه با معاینه فنی خودروها آلایندگی تشخیص داده می شود و هرچه این مراکز افزایش یابد به کاهش آلودگی هوا کمک می شود.
 
عضو شورای شهر تصریح کرد: بیش از ۶۵ درصد الایندگی ها از وسایل نقلیه سواری نشات می گیرد و هرچه معاینه فنی دقیق صورت گیرد، می توان نسبت به کاهش این آلاینده ها اقدام کرد.

وی با بیان اینکه افتتاح چندین مجموعه مرکز معاینه فنی ناشی از اهتمام مدیریت جدید معاینه فنی تهران است، افزود: ما در حوزه آلودگی هوا امیدی به بهبود نداریم گرچه شهرداری تمام تلاش خود را می کند.

پیرهادی اشاره کرد: سایر دستگاه های متولی در جهت مقابله با آلودگی هوا مانند وزارت نیرو، وزارت نفت و صمت باید پیش قدم این حوزه باشند، در صورتی که اقدامی شکل نمی گیرد و هرازگاهی جلسات اضطراری تشکیل و بی نتیجه به پایان می رسد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وزارت نیرو وظیفه خود در حوزه کاهش الایندگی را انجام نمی دهد، تصریح کرد: این در حالی است که در فصل زمستان کمی دورتر از تهران اجازه مازوت سوزی به نیروگاه‌ها را می دهد. میلیون ها موتورسیکلت در شهر تهران فرسوده است و دستگاه هایی که در دولت قبل مجوز تولید کاربراتوری گرفتند، اکنون مقصر آلودگی هستند.
 
وی ادامه داد: وقتی دولت قبل به جای برگه اسقاط خودرو پول به حساب شخصی افراد ریخت و خودرویی اسقاط نشد، نتیجه اش آلودگی هوا شده است. یکی از موضوعات برنامه چهارم شهری پایش سیاهی های انتشار است که صرفا شهرداری در آن دخیل نیست و در سایر استان ها هم الایندگی وجود دارد. شهر تهران به جهت حاکمیتی شرایط خاصی دارد که ۲۰ درصد جمعیت کشور در آن است اما نگاه به شهر صحیح نیست و اقدامات ناصحیحی در ان شکل می گیرد که رسانه ها باید مطالبه گری کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که به فکر اسقاط خودرو و موتورسیکلت ها و واردات خودروهای با کیفیت و با سوخت هیبریدی نباشیم، وضعیت آلودگی هوا ادامه دارد. میزان خسارتی که در حوزه سلامت به شهروندان وارد می شود و نسل آینده ای که دچار بحران سلامتی می شوند، غیرقابل ارزیابی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر