صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟ چه سایت هایی جریمه می‌شوند؟

در سال‌های اخیر شرکت گوگل با هدف دستیابی کاربران به نتایج دقیق‌تر و کامل‌تر جستجو‌هایشان در گوگل، الگوریتم‌های مختلفی را طی به‌روزرسانی‌های متعدد اضافه کرده است. یکی از این الگوریتم‌ها که بیش از یک دهه از معرفی آن می‌گذرد، الگوریتم پنگوئن نام دارد.
کد خبر : 860090

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در سال‌های اخیر شرکت گوگل با هدف دستیابی کاربران به نتایج دقیق‌تر و کامل‌تر جستجو‌هایشان در گوگل، الگوریتم‌های مختلفی را طی به‌روزرسانی‌های متعدد اضافه کرده است. یکی از این الگوریتم‌ها که بیش از یک دهه از معرفی آن می‌گذرد، الگوریتم پنگوئن نام دارد. در واقع هدف اصلی اجرای این الگوریتم گوگل، مقابله با لینک‌سازی‌های غیرطبیعی یا اسپم بود. در سال 2012 الگوریتم ضداسپم گوگل به طور رسمی توسط توئیت مت کاتس، با نام پنگوئن (Penguin) شناخته شد. البته تا به حال علت و فلسفه دقیق چنین نام‌گذاری از سوی گوگل مشخص نشده است. اگر شما هم کنجکاو هستید تا بیشتر در مورد الگوریتم گوگل پنگوئن، نحوه عملکرد و به‌روزرسانی‌های آن بیشتر بدانید، تا انتهای این متن همراه ما باشید.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

پنگوئن، یکی از الگوریتم‌ های گوگل است که برای اولین‌بار در سال 2012 انجام شد. در همان سال، انتشار این به‌روزرسانی روی اکثر وب‌سایت‌ها، تأثیرات گسترده‌ای گذاشت. گوگل، هدف خود از انجام این به‌روزرسانی را مبارزه علیه هرزنامه‌های وب با هدف بهینه‌سازی نتایج جستجو برای کاربران اعلام کرد. در واقع سایت‌هایی که از روش‌های لینک‌سازی اسپم و استفاده زیاد از کلمات کلیدی در یک صفحه، قصد به دست آوردن رتبه‌های برتر در نتایج جستجوی گوگل را داشتند، هدف بررسی این الگوریتم قرار گرفتند.

پنگوئن، چنین سایت‌های اسپمی را هدف قرار می‌دهد و شناسایی و جریمه می‌کند. این موضوع باعث ایجاد محتوای با کیفیت بالاتر و بهبود عملکرد فنی بسیاری از وب‌سایت‌ها شد. البته امروزه به‌روزرسانی Penguin، به بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل تبدیل شده است. به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن اکنون به طور مداوم و خودکار با خزش خزنده‌های Google انجام می‌شود.

به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل پنگوئن چه زمانی انجام شد؟

اولین به‌روزرسانی پنگوئن گوگل در 24 آوریل 2012 عرضه شد که به عنوان پنگوئن 1.0 شناخته می‌شود. در همان ابتدا و طبق آمار رسمی منتشر شده، گوگل پنگوئن در 3 درصد نتایج انگلیسی‌زبان تأثیر گذاشت. از طرفی در اواخر همان سال دو به‌روزرسانی دیگر در پایگاه‌داده الگوریتم انجام شد. در واقع با انتشار پنگوئن 1.1 وب‌سایت‌هایی که روند خود را اصلاح و لینک‌های اسپم را حذف کرده بودند، بخشیده شده و به نتایج جستجو برگشتند. همچنین در آخرین به‌روزرسانی الگوریتم در سال 2012 با عنوان پنگوئن 1.2، نتایج جستجو به زبان‌های مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

در 22 می 2013 دومین و یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های این الگوریتم به عنوان پنگوئن 2.0 انجام شد که تقریبا 2.3 درصد از دیگر نتایج جستجو را تحت‌تأثیر خود قرار داد. در این آپدیت، تغییراتی در هسته اصلی الگوریتم انجام شد و همه صفحات سایت را برای پیداکردن لینک‌سازی اسپم بررسی کرد.

در 17 اکتبر 2014 گوگل به‌روزرسانی پنگوئن 3.0 را آغاز کرد؛ البته تغییری در هسته الگوریتم انجام نشد. گوگل در این به‌روزرسانی نیز رتبه‌های بسیاری از سایت‌هایی که اشتباهات خود را اصلاح‌کرده بودند، بازگرداند.

در نهایت با تجربه به‌روزرسانی پنگوئن 4.0 در پاییز 2016، پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد. از آن زمان تا کنون، به‌صورت لحظه‌ای سایت‌ها را بررسی کرده و در بسیاری از موارد لینک‌های اسپم یا کم اعتبار را بی‌اثر می‌کند. در واقع پنگوئن هم‌زمان با کرال و ایندکس‌شدن سایت‌ها توسط الگوریتم جستجوی گوگل، آن‌ها را از نظر فاکتور‌های موردنظر خود رصد می‌کند.

پیامد‌های الگوریتم پنگوئن برای مدیران وب‌سایت‌ها چیست؟

به طور کلی وب‌سایت‌هایی که به دستورالعمل‌های وب‌مستر Google پایبند نیستند و از روش‌های سئو کلاه‌سیاه، خرید بک‌لینک و دست‌کاری لینک‌ها استفاده می‌کنند، تحت تأثیر به‌روزرسانی پنگوئن قرار می‌گیرند. همان‌طور که بیان کردیم؛ در نسخه‌های قبلی به‌روزرسانی Google Penguin، در صورت شناسایی سایت اسپم، ارزش کل دامنه تحت تأثیر قرار می‌گرفت و از فهرست نتایج حذف می‌شد؛ اما امروزه فیلتر پنگوئن بر اساس URL، سایت‌ها را رصد می‌کند و در صورت یافتن لینک‌های اسپم یا هرزنامه، در نهایت فقط می‌تواند منجر به از دست دادن رتبه برای صفحات فرعی سایت شود.

از طرفی زمانی که به‌روزرسانی‌ها هنوز به‌صورت دستی انجام می‌شد، ر‌هایی از جریمه بسیار سخت‌تر بود و اغلب تا به‌روزرسانی بعدی پنگوئن طول می‌کشید؛ اما در حال حاضر این امکان وجود داشته تا مجازات‌هایی که برای وب‌سایت‌های آسیب‌دیده اعمال می‌شود، سریع‌تر برداشته شوند.

اگر نگاهی دقیق‌تر از گذشته تا به حال وب داشته باشید، متوجه خواهید شد که به‌روزرسانی پنگوئن پیامد‌های گسترده‌ای برای دنیای سئو به همراه داشته است. در واقع اکنون انجام لینک بیلدینگ توسط سئوکاران نسبت به دوران قبل از این الگوریتم، سخت‌تر شده است. از این رو باید تلاش‌های بیشتر برای تولید محتوای با کیفیت برای سایت‌ها انجام شود تا لینک‌های مفید و طبیعی دریافت کنید. در عین حال، باید از کانال‌های بازاریابی دیگری مانند رسانه‌های اجتماعی به منظور افزایش اعتبار دامنه وب‌سایت و در نتیجه دریافت بک‌لینک و ترافیک سالم کمک بگیرید.

الگوریتم Penguin گوگل چه مواردی را هدف قرار می‌دهد؟

به طور کلی موارد زیر را می‌توان جزو خط قرمز‌های پنگوئن دانست:

  • بک لینک‌های غیرطبیعی از سایت‌های کم‌ارزش یا نامرتبط که با خرید یا اجاره لینک از مزارع لینک تولید می‌شوند.

  • اگر یک وب‌سایت به‌سرعت لینک‌های ورودی زیادی را دریافت کند، ممکن است گوگل آن را به عنوان وب اسپم علامت‌گذاری کند.

  • اگر از انکر تکست‌های کاملا یکسان برای تمام بک‌لینک‌ها استفاده شود، احتمال دارد به عنوان اسپم شناسایی شود.

  • در صورتی که بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing) برای به دست آوردن جایگاه مناسب در رتبه‌های گوگل استفاده کنید؛ الگوریتم پنگوئن، این صفحات را شناسایی می‌کند و جایگاه مناسبی در نتایج جستجو به آن‌ها نمی‌دهد.

  • اگر محتوای کپی شده و تکراری در سایت خود قرار دهید و محتوایی مفید، کاربردی و کاربرپسند تولید نکنید؛ آنگاه الگوریتم گوگل پنگوئن محتوای شما را بی‌کیفیت ارزیابی می‌کند و به کاربران نمایش نمی‌دهد.

چگونه جریمه الگوریتم پنگوئن Google را رفع کنیم؟

اگر وب‌مستر‌ها و سئوکاران، سایتشان تحت تأثیر به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل قرار بگیرد، باید فورا روی تجزیه و تحلیل بک لینک‌های سایت خود کار کنند. ابتدا بهتر است لیست کاملی از بک‌لینک‌های سایت خود به دست آورید. برای این منظور وارد داشبورد سرچ کنسول خود شوید و از بخش سمت چپ، منوی Links را انتخاب کنید. در این مرحله از گزینه Top linking sites روی more کلیک کنید. اکنون روی گزینه Export کلیک کرده و فایل را دانلود کنید.

حالا نوبت بررسی تمامی سایت‌هایی است که در این لیست قرار دارند. در واقع باید آن‌هایی که نامعتبر و اسپم بوده را شناسایی کرده و در یک فایل جداگانه وارد کنید. در نهایت این فایل را به Disavow links گوگل معرفی کنید و منتظر بر طرف شدن مشکل شوید. به این نکته توجه داشته باشید که مرحله بررسی فایل توسط گوگل با توجه به تعداد بک‌لینک‌های حذفی و خزش ربات‌های گوگل، ممکن است از ۳ ساعت تا ۳ ماه طول بکشد. البته اگر وب‌سایت شما از سمت گوگل به‌صورت دستی جریمه شده باشد، باید طی یک نامه درخواست تجدیدنظر و بررسی سایت خود را ارسال کنید.

سخن پایانی

در متن بالا تلاش کردیم همه چیز را در مورد یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل، یعنی پنگوئن که حدود 11 سال پیش راه‌اندازی شد، برای شما بیان کنیم. البته همان‌طور که به آن اشاره شد؛ در حال حاضر به‌روزرسانی‌های پنگوئن به بخش اصلی الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل تبدیل شده و به‌صورت خودکار و مدام سایت‌ها را از این نظر بررسی می‌کند.

در نهایت اگر شما هم به قوانین Google علاقه‌مند هستید، می‌توانید برای مطالعه بیشتر در مورد الگوریتم‌ های گوگل به سایت تسمینو مراجعه کنید. نظر شما در مورد تأثیر چنین الگوریتم‌هایی بر سایت‌ها چیست؟

انتهای پیام/

ارسال نظر