ساماندهی پارک حاشیهای هوشمند در تهران آغاز شد/۲۲۰۰ تومان هزینه هر نیم ساعت توقف خودرو
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین آغاز به کار ساماندهی کنترل هوشمند پارک حاشیهای ظهر امروز در پارکینگ طبقاتی طالقانی تهران برگزار شد.
بر اساس این گزارش، مجتبی شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه پارک حاشیهای یکی از موضوعات مهم در مدیریت ترافیک در جهت انضباط بخشی است، گفت: پارک حاشیهای از سال ۵۳ در تهران وجود دارد و طی سالهای گذشته تغییراتی در آن صورت گرفته است. در سال جاری ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیهای در تهران خواهیم داشت که خودروهایی که در این فضاها پارک کنند به صورت خودکار ثبت پلاک میشوند.
وی با اشاره به اینکه اولین قرارداد برای مناطق ۲، ۳، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۷ بوده که ۶۳ هزار فضای پارک حاشیهای را مدیریت میکنند، گفت: برای هر هزار پارک یک دستگاه خودرو در نظر گرفته شده و در مجموع ۶۰ دستگاه خودرو برای این کار مورد استفاده قرار میگیرد.
رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران گفت: امروز ۱۶ دستگاه خودروی پلاکخوان در مناطق ۲، ۶ و ۷ آغاز به کار میکند و برای حدود ۳۵ هزار فضای پارک است.
وی در خصوص مزایای طرح ساماندهی پارک هوشمند گفت: کاهش تمایل شهروندان به استفاده از خودروی شخصی بزرگترین رویکرد است و همچنین از این راه درآمدهای پایدار هم ایجاد شده که پول آن برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته میشود.
شفیعی به ساخت ۲۸ پارکینگ در تهران اشاره کرد و گفت: ۵ پارکینگ در حال ساخت است و ۱۱ پارکینگ در حال انعقاد قرارداد و الباقی نیز در حال بررسی است؛ با ساخت این ۲۸ پارکینگ ظرفیت دو برابر میشود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: البته در گذشته نیم ساعت اول جهت پارک خودرو در پارکهای حاشیهای رایگان بود که با مصوبه شورای شهر تهران این مسئله حذف شده و همانطور که بیان شد در نیم ساعت اول ۲۲۰۰ تومان تا دو ساعت اول اخذ خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی میتوانند حسابهای شهروندی خود را در قالب سامانه تهران من شارژ کنند افزود: پس از پارک خودروها در محلهای تعیین شده هزینه از حساب شهروندی اخذ خواهد شد.
تشکری هاشمی: هزینههایی که برای احداث پارک حاشیهای در سطح شهر تهران با استفاده از فناوریهای نوین میشود سرمایه است
سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پیش از ظهر امروز در آیین آغاز طرح کنترل هوشمند پارک حاشیهای شهر تهران که با حضور جلال بهرامی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و سید مجتبی شفیعی؛ مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح یکی از پروژههای ارزشمند در حوزه حمل و نقل هستیم که امیدواریم این فرآیند استمرار داشته باشد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در شهر شاهد بینظمی پارک حاشیهای هستیم، گفت: این مسئله منجر به بیعدالتی استفاده از فضاهای پارک حاشیهای و نارضایتی شهروندان شده است چرا که همه شهروندان نمیتوانند به صورت عادلانه از فضاهای پارک حاشیهای استفاده کنند.
تشکری هاشمی افزود: به عنوان مثال برخی از افراد خودروهای خود را در خیابانهای مختلف پارک میکنند و تا پاسی از شب مکان خودروهای خود را تغییر نمیدهند و این بیعدالتی در حق کسانی است که جای پارک پیدا نمیکنند و با اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیهای شهر تهران شاهد عدالت در پارک حاشیهای خواهیم بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حوزه حمل و نقل شهرداری تهران باید از ظرفیتها و پتانسیلهای نوین و از ابزارهای فناوری در این حوزه بهره ببرد، گفت: قطعا با استفاده صحیح میتوانیم رضایتمندی شهروندان را داشته باشیم.
وی با اشاره به آغاز اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیهای شهر تهران تصریح کرد: حتما این قدم خوبی است ولی قدم پایانی نیست و در سایر موضوعات نیز باید با همین رویکرد و مبتنی بر دانش و فناوریهای جدید حرکت کنیم.
تشکری هاشمی با بیان اینکه قطعا هزینههایی که برای احداث پارک حاشیهای در سطح شهر تهران با استفاده از فناوریهای نوین میشود سرمایه محسوب میشود، افزود: این موارد یک سرمایه برای شهر تهران است و امیدواریم مسئولان در حوزه حمل و نقل خساست در این حوزه به خرج ندهند و اقدامات موثری را در ادامه شاهد باشیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران استفاده از فناوریهای نوین را موضوع مهمی دانست و گفت: این موارد میتواند باعث کاهش تصادفات و کاهش مرگ و میرها باشد.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به تردد زائد در شهر پایان بدهیم باید به سمت هوشمندسازی حرکت بکنیم، تصریح کرد: امروزه دیگر ایجاد شهرهای هوشمند آرزو نیست و وظیفه ابتدایی مدیریت شهری تلقی میشود.
تاکید بر انضباط شهری
جلال بهرامی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از این برنامه اظهار کرد: مدل حمل و نقل عمومی مشهد با 4 پایتخت برتر دنیا برابری میکند اما از بیانضباطی رنج میبرد.
وی بیان کرد: انضباط ترافیکی برای ما بسیار اهمیت دارد، به طوری که ما 5 میلیون خودرو در شهر تهران داریم و باید انضباط در این حوزه داشته باشیم تا تردد و پارک آنها مشکلساز نشود.
بهرامی با بیان اینکه پارک حاشیهای به منظور محدودیت برای مردم نیست، گفت: این مسئله باعث زندگی راحت شهروندان خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیشترین سودی که شهرداری از اجرای این سود میبرد مسئله انضباط شهری است، خاطرنشان کرد: إنشاءالله در گامهای بعدی شاهد افزایش خودروهای پلاکخوان در سطح شهر تهران خواهیم بود.
انتهای پیام/