صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۴ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲

جزئیات برپایی جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری اعلام شد

رئیس جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری گفت: جایزه تعالی گردشگری ایران به دنبال ایجاد یک فضای رقابتی برای تعالی سازمان‌های فعال صنعت گردشگری است.
کد خبر : 859712

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری  با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس این رویداد فرهنگی و اصحاب رسانه پیش از ظهر امروز در پارک ملی علم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

بابک یاوری‌فر مدیر اجرایی امور سومین جایزه صنعت گردشگری در ابتدایی جلسه گفت: تعالی از نیازهای مجموعه‌های مختلف است، راهنماهایی نیز برای افزایش بهره‌وری مراکز ایجاد کردند حال جوایز و رویدادها جزو این مشوق‌ها محسوب می‌شود. از سال ۹۷ با تصویب این جایزه در پارک علوم صنعت گردشگری تلاش در این راستا صورت گرفته است. دور اول همین سال برگزار شد بعد صنعت گردشگری به خاطر کرونا آسیب دید و سال ۹۹ تلاش کردیم دور دوم را اجرا کنیم.

وی در ادامه افزود: با لحاظ کردن اصلاحات و بازدید فرایندها و آمادگی صنعت گردشگری‌مان امسال ما استارت دور سوم جایزه را زدیم.

سپس یک گزارش تصویری از دو دور اول جایزه گردشگری پخش شد.

در ادامه، ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و رئیس جایزه صنعت گردشگری در سخنانی گفت: پارک علوم و فناوری‌های نرم تنها پارک تخصصی صنایع فرهنگی است که در حمایت از رویدادهای مرتبط با فرهنگ کارهای زیادی انجام داده است. ما در عرصه علمی به اقرار خود خارجی‌ها و آمارهای موجود بسیار فعال هستیم. تمام کشورهای دنیا چه آن‌ها که ظرفیت گردشگری دارند و چه ندارند، امروزه نگاه عمیقی به این عرصه‌ها دارند.

وی یادآور شد: ما هنوز با جایگاهی که باید به آن برسیم فاصله داریم اگرچه در این چند ماه چند میلیون آمار گردشگری داریم ما در عرصه استانداردسازی ضعف داریم، این استانداردسازی با رتبه‌بندی محصولات فرق دارد و برمبنای خودارزیابی است که به آن تعالی میگویند. در کشور ما هم جایزه تعالی شروع شده و مهم‌ترین ویژگی‌اش این است که دولتی نیست این‌ها با پشتوانه جمعی عناصر مختلف جایزه را برگزار می‌کنند.

وی توضیح داد: جهاد دانشگاهی بر همین مبنا این طرح را از سوی ما قبول کرد و در منطقه ابندل عربستان و سپس ایران چنین جایزه‌ای راه انداخته است. کرونا گردشگری را در همه دنیا کنار زد اما در همان سال آخر هم تلاش کردیم فضا را فراهم کنیم و امسال هم سومین دوره برپا می‌شود. واحدهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران‌ها، واحدهای تفریحی و گردشگری و هر کسب‌وکاری که به طریقی به صنعت گردشگری مرتبط است از شرکت‌های ریلی و هوایی تا یک هتل کوچک ارزیابی می‌شود.

ایمانی خوشخو توضیح داد: ما برای رشد و توسعه چاره‌ای نداریم جز اینکه این آشفتگی را سروسامان بدهیم اگر بخواهیم با رویکرد بین‌المللی جلو برویم باید استانداردسازی کنیم، متولی گردشگری کشور شاید اصلاً فضا نداشته باشد این کارها را بکند. بنابراین جایزه تعالی گردشگری ایران به دنبال ایجاد یک فضای رقابتی برای تعالی سازمان‌های فعال صنعت گردشگری است.

وی با بیان اینکه تشویق سازمان‌ها برای خودارزیابی هدف دیگر برپایی این جایزه است، گفت: هدف دیگر هم ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات است. طبق زمان‌بندی از ابتدای خرداد امسال فراخوان داده شد و ارزیابی‌ها فعلاً به اشکال مختلف ادامه دارد. در مهرماه نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

بابک یاوری فر در بخش پرسش و پاسخ عنوان کرد: ادبیات این جایزه هفتاد سال است که راه افتاده، در کشورهای مختلف اروپایی پایش شده و زمینه سی و اندی ساله هم در اروپا دارد. ما هم در عرصه گردشگری پایان‌نامه‌هایی داریم، مدل‌های تعالی‌یافته را هم بررسی می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: امسال مدعی هستیم که به مدلی برسیم که بتوانیم از آن دفاع کنیم تا برای گردشگری نقشه راهی مناسب باشد و قدرت رقابت در منطقه و دنیا داشته باشند. بنابراین مدل قطعاً علمی است، شاخصه‌هایش مشخص است و مجموعه‌های گردشگری را به سمت تعالی می‌برد.

سپس ایمانی خوشخو نیز در پاسخ به سؤال آنا درباره فضایی که برای کسب‌وکارها پس از اختتامیه فراهم خواهد شد، گفت: ما تنها متولی هستیم که فضای ارزیابی را فراهم کنیم تا خود دست‌اندرکاران صنعت گردشگری استانداردها را بشناسند و این خود یک برند برایشان محسوب می‌شود. بقیه دیگر دست دست‌اندرکاران صنعت گردشگری است که چطور از آن استفاده کنند.

وی افزود: درواقع این انتقال تجربیات انجام می‌شود و دلایل برگزیده شدن هم مشخص می‌شود و سایرین نیز در جریان قرار می‌گیرد.

دکتر ایمانی با بیان اینکه ما فعلاً در کشورمان چیزی به اسم گردشگری سلامت نداریم، گفت: این افرادی که برای خدمات پزشکی به کشور می‌آیند این‌طور محسوب نمی‌شوند ما در کشورهای دیگر آژانس‌های تخصصی گردشگری داریم.

سپس دکتر شهرابی نیز درباره وجود هوش مصنوعی در شاخصه‌های این جایزه گفت: امسال در شاخصه‌ها چنین چیزی مدنظر قرار نگرفته است، چرا که ما هنوز در الفبای گردشگری هستیم تا به هوش مصنوعی برسیم. مدل ما هم عربستان بود که بعد از جایزه‌اش خروجی‌های آن مشخص است.

انتهای پیام/

ارسال نظر