نقش دانشگاهها باید در ایجاد تمدن نوین اسلامی پررنگ باشد
قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم گفت: حال آموزش عالی در سطح جهان بد است. چرا که در نظام آموزش عالی، آموزش فراموش شده است. ما فراموش کردیم که خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است. اگر اینگونه شد در آنصورت خروجیهای آن حکمت خواهد بود. علم باید نافع باشد و خیر کثیر داشته باشد و این مطلب مهمی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم.
اخلاقمحوری و تربیت مهمترین اشکال نظام آموزش عالی است
وی گفت: اشکال نظام آموزشی غربی خلأ اخلاقمحوری و تربیت است اما ایرانیان این تجربه را دارند و در اولین دانشگاه جهان که در ایران تأسیس شد این موضوع سرآمد بوده است.
عموعابدینی ادامه داد: چهل سال است دانشگاههای دنیا ریلگذاری خود را عوض کردهاند و از دانشکدههای جمعمحور و گروهمحور تبدیل شدهاند به دانشگاههای استادمحور. اما اولین مدیریت دانشگاهی در دنیا ایرانیان بودهاند و تا زمان دارالفنون دانشگاههای ایران بر مبنای برنامهمحوری و استادمحوری و شاگردپروری بوده است اما در چهل سال گذشته علیرغم تغییر این رویه در دنیا هنوز دانشگاههای ما نسبت به تغییر آن اقدام نکردهاند.
نقش پررنگ دانشگاهها در تمدن نوین اسلامی
عموعابدینی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است گفت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاههای ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی باید پررنگ باشد. نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی را باید به سمت تمدنی ببریم که اساسش تعلیم و تربیت است.
وی افزود: در نظام آموزش عالی کشور مدیون تلاشهای اساتیدی هستیم که عمر خود را وقف کردهاند و اقتدار کشور مرهون تلاشهای شبانهروزی اساتید و فارغالتحصیلان این اساتید بود است.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه زحمات و تلاشهای صورت گرفته در این مؤسسه و سایر مؤسسات مشابه، باید در تدوین آییننامهها و شیوهنامهها دیده شود، گفت: باید برای اجرایی شدن این کار کمک کنیم.
انجام طرحهای تحقیقاتی و میز کار مشترک با مؤسسه
عموعابدینی گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم آمادگی دارد با انجام طرحهای تحقیقاتی و میز کار مشترک نسبت به رفع مسائل آموزش عالی با کمک مؤسسه پژوهش و برنامهریزی اقدام کند و ما نیز حمایت لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.
علیباقر طاهرینیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی نیز در این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) گفت: در راستای نقش مؤسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی وظایف و کارکردهایی برای مؤسسه پیشبینی شده است که میتوان به آیندهپژوهی و اجرای طرحهای پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعهای، برنامهریزی کلان، نظریه پردازی، مطالعات تطبیقی، مطالعه روشهای برنامهریزی آموزشی و درسی و طراحی زیر ساختها و استقرار نظامهای مناسب به منظور ارتقای کیفیت آموزش عالی اشاره کرد.
وی همچنین آمار آموزش عالی، سند برنامه توسعه، دانش افزایی مدیران و رصد اشتغال دانش آموختگان را از مهمترین برنامههای مؤسسه پژوهش و برنامهریزی برشمرد و اضافه کرد: مؤسسه مسئول تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری بود و مرجع ارائه راه حلهای دانش بنیان برای مسائل روی میز آموزش عالی است.
طاهری نیا از توسعه گروههای پژوهشی مؤسسه به عنوان یکی از رویکردهای تحولی در مؤسسه نام برد و در مورد جهتگیریهای تحولی مؤسسه اضافه کرد: ظرفیتسازی جدید، انجام مطالعات تخصصی به منظور پاسخگویی به مسایل ارجاعی و توسعه منابع انسانی از طریق جذب اعضای هیات علمی جدید و تسهیل فرآیند ارتقاء و تبدیل وضعیت همکاران هیئت علمی دیگر رویکردهای تحولی در مؤسسه در دوره فعلی بوده است.
ثبت نام بیش از ۱۴۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی
عضو شورای معاونین وزارت علوم در تشریح پنجرههای جدید تحولی مؤسسه نیز گفت: شبکه سازی یکی از اقداماتی است که در این خصوص انجام شده و ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی به عنوان یکی از پنجرههای جدید تحولی با بیش از ۱۴۰۰ عضو ظرفیت جدیدی است که می تواند بازوی مشورتی وزارت علوم باشد، همچنین افتتاح اندیشکده آموزش عالی با مشارکت بسیج اساتید و ایجاد واحد سنجش نگرش دانشگاهیان از دیگر فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه است.
طاهرینیا افزود: برای اینکه دسترسی مدیران اجرایی را به نتایج طرحهای پژوهشی ساده کنیم، گزارش ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرای "ازما" طراحی شد و تمامی فعالیتهای پژوهشی مؤسسه در نهایت یک فرم ازما دارد که با توجه به تاکید وزیر علوم و حمایت وی از این موضوع در نظر داریم نسبت به فراگیری آن در سطح مراکز آموزش عالی کشور اقدام کنیم.
انتهای پیام/