صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور حقوقی خانه موسیقی:

آزادانه‌ترین انتخابات صنفی در خانه موسیقی برگزار می‌شود

مشاور حقوقی خانه موسیقی در نشست ماهیانه گفت: «آزادترین انتخابات صنفی در خانه موسیقی برگزار می شود؛ هرکسی شرایطش را دارد می تواند کاندیدا شود و منتقدان باید جسارت این را داشته باشند تا تفکر خودشان را به رای بگذارند.»
کد خبر : 85928

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از خانه موسیقی، نشست ماهیانه خانه موسیقی روز گذشته با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان و اجراهای متنوع موسیقی در ساختمان فاطمی برگزار شد.


این نشست با صحبت‌های دکتر محمد سریر (رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی) آغاز شد و در ادامه رامتین غفاری (یکی از منتقدین خانه موسیقی) انتقاداتی را به عملکرد خانه موسیقی مطرح کرد. همچنین تکنوازی پیانو توسط دونوجوان، پارسا ریاحی و محمدجواد بهرامی با اجرای آثاری از فرانتس لیست و شوپن از دیگر برنامه‌های این نشست بود.


در ادامه این نشست پس از طرح انتقادات رامتین غفاری، کاوه رضوانی راد (مشاور حقوقی خانه موسیقی) در جایگاه حاضر شد و در ابتدای سخنانش گفت: برای رسیدن به یک هدف باید رویکرد و عملکرد داشته باشیم و اگر این دو با هم منطبق نباشند هرگز به هدف نمی رسیم. هر چه قدر که یکی از این دو خوب انجام شود ولی دیگری درست نباشد به هدف نخواهیم رسید. امروز فقط می خواهم در مورد یک مساله صحبت کنم اگرچه ما هم مثل دوستان منتقد حرف های زیادی داریم که فرصتی برای صحبت کردن درمورد آنها نبوده ولی ما هم از این گفتگوها استقبال می کنیم. اما چون یک سوال مطرح شد باید همان را پاسخ بدهم.


موظف به اجرای اساسنامه هستیم


رضوانی راد با اشاره به التزام دقیق به اجرای اساسنامه خانه موسیقی گفت: مگر در مقام عملکرد ما موظف به اجرای اساسنامه نیستیم؟ مگر همیشه از سوی دوستان منتقد متهم نشده ایم که مفاد اساسنامه را رعایت نمی کنیم؟ بنابراین از دوستان منتقد سوال می کنم اگر در حرف های خودشان و اتهاماتی که به خانه موسیقی می زنند، محکم هستند، باید رویکرد وعملکردشان در اجرای قانون بر هم منطبق باشد. یعنی باید از ما بخواهند که قانون را رعایت کنیم و ما هم موظف به رعایت قانون باشیم.


طبق اساسنامه بازرس پاسخ منتقدان را در مجمع عمومی مطرح کرد


این حقوقدان در ادامه با اشاره به بند 4 ماده 26 اساسنامه خانه موسیقی گفت: این بند می گوید هر وقت هرکدام از اعضا یا تعدادی از اعضا، انتقاد یا شکایتی از یک فرد یا اعضای هیأت مدیره خانه موسیقی دارند؛ انتقاد خودشان را به بازرس ارائه می‌دهند بازرس موظف است رسیدگی کند. در بند پایانی گفته شده "بازرس پاسخ خودش را به مجمع عمومی ارائه بدهد" آیا این اتفاق در مجمع اسفند ماه افتاده یا نیافتاده؟


رضوانی با اشاره به همین موضوع افزود: ما شکایت دوستان را اعلام وصول کردیم و در همان مردادماه خانم هاشمی با سایت خانه موسیقی مصاحبه کرد و گفتند که این شکایت رسید و طبق قانون موظف هستند به اولین مجمع عمومی گزارش خود را اعلام کنم. در اولین مجمع عمومی هم خانم هاشمی بند به بند آن نامه را خواند و گزارش را به مجمع داد. پس وظیفه قانونی که به عهده خانه موسیقی بوده انجام شده است. اعضای مجمع هم گزارش را شنیدند حال اینکه قانع شدند یا نشدند بحث دیگری است.


وی با اشاره به منتشر نشدن این پاسخ در وبسایت خانه موسیقی گفت: این وظیفه وجود ندارد که گزارش بازرس حتما باید در وبسایت خانه موسیقی منتشر شود. اگر اینطور باشد ما هر روزه در معرض اینگونه صحبت ها هستیم که و شکایت های متعددی از اشخاص و موسسات به بازرس می رسد آیا ما موظفیم که همه اینها را در وبسایت منتشر کنیم؟ به هرحال اگر رویکرد و عملکرد ما مبتنی به احترام به قانون است، ما در خانه موسیقی کاری نکردیم مگر آنکه منتقدان از ما می خواستند تا قانونی عمل کنیم.


منتقدان قرار 23 دیماه و جلسه مشترک را تحریم کردند


رضوانی در بخش دیگری از سخانش گفت: منتقدان می گویند "فرصتی برای گفتگوها نبوده." این فرصت را ما فراهم نکردیم یا این دوستان؟ نگاهی بیاندازیم به مطالبی که منتقدان در وبسایت ها منتشر کردند. ببینید قرار 23 دیماه که رسانه ها منتشر شد ،دوستان منتقد وعده کردند که می آیند؛ نمایندگان خانه موسیقی و شورای عالی آمدند، من و دکتر نوروزی به عنوان حقوقدان مستقل هم آمدیم که پاسخ همه این انتقادات را بدهیم. چه کسی در 21 دیماه سال گذشته نامه تحریم جلسه را منتشر کرد؟ چه کسانی اعلام کردند در جلسه ای که به ما وعده کرده بودند و حقوقدانان، نماینده رسانه ها، نمایندگان خانه موسیقی و شورای عالی حضور داشتند، شرکت نمی کنند ؟آن جلسه را کی تحریم کرد؟


منتقدان یک سال بر انتخابات با حضور ناظران تاکید کردند؛ اما در میانه راه تحریمش کردند


وی با انتقاد از این روند معیوب افزود: با ما وعده کردند که می آییم و صحبت می کنیم و ما هم مقدمات را فراهم کردیم اما یک روز قبل از جلسه بیانیه تحریم جلسه را منتشر کردند. یکسال است که بر طبل انتخابات کوبیده شده که باید با هیأت نظارت انتخابات برگزار شود. 20 اردیبهشت ماه در میانه برگزاری انتخابات بیانیه ای منتشر شد و انتخابات را تحریم کردند. اپوزیسیون بودن بد نیست، اما ژست های اپوزیسیون در آوردن بد است.


در انتخاب هیأت نظارت بر انتخابات، خانه موسیقی هیچ نقشی نداشت


رضوانی با اشاره به ساز و کار انتخاب هیأت نظارت بر انتخابات خانه موسیقی گفت: یک نکته را می گویم و خوب است که حقوقدانان ونمایندگان منتقدان بیایند و نظرشان را بگویند: در پروسه تعیین هیأت نظارت وزارت ارشاد بر انتخابات خانه موسیقی و آن تیمی که ترکیب هیأت نظارت را انتخاب و حوزه وظایف و عملکرد اش را مشخص کرد، آیا نماینده ای از خانه موسیقی حضور داشت؟


باید به اطلاع همگان برسانیم که هیچ نماینده ای از خانه موسیقی در آن هیأت حضورنداشت، ولی نمایندگان منتقدان با معاونت حقوقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستند و به این نتیجه رسیدند که هیأت نظارت بر انتخابات نظارت کنند. ما هم علی رغم اینکه اعتقاد داشتیم که انتخابات خانه موسیقی نیازی به نظارت از بیرون ندارد اما کاملا این را قبول کردیم چون در سلامت انتخابات خودمان هیچگونه تردیدی نداریم.


منتقدان هیأت نظارت را هم زیر سوال بردند


رضوانی راد گفت: در بیانیه 20 اردیبهشت ماه، منتقدان همین هیأت نظارتی را که خودشان انتخاب کردند را زیر سوال بردند. خانه موسیقی در انتخاب هیأت نظارت وزارت ارشاد به انتخابات کوچکترین نقشی نداشت. منتقدان گفته اند که هیأت نظارت را قبول نداریم پس در انتخابات شرکت نمی کنیم. دوستان باید ما تکلیف را با خودمان روشن کنیم که یا به ساز و کار دموکراتیک معتقد هستیم یا معتقد نیستیم.


پیش شرط‌هایی که منتقدان برای شرکت انتخابات تعیین کردند دموکراتیک نیست


این حقوقدان به پیش شرط هایی که منتقدان برای شرکت در انتخابات خانه موسیقی تعیین کرده اند اشاره کرد و گفت: در سال 2016 در هر کجای این جهان بروید و بگویید پیش شرط ما برای شرکت در انتخابات این است که یکسری از آدم های مشخص نباید کاندیدا شوند بیشتر به شوخی شبیه است؛ اصلا این در هیچ جا پذیرفته شدنی نیست. این یک مبنای دموکراتیک را که حق شرکت در انتخابات است زیر سوال می رود. دوستان منتقد گفته اند یکسری از این افراد نباید در انتخابات شرکت کنند تا ما به این انتخابات تن بدهیم. یعنی برای اینکه به ساز وکار دموکراتیک متوسل بشوید دارید به غیر دموکراتیک ترین وجه ممکن انتخابات را زیر سوال می برید.


نه کسی اخراج شد نه تغییری در سطح عضویت ها داده شد


وی افزود: اگر ساختار خانه موسیقی متشکل از نمایندگان کانون های مختلف است، ساز و کار آن شرکت در انتخابات است. در اینجا نه نظارت استصوابی داریم، نه احدی اخراج شده، نه عضوی تغییر سطح پیدا کرده است. حتی دوستانی که حق عضویت سالانه پرداخت نکرده بودند هم مصوب کردیم تا روز انتخابات این حق عضویت را پرداخت کنند و کارتشان برای شرکت درانتخابات معتبر باشد، تا شرکت انتخابات حداکثری باشد .


پیش‌بینی می‌شود چند ماه بعد باز هم هیأت مدیره را به استعفا دعوت کنند


این حقوقدان با اشاره به رفتار گذشته منتقدان خانه موسیقی گفت: پیش بینی من این است که وقتی هیأت مدیره انتخاب شدند همین دوستان منتقد دوباره نامه امضا می کنند که هیأت مدیره جدید باید استعفا دهند. بازی اینها غیر دموکراتیک است. آقای دکتر ساسان فاطمی در یکی از جلسات گفتمان ضرب اصول گفتند"هیچ انسان غیر دموکراتیکی حق ندارد از مواهب دموکراسی بهره مند شود" همین حرف را باید به دکتر فاطمی بگویم که در بیانیه 20 اردیبهشت 95 مبنی بر تحریم انتخابات، گفته اید که خانه موسیقی ایراداتی دارد. ما خوشحالیم این صحبت ها مطرح شد ولی هر منتقد و مصلحی برای پیشبرد اهدافش یک راه بیشتر ندارد و آن هم تن دادن به ساز و کار دموکراسی است و این افراد باید حتما در انتخابات شرکت کنند و به نوعی جسارت این را داشته باشند تا تفکر خودشان را به رای بگذارند.


باید جسارت داشته باشیم تفکرمان را به رای بگذاریم نه اینکه انتخابات را تحریم کنیم


وی افزود: یکی از ساز و کارهای دموکراتیک این است که آنچه را تبلیغ می کنید به رای بگذارید. ولی این خیلی ناجوانمردانه است که به جای جسارت به رای گذاشتن برنامه ها ، اهداف و تفکرات، انتخابات را تحریم کنیم. در صورتی که بر اساس مصوبه هیأت مدیره قرار شد بیشترین همکاری برای مشارکت اعضا اعمال شود؛ یک کاندیدا اگر هست بیاید بگوید که من شرایط کاندیداتوری داشتم ولی خانه موسیقی اجازه شرکت در انتخابات را به من نداد.


این حقوقدان افزود: به زعم من آزادترین انتخابات صنفی را برگزار می کنیم. هرکسی شرایطش را دارد میتواند کاندیدا شود و صحبت کند و خودش را به رای بگذارد. درچنین شرایطی منتقدان انتخابات را تحریم می کنند. در چنین شرایطی منتقدان جلسه ای را که با ما وعده کردند را تحریم می کنند. بعد می گویند ما از وزارت ارشاد نا امید شدیم و می خواهیم از نهاد های نظارتی دیگر پیگیری کنیم. کدام نهاد نظارتی مانده است که در این یکسال به آن نامه نگاری نکرده اید؟ هر جا امکان داشته نامه نگاری کردید و سیل اتهامات را وارد داشته اید. ما هم به وسع خودمان پاسخ داده ایم.


کاوه رضوانی راد در پایان سخنانش گفت: هدف ما اصلاح است که هدف مقدسی است. خود من پیشگام هستم در اینکه اعتقاد دارم برخی رویه ها در خانه موسیقی باید اصلاح شود. زیرا این طبیعت هر نهاد صنفی است که زاینده و رو به رشد باشد. اما اینکه به سازو کارهای غیر دموکراتیک و غیر اخلاقی برای رسیدن به هدف خودمان متوسل شویم، عدم انتطباق رویکرد و عملکرد برای رسیدن به هدف است.


پس از این سخنان و درپایان برنامه های نشست علی جهاندار (خواننده پیشکسوت آواز ایرانی) یک غزل حافظ را بدون همراهی ساز در مایه سه گاه وهمایون برای حضار خواند که بسیار مورد استقبال حضار قرار گرفت.


دیدار اردیبهشت ماه هنرمندان، علاقمندان و اعضای خانه موسیقی تا ساعاتی در محوطه خانه موسیقی با گپ و گفت حضار ادامه داشت و فرصتی فراهم شد تا هنرمندان دیداری تازه کرده و در محیط صمیمی به گفتگو بپردازند.



انتهای پیام/

ارسال نظر