صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در گفت‌وگو با آنا: 

هوش مصنوعی در آینده نقش ریاضی‌دانان را بازی می‌کند/ چشم‌انداز انقلابی در زمینه هوش مصنوعی پیش روی ریاضی است

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف گفت: در آینده هوش مصنوعی نقش ریاضی‌دانان را بازی می‌کند و می‌تواند مسائل بسیار سخت و پیچیده هوش مصنوعی که انسان توانایی حل مسئله را ندارد، حل کند.
کد خبر : 858714

امیرجعفری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‎‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره علت استقبال کم داوطلبان از رشته‌های علوم ریاضی اظهار کرد: رغبت و کیفیت دانشجویان و دانش‌آموزان به جذب در رشته علوم ریاضی به علت بی‌انگیزگی به تدریج رو به کاهش است. 

وی افزود: وقتی دانش‌آموزان و دانشجویان کشور، آینده شغلی خود را مبهم می‌بینند، به این فکر می‌افتند که مشاغل آزاد بهتر از ادامه تحصیل است. 

جعفری تصریح کرد: باید امید را در میان داوطلبان جویای تحصیل ایجاد کنیم، خیلی از فارغ‌التحصیلان با وجود کسب مهارت‌ها و توانایی‌های لازم نمی‌توانند به شغل دلخواه خود دست پیدا کنند و به همین علت به فکر مهاجرت می‌افتند و همین عامل ذهن نسل‌های بعد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و آن‌ها هم برای ادامه زندگی خود چنین تصمیمی را می‌گیرند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف ادامه داد: آموزش و پرورش به عنوان ارگان مهم باید برای ایجاد انگیزه دانش‌آموزان جهت ادامه تحصیل در رشته ریاضی تلاش کند، اما مسئولان این نهاد پیگیر این موضوع نیستند و حتی وزیر علوم هم در آموزش عالی به دنبال حل مسائل دیگری است که جزو چالش‌های دانشجو به حساب نمی‌آید. 

جعفری با بیان اینکه وزارت علوم باید سطح سلامت روانی دانشجویان را ارتقا ببخشد، تاکید کرد: خیلی از دانشجویان از نظر روانی سلامتی کامل ندارند و باید حتما برای آن‌ها دوره‌های مشاوره و روان‌شناسی برگزار شود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف ادامه داد: به عنوان استاد، آینده روشنی برای بخش آموزش عالی کشور نمی‌بینم و باید برای حل دغدغه‌ها از مقطع متوسطه و دبیرستان تغییرات پایه‌ای انجام شود تا فردی که دانشجو می‌شود با علاقه رشته مورد نظر را دنبال کند. 

وی در ادامه درباره ارتباط رشته ریاضی با هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی بر اساس یادگیری عمیق است و در حال حاضر کامپوتر و به خصوص نظریه‌هایی مانند آمار، احتمال و ... بخشی از ریاضی محسوب می‌شود؛ بنابراین ریاضی‌دانان نقش مهمی در این زمینه دارند و در آینده هوش مصنوعی نقش ریاضی‌دانان را بازی می‌کند و می‌تواند مسائل بسیار سخت و پیچیده هوش مصنوعی که انسان توانایی حل مسئله را ندارد، حل کند.

جعفری با بیان اینکه چشم انداز انقلابی در زمینه هوش مصنوعی پیش روی ریاضی است، تاکید کرد: اینکه در حوزه هوش مصنوعی چه اتفاقاتی رخ دهد، واقعا سخت است و حکمرانی شرکت‌های بزرگی که هوش مصنوعی را در اختیار دارند دوبرابر می‌شود و اگر قرار است سرمایه‌گذاری صورت بگیرد باید در علوم پایه به خصوص ریاضی انجام شود؛ چرا که پیش نیاز این کارهاست. 

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف با اشاره به لزوم بازنگری سرفصل‌های رشته ریاضی اظهار کرد: با گذشت زمان مطالب جدیدی وارد دروس می‌شود و سرفصل‌ها باید مطابق آن به روز شوند، اما استادان دانشگاه‌های تراز اول کشور خود را مقید به سرفصل دروس وزارت علوم نمی‌بینند، بلکه مطابق مطالب و فناوری‌های مهم روز تدریس می‌کنند. 

جعفری ادامه داد: برای دانشگاه‌هایی که خودشان در زمینه ارائه دروس تصمیم نمی‌گیرند، بهتر است که نهاد مشخصی سرفصل دروس را بازنگری کند که در این کار باید از متخصصان استفاده شود؛ چرا که اگر کاری غیر‌اصولی انجام شود ضرر‌های آن بیشتر از منافعش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر