صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد؛

کاهش آسیب‌های اجتماعی با تشکیل کارگروه بازی و اوقات فراغت

انسیه خزعلی با اشاره به تشکیل کارگروه بازی و اوقات فراغت گفت: این کارگروه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در همه استان‌ها فعالیت خود را دنبال می‌کند.
کد خبر : 858554

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست هم‌اندیشی زن، خانواده، صنعت-رسانه بازی‌های رایانه‌ای که به مناسبت هفته گرامیداشت تکریم خانواده برگزار شد، گفت: ممکن است ایجاد تاثیرات مثبت به نسبت تاثیرات منفی بازی‌ها که برای مخاطبان هیجان بیشتری دارد، کار سخت‌تری باشد؛ اما به هرحال تاثیرگذاری مثبت از طریق بازی‌ها، هنری است که می‌توان در تولید به دنبال گرفت. به مصداق «لا یَنْتَشِرُ الْهُدی الاَّ مِنْ حَیثُ اِنْتَشَرَ الضَّلال»، اگر می‌خواهیم هدایت را انتشار دهیم باید از شیوه‌های هنری و تکنیک‌هایی که سازندگان بازی‌های خارجی استفاده کردند، ما هم بهره بگیریم.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تشکیل کارگروه بازی و اوقات فراغت افزود: این کارگروه قرار است در همه استان‌ها فعالیت خود را دنبال کند. با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و گروه‌هایی که به صورت خصوصی و در قالب سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کنند، می‌توان گامی همگانی در این حوزه برداشت.

خزعلی شناسایی نیاز‌های حوزه خانواده و زنان براساس اولویت‌های هر استان و برگزاری جشنواره‌هایی به منظور ارائه ایده‌هایی برای طراحی و تولید بازی را اقدامی در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: باید در این زمینه نگاه بین‌المللی داشته باشیم و بهترین ایده‌ها و طرح‌های ارائه شده، بتوانند در سطح منطقه‌ای نیز مطرح شوند. از سوی دیگر باید راه را برای خانواده‌هایی که به دنبال محتوای سالم، سرگرم کننده و جذاب در این حوزه هستند، باز کنیم.

**رشد مصرف بازی در زنان ایرانی

ابتدای این نشست از اطلاع نگاشت مصرف بازی در میان زنان ایرانی تا سال ۱۴۰۰ با توجه به آخرین پیمایش مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران رونمایی شد و فرزانه شریفی معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گزارشی به ارائه آمار‌هایی از بخش‌های مهم این گزارش پرداخت.

وی گفت: با توجه به اطلاعات استخراج شده از پیمایش مصرف سال ١٤٠٠ از میان ٣٤ میلیون بازیکن ایرانی تقریباً ١٤ میلیون نفر یا به عبارتی ٤١ درصد از بازیکنان زنان هستند. با توجه به نتایج پیمایش‌های مصرف بازی‌های دیجیتال ایران از سال ٨٩ تا به امروز هرساله نسبت زنان بازیکن رو به افزایش بوده است. به عنوان مثال درسال١٤٠٠ از هر ١٠٠ زن ایرانی ٣٥ نفر بازیکن هستند این در حالی است که در سال ٩٨ از هر ١٠٠ زن ایرانی ٢٩ نفر بازیکن بوده‌اند.

شریفی افزود: بازیکنان زن به‌طور میانگین ۶۴ دقیقه صرف بازی می‌کنند و برآورد می‌شود که در میان آن‌ها تقریباً ٧٠٠ هزار نفر بازیکن حرفه‌ای هستند. درمیان زنان علاقه‌مندان به پلتفرم موبایل بسیار بیشتر از سایر پلتفرم‌ها است. به طوری که با توجه به ۹۹.۱ درصدی بودن موبایل‌بازان زن، تقریبا می‌توان گفت تمام بازیکنان زن با پلتفرم موبایل هم بازی می‌کنند. ۸۴ درصد از زنان بازیکن فقط با یک پلتفرم، ۱۴ درصد با دو پلتفرم و ۲.۴ درصد با هر سه پلتفرم از پلتفرم‌های بازی‌های دیجیتال بازی می‌کنند. نکته جالب توجه اینکه ۴۴ درصد از جمعیت زنان بازیکن ایرانی نسبت به بازی‌های آنلاین علاقه دارند. سبک مورد علاقه بازی در خانم‌های ایرانی در گروه سنی ۱۲ تا ۳۴ سال بازی‌های فکری/تفننی است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره میزان هزینه‌کرد بازیکن زن نیز گفت: خانم‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰۴ میلیارد تومان برای بازی‌های موبایلی، ۱۰۹ میلیارد تومان برای بازی‌های کنسولی و ۱۴ میلیارد برای بازی‌های رایانه‌ای (در بخش نرم‌افزار) هزینه کرده‌اند.

در این نشست از اطلاع‌نگاشت شخصیت‌های محبوب بازی‌های دیجیتال در میان بانوان بازیکن نیز رونمایی شد و محمدامین حاجی‌هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این‌باره گفت: به لحاظ علاقه‌مندی بازیکنان ایرانی به شخصیت‌های بازی نتایج این پیمایش نشان می‌دهد که بازیکنان زن کشورمان به شخصیت‌های بازی‌های ایرانی علاقه بیشتری دارند. بازی‌های ایرانی، چون بیشترسبک فکری و معمایی دارند و برای پلتفرم موبایل است، توانسته در جامعه مخاطب بانوان نفوذ پیدا کنند و می‌توان از این فرصت برای ترویج و اشاعه بازی‌های ایرانی استفاده کرد.

علی منصوری عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم در این نشست به زمینه‌های مشترک همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تولید بازی‌های ویژه کودکان، خانواده، آسیب‌های اجتماعی و موضوع جمعیت و ایجاد فرصت‌های آموزش بازی‌سازی برای بانوان در سراسر کشور اشاره کرد.

مریم‌السادات طباطبایی، لیلا کاشانی وحید و فاطمه کاکا از بازی‌سازان فعال کشور در حوزه تولید بازی‌های تجاری و بازی‌های آموزشی نیز در توضیحاتی ضمن معرفی خود و سابقه فعالیت‌شان در صنعت بازی کشور به طرح مسائلی در خصوص موانع و چالش‌های این حوزه پرداختند.

در پایان این نشست در مراسمی از بانوان بازی‌ساز قدردانی شد. 

انسیه خزعلی پیش از آغاز نشست از بخش‌های مختلف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های بنیاد قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر