صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنوف کشور (۲۸)؛

افزایش کیفیت لوازم‌التحریر با مدیریت نوآوری در تولید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار گفت: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیریت نوآوری به صنعت تولید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار علاوه بر افزایش کیفیت می‌تواند به تسریع فرایند تأمین مواد اولیه موردنیاز این صنعت کمک کند.
کد خبر : 858147

موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار با توجه به نیاز این صنعت به تولیدات فناورانه و نیاز بازار به محصولات نوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: تولید لوازم‌التحریر یکی از صنایع قدیمی کشور است که به‌ مرورزمان با توجه به نیاز بازار مصرف، افزایش تنوع در سلیقه مشتریان، همزمان با رشد تکنولوژی و گسترش علم‌آموزی از ورود فناوری بهره‌مند شده است.

فرزانیان گفت: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان با فناوری جدید اندک‌اندک وارد صنعت تولید لوازم‌التحریر شده‌اند و همین امر موجب شده، این صنعت بتواند در مقابل رکود و گرانی محصولات، از مواد اولیه فناورانه جهت تولید لوازم‌التحریر باکیفیت و کمیت مطلوب و با علم دانش‌بنیان که مورد سلیقه و نیاز مشتریان به ویژه مخاطبان در سنین نوجوان و جوان، استفاده کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تصریح کرد: افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت تولید این لوازم، کمک می‌کند تا شاهد گسترش دامنه فعالیت و ظرفیت تولید در صنعت لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار، آن هم با ظرفیت بالا و از همه مهمتر محصولات قابل رقابت و منطبق بر دانش روز در مقایسه با سایر تولیدات مشابه خارجی باشند.

رکود در بازار پُر تقاضای نوشت‌افزار حاکم است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار درباره وضعیت این بازار گفت: تا سال جاری تقریبا دو هزار عضو دارای مجوز در این صنف مشغول به فعالیت هستند؛ البته در این میان ۵۰۰ واحد صنفی به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر فعالیت در این صنف در رکود کامل به سر می‌برد؛ به طوری که شرایط رکود تورمی حاکم بر بازار موجب شده تا فعالیت این صنف به‌رغم سال‌های گذشته هنوز شروع نشده است. در ماه‌های تیر و مرداد هر سال، فعالیت عمده‌فروشان در بازارآغاز می‌شد و در شهریور هر سال بازار خرده‌فروشان با توجه به نزدیک شدن فصل مدارس، رونق می‌گرفت؛ اما امسال متأسفانه هنوز هیچ تحرکی در بین تولیدکنندگان این لوازم و عمده‌فروشان این رسته صنفی دیده نمی‌شود.

این فعال صنفی ادامه داد: در حال حاضر از یک‌ سو شرایط تأمین نقدینگی برای عمده‌فروشان و خرده‌فروشان سخت شده و از سوی دیگر تقاضایی در بازار از سوی مصرف‌کنندگان وجود ندارد که این امر نیز ناشی از عدم تطابق میان هزینه و دستمزد سرپرست خانوار است.

دلیل کاهش تقاضا در بازار لوازم‌التحریر

فرزانیان تصریح کرد: در سال‌های شیوع کرونا ویروس، میزان استفاده از لوازم‌التحریر به دلیل تعطیلی مدارس و دو سال تحصیل در شرایط غیر حضوری به حداقل رسیده بود، زیرا سیستم آموزش بر پایه فضای مجازی بود؛ اما با عبور از این بیماری و با بازگشایی مدارس هنوز بازار در شرایط رونق قرار نگرفته و تقاضای خرید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار هر سال به دلیل کاهش قدرت خانوارها در برابر افزایش قیمت تولید و یا گرانی محصول وارداتی کمتر می‌شود. 

به گفته این فعال صنفی؛ شرایط اقتصادی امکان بازگشت رونق و افزایش تقاضا را نه برای تولیدکنندگان و فروشندگان فراهم کرده است و نه برای مصرف‌کننده؛  به طوری که به دلیل نرخ بالای هزینه تولید، محصول نهایی گران‌تر از سال‌های قبل راهی بازار می‌شود و در نتیجه با توجه به ثابت بودن درآمد خانوارها امکان خرید لوازم‌التحریر بیشتر از نرخ تعیین شده در سبد خانوار برای مردم غیرقابل اجرا است.

متقاضی لوازم‌التحریر وارداتی بیشتر است یا تولید داخل!

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار درباره وضعیت تولید این لوازم با توجه به نزدیک شدن ایام بازگشایی مدارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد برخی اقلام اصلی لوازم‌التحریر در داخل کشور تولید می‌شود. عمده نیاز بازار به خودکار، مداد، تراش و پاک‌کن توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان تولید لوازم‌التحریر مورد نیاز برای طراحی و کار‌های هنری در داخل وجود ندارد، اظهار کرد: ۵ درصد از نیاز کل بازار لوازم‌التحریر کشور مرتبط با لوازم طراحی و نقاشی است که امکان تولید آن‌ها در داخل کشور را نداریم.

فرزانیان افزود: عمده واردات لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار از کشور‌های اروپایی و ژاپن است؛ البته در سال‌های اخیر بخشی از واردات این نوع لوازم نیز از ترکیه و چین انجام می‌شود که از لحاظ کیفیت قابل رقابت با محصولات اروپایی نیست؛ اما با افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت تولید لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار انتظار می‌رود دامنه فعالیت و ظرفیت تولید افزایش و از همه مهمتر هزینه تولید در این صنعت کاهش یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر