صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۳ - ۲۲ تير ۱۴۰۲
کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با آنا:

آفریقا بهترین مکان برای دور زدن تحریم‌ها است/ لزوم فعالیت بخش خصوصی در قاره سیاه

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آفریقا بهترین مکان برای دور زدن یا خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکاست، گفت: ایران می‌تواند با آن دسته از کشور‌های آفریقایی که وابستگی شدیدی به آمریکا ندارند تعاملات سیاسی، امنیتی و اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد.
کد خبر : 857864

ثمانه اکوان، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی و فرصت‌های اقتصادی و سیاسی که می‌تواند به همراه داشته باشد، گفت: مسئله آفریقا مسئله سیاست خارجی خیلی از کشورهاست و از سالیان پیش آفریقا به هاب اصلی رفت و آمد‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی تبدیل شده است و از سوی دیگر محل رقابت کشور‌هایی شده که داعیه‌دار ابرقدرتی یا قدرت منطقه‌ای هستند.

وی افزود: بزرگترین دعوا و درگیری‌های قدرت‌های بزرگی مانند آمریکا، چین و روسیه در آفریقا اتفاق افتاده است، به دلیل اینکه منابع طبیعی و منابع معدنی فراوانی در این قاره نهفته شده و از سوی دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌بدیلی در آن وجود دارد و همچنین قاره آفریقا جمعیت بسیار زیادی را در خود جای داده و می‌تواند مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری کشور‌ها در حوزه‌های انرژی، راه‌سازی و مواد معدنی که با تکنولوژی‌های روز ارتباط دارد، باشد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آفریقا محل تقاطع اصلی ظهور و بروز قدرت‌های جهانی است، گفت: متأسفانه کشور ما تا به امروز خیلی برروی ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی آفریقا تمرکز نداشته و به آن ورود پیدا نکرده است، با وجود اینکه از لحاظ جغرافیایی آفریقا خیلی به ما نزدیک‌تر است.

اکوان تأکید کرد: کشور‌هایی که امروزه ادعای قدرت منطقه‌ای بودن را دارند برای توسعه قدرت خود برروی آفریقا تمرکز کرده‌اند و می‌خواهند از این رهگذر دایره نفوذشان را به خارج از مرز‌ها تسری دهند و به همین دلیل کشور‌هایی مانند عربستان، قطر و ترکیه شروع به سرمایه‌گذاری‌های خیلی گسترده در آفریقا کرده‌اند. 

وی افزود: به دلیل اینکه تا همین اواخر سیاست خارجی ایران به نوعی تک‌بعدی بود و نگاهش به غرب یا شرق گرایش داشت، چندان به آفریقا توجهی نمی‌کرد، اما دولت سیزدهم، هم‌جواری را اصل و اساس سیاست خارجی خود قرار داد و بر همین اساس سعی می‌کند سیاست خارجی کشور را به سمت چندبعدی شدن و تنوع پیش ببرد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آفریقا بهترین مکان برای دور زدن یا خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکاست، تأکید کرد: ایران می‌تواند با آن دسته از کشور‌های آفریقایی که وابستگی شدیدی به آمریکا ندارند و از اقتصاد خیلی بزرگی هم بهره نمی‌برند، تعاملات سیاسی، امنیتی و اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد. سرمایه‌گذاری در آفریقا و بازگشت سرمایه خیلی آسان‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. 

اکوان با ابراز تأسف از اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد تک‌محصولی است، گفت: تا همین اواخر تمام تمرکز ما برروی صادرات نفت و گاز بود، اما این در حالی است که آفریقا به نوسازی زیرساخت‌های فنی و مهندسی نیاز دارد، موضوعی که خارج از توان ایران نیست و ابزار‌های فنی و مهندسی خوبی را برای ارائه به آفریقا دارد.

وی با بیان اینکه امروز چین بسیاری از نیاز‌های فنی و مهندسی، راه‌سازی و ارتباطی قاره آفریقا را تأمین می‌کند،تصریح کرد در صورتی که ایران هم در این زمینه دستاورد‌ها و پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌تواند آن‌ها را به آفریقا ارائه دهد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی بیان کرد: رویه مرسوم در روابط خارجی این است که برای انجام سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی ابتدا باید از لحاظ سیاسی مسیر هموار شود و به همین دلیل انتظار می‌رود از این به بعد سفر‌ها به آفریقا بیشتر شود و تنها دولتی‌ها ورود پیدا نکنند بلکه بخش خصوصی را وارد کرد و همچنین سفارتخانه‌ها خیلی بیشتر فعال شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر