صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی آنا با مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد همدان مطرح شد؛

معرفی رشته‌ای با حداقل بیکار در ایران/ مهندسین صنایع غذایی در راه وزارت بهداشت

سید معین نظری با معرفی رشته‌ای با حداقل بیکار در ایران عنوان کرد: بیش از ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان  دانشگاه آزاد همدان در رشته صنایع‌غذایی در شغل‌های مرتبط اشتغال دارند.
کد خبر : 857767

سید معین نظری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: رشته علوم و صنایع غذایی به طور عمومی به آشنایی با تکنولوژی مراکز و صنایع تولید مواد غذایی از قبیل لبنیات، غلات، گوشت، روغن، قند، سبزیجات و میوه‌جات مربوط می‌شود.

وی افزود: صنایع غذایی در مقطع کارشناسی با عنوان دو رشته مستقل ارائه می‌شود، رشته اول به نام «علوم و صنایع غذایی» و رشته دوم با عنوان «علوم و مهندسی صنایع غذایی» که هر دو زیر گروه آزمایشی تجربی هستند، این رشته در حال حاضر شامل حوزه‌های زیادی در صنایع موادغذایی شده و افراد در ردیف‌های مختلف شغلی فرصت‌های زیادی برای فعالیت در بازار کار پیش روی خود می‌بینند، چراکه امروزه فرآوری‌های صنایع غذایی با سرعتی بیش از پیش در حال توسعه و رشد هستند.

مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان عنوان کرد: دانشجویان این رشته درباره صنایع نگهداری مواد غذایی، تولید، بسته‌بندی و کنترل کیفی موادغذایی آموزش دیده و فرامی‌گیرد که چگونه طی فرآیند‌های مشخصی می‌توان از کیفیت تغذیه‌ای ﺑﻬﺪاﺷتی ﻣﻮاد ﻏﺬایی اطمینان حاصل کرده و عمر محصولات غذایی مختلف را ضمن حفظ کیفیت و ارزش غذایی آن ها، طولانی‌تر کرد.

نظری در ادامه توضیح داد: رشته مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته در سال ۱۳۹۵ با مجوز وزارت علوم و سازمان مرکزی در واحد همدان تأسیس شد و تاکنون چهار دوره فارغ‌التحصیل وارد بازار کار کرده و اکنون ۲۵۰ دانشجو در دو مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه ازاد اسلامی واحد همدان مشغول به تحصیل هستند، همچنین راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد در دست اقدام است.

وی تبیین کرد: نیاز روزافزون جامعه به غذا و رشد بی‌رویه جمعیت یکی از مسائلی است که توجه صنایع مختلف را به خود معطوف ساخته و رابطه مستقیم این رشته با سلامت جسمی، روانی مردم و همچنین توجه خاص جامعه به محصولات غذایی دلایل روشنی از اهمیت رشته علوم و صنایع غذایی است.

این استاد دانشگاه تشریح کرد: ارائه دانش و مهارت لازم برای تجهیز ماشین‌آلات صنایع غذایی، ترسیم مراحل تبدیل محصولات دامی و زراعی به فرآورده‌های غذایی در کارخانجات، نظارت بر شرایط نگهداری و بسته‌بندی فرآورده‌های غذایی، نظارت بر کنترل کیفیت و رعایت استاندارد‌های لازم برای نگهداری موادغذایی از کارکرد‌ها و تأثیر رشته علوم و صنایع غذایی در جامعه است.

مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در پاسخ به این سؤال که رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی برای چه کسانی مناسب است؟ مطرح کرد: برای انتخاب رشته نخستین موردی که باید مورد توجه قرار بگیرد علاقه است.

نظری تأکید کرد: فرد باید ابتدا در مورد زمینه رشته دروس و محیط کاری و بازار کار آن تحقیق کند و در صورتی که روحیات او اجازه می‌دهد در آن تحصیل کند، معمولاً محیط کار فارغ‌التحصیلان رشته صنایع غذایی کارخانجات تولید مواد غذایی است و این افراد باید آمادگی کار در این محیط‌ها را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد باید با ذکاوت نیاز بازار را تشخیص داده و غذا‌هایی متناسب با این نیاز را تولید کنند، همچنین باید خلّاق باشند تا در پروسه تولید و بسته‌بندی موادغذایی نوآوری‌های لازم را انجام دهند و در نهایت محصولی تولید کنند که هم نیاز مخاطب را تأمین کند و هم برای او جذاب باشد.

مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان متذکر شد: فارغ‌التحصیلان رشته علوم و صنایع غذایی بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان کارشناس می‌توانند با کارخانجات مختلف صنایع غذایی همکاری کنند.

نظری گفت: از سویی فارغ‌التحصیلان با اخذ مدرک مهندسی می‌توانند به عنوان مسئول فنی یا مدیر تولید و مسئول کنترل کیفیت با مؤسساتی نظیر استاندارد و شبکه‌های بهداشت به‌عنوان کارشناس صنایع غذایی همکاری کنند یا به صورت شخصی اقدام به تأسیس کارگاه‌های صنایع غذایی و کارخانجات تولیدات مواد غذایی و در نتیجه کارآفرینی کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و الزام وزارت بهداشت مبنی بر لزوم به‌کارگیری مهندسین صنایع غذایی توسط کارخانجات قبل از تولید، بازار کار این رشته مناسب است و بیش از ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان  دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در این رشته در شغل‌های مرتبط اشتغال دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر