صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
با حضور معاون وزیر بهداشت انجام شد

رونمایی از آیین‌نامه الگوی تغذیه سالم دانشگاه‌های علوم پزشکی

مراسم رونمایی از آیین‌نامه الگوی تغذیه سالم دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور دکتر محمد‌رضا فراهانی معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس، دکتر جلال نژادجواد مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، مدیران و معاونان این وزارتخانه و مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.
کد خبر : 85753

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاضران در این جلسه درباره راهکارهای تغذیه سالم در دانشگاه‌ها و بهبود سطح کیفی و کمی تغذیه دانشجویی نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.


دکتر جلال نژادجواد مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، بر ضرورت تأمین سلامت و بهداشت دانشجویان تاکید کرد و گفت: «بدون شک فعالیت مناسب، نشاط در زندگی و سلامت جسمی دانشجویان با غذای مناسب مهیا می‌شود و آینده سالم در گروی تغذیه سالم است. به‌ویژه برای طیف دانشجو که آینده‌سازان این جامعه به شمار می‌روند. بنابراین باید با ارائه یک الگوی تغذیه‌ای سالم و استاندارد بتوانیم به این اهداف دست یابیم.»


او گفت: «تأثیرات منفی غذاهای نامناسب و عوارض ناشی از آن مثل چاقی و بروز بیماری‌های مختلف همه ناشی از تغذیه نامناسب است. از این رو ما در وزارت بهداشت تلاش داریم با ارائه یک الگوی تغذیه‌ای سالم در دانشگاه‌های علوم پزشکی و اجرای آن، به اهداف موردنظر برسیم. دانشجو باید در محیط دانشگاهی خود حق انتخاب غذا داشته باشد و متناسب با سلیقه و فیزیکش، غذای موردنظر خود را انتخاب کند. متاسفانه کیفیت نامناسب غذا، رعایت نشدن استانداردهای غذایی لازم و نبودن تنوع غذایی در خیلی از دانشگاه‌ها، حق انتخاب را از دانشجویان گرفته است و این مساله سبب نارضایتی عمومی در بخش تغذیه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است. از این رو رونمایی از یک الگوی تغذیه سالم و ابلاغ آن به همه دانشگاه‌ها می‌تواند تاحدودی این مشکلات را مرتفع کند.»


او افزود: «حدود 25درصد از دانشگاه‌های ما غذا را با بیش از یک منو توزیع می‌کنند و 75 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت تک‌منویی غذا ارائه می‌دهند و تنها 2 درصد از دانشگاه‌های ما غذا را با سه‌ منو عرضه می‌کنند که این عدد اندک در توزیع سه منوی غذا رضایت‌بخش نیست و به نظر می‌رسد باید در راستای افزایش این آمار تلاش کرد. روزانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی 170هزار پرس غذا اعم از صبحانه، ناهار و شام توزیع می‌شود، این رقم در سال بالغ بر 30میلیون پرس غذا می‌شود که عدد بالایی است. همچنین میزان پولی که برای حوزه رفاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی تخصیص داده می‌شود حدود 230میلیارد تومان است که فقط برای بحث غذای دانشجویی ما حدود 300میلیارد تومان هزینه می‌شود و این موارد سبب می‌شود اسناد مالی تغذیه‌ای و هزینه‌های انجام نشده غذایی، روی دست دانشگاه‌ها بماند.»


مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت گفت: «به نظر می‌رسد باید فکر اساسی‌تری برای افزایش رضایت‌مندی دانشجویان در زمینه تغذیه داشته باشیم و ظرفیت‌های مناسبی برای تهیه غذای مناسب و باکیفیت و براساس یک الگوی استاندارد تغذیه‌ای، فراهم گردد.»


نژادجواد گفت: «متاسفانه برخی از دانشگاه‌های ما به لحاظ تغذیه‌ای واقعا در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و برخی از دانشگاه‌های از نوشتن برنامه غذایی تا تهیه و توزیع غذا با مشکل مواجه هستند که امید است با تهیه الگویی غذایی سالم، به اهداف قابل قبولی دست یابیم. قطعا طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته از دانشجویان، اکثرا با توزیع دو یا سه منوی غذا موافقند و این کار حتی هزینه‌های دانشگاه را کاهش می‌دهد.»


او گفت: «من فکر می‌کنم این الگوی تغذیه سالم که به همت کارشناسان و متخصصان علم تغذیه و دست‌اندرکاران وزارت بهداشت نوشته شده است، 90 درصد نارسایی‌ها و کمبودها را بپوشاند و ما اعلام آمادگی می‌کنیم که دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و دفتر طب سنتی این وزارتخانه، این توانایی را دارد که در کامل‌تر شدن این آیین‌نامه به ما کمک کند.»


دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت از تدوین ارائه الگوی تغذیه سالم و تلاش دست‌اندرکاران و کارشناسان تغذیه در تهیه این الگوی غذایی تشکر کرد و گفت: «این الگو باید براساس شرایط بومی، محلی و مالی نوشته شود تا قابلیت اجرا در نقاط مختلف کشور را داشته باشد.»


فراهانی به ناعدالتی موجود در تخصیص منابع مالی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: «علی‌رغم این ناعدالتی که ما به جد به دنبال رفع آن هستیم، باید شرایطی فراهم شود که همه دانشجویان علوم پزشکی از شرایط و خدمات رفاهی هم‌سانی برخوردار شوند و تدوین این‌چنین آیین‌نامه‌هایی در همین راستا است و به بهبود شرایط موجود کمک می‌کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر