صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی بوشهر مطرح کرد؛

حمایت از دانش‌بنیان‌ها در کاهش رسوب‌گیری بنادر/ نیازمند «بُرد الکترونیک» و «دوربین‌های دید در شب» برای شناورها هستیم

محمد قاسمی عنوان کرد: اگر شرکت‌های دانش‌‌بنیان بتوانند در کاهش رسوب‌گیری بنادر کمک کنند، اداره بنادر و دریانوردی بوشهر از طرح‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کند.
کد خبر : 857367

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد قاسمی معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر در نشست مدیران دانشگاه آزاد و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای برگزاری «عصرامید صنایع و خدمات دریایی» ابراز کرد: زیرساخت‌های بندر بوشهر به دو قسمت بندر قدیم با ظرفیت اسمی بندر ۷ میلیون تن و مجتمع بندری نگین ۷۰ هکتار بوده که ظرفیت اسمی آن ۸ میلیون تن و با ظرفیت ۶۰۰ هزار کانتینر بوده و بخشی از آن به تازگی مجوز محیط زیست را دریافت کرده است.

قاسمی افزود: گردشگری دریایی می‌تواند تأثیر بسزایی در جذب افراد از کودک تا سرمایه‌گذاران در صنعت دریایی داشته باشد، وقتی کودکی سوار شناور شود، امکان دارد علاقه‌مند شود به این موضوع و در آینده به سمت آن گرایش پیدا کند یا سرمایه‌گذاری اگر بازدید دریایی داشته باشد برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ترغیب می‌شود.

معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی بوشهر عنوان کرد: در کانال خارجی بندر دچار مشکل رسوب‌گذاری هستیم که به دلیل هزینه‌های زیاد سالانه 5 میلیون دلار برای لایروبی هزینه می‌شود.

وی تشریح کرد: اگر شرکت‌های دانش‌ بنیان بتوانند در زمینه کاهش رسوب‌گیری کمک کنند، اداره بندر از طرح‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کند.

قاسمی درباره تجهیزات دریایی عنوان کرد: شناور راهبر که سیستم رانش آن از نوع شفت و پروانه است با دو فروند الان در بوشهر است و نیاز دارد که بتواند مشکلات این شناور در زمینه برد الکترونیک و قطعات مورد نیاز که گا‌هی تا ۱۰ ماه و با هزینه‌های بالاست، تأمین شود.

معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی بوشهر بیان کرد: در شناور‌های راهنما مشکل برد الکترونیک داریم که در صورت ایجاد مشکل در این بردها، سیستم ایمنی موتور‌ها و ژنراتور‌ها دچار دچار مشکل می‌شود و الان در حال تلاش هستیم برد‌های الکترونیک را تهیه کنیم.

وی‌افزود: مؤسسه شهید محلاتی چند شناور را برای اداره بندر در دست ساخت دارد که برای گشت‌های دریایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

قاسمی تأکید کرد: کشتی‌های جست‌و‌جو و نجات مانند آمبولانس هستند و در هر لحظه باید آماده به کار باشند؛ اما برای بعضی از قطعات باید ۱۰ ماه منتظر بمانیم تا قطعات به دست ما برسد که این کار برای ما ایجاد مشکل می‌کند.

معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی بوشهر بیان کرد: باید با توجه با نیاز کشور، این شناور‌ها بومی‌سازی شود؛ زیرا چند بندر در کشور وجود دارد که همه به شناور‌های جست‌و‌جو نیاز دارند.

وی افزود: یکی از نیازمندی‌های این شناور‌ها دوربین‌های دید در شب است که اگر در کشور تهیه شود، خیلی خوب است؛ زیرا تهیه آن در بازار خارج سخت است و در زمینه تهیه قطعات نیز به مشکل خواهیم خورد.

قاسمی خاطرنشان کرد: در خصوص شناور‌های یدک کش پنج فروند در استان بوشهر وجود دارد که یکی از مشکلات ما قطعات آن است که چند ماه طول می‌کشد که به دستمان برسد و هزینه‌های گزافی نیز برای تهیه آن متحمل می‌شویم.

معاون دریایی اداره بنادر و دریانوردی بوشهر گفت: در این شناور نیز در زمینه برد دچار مشکل هستیم که تهیه آن بسیار سخت وگاهی غیرممکن است و در ایران پیدا نمی‌شود.

قاسمی: در کانال خارجی بندر دچار مشکل رسوب‌گذاری هستیم که به دلیل هزینه‌های زیاد سالانه 5 میلیون دلار برای لایروبی هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در این زمینه ورود کنند می‌توانند به فعال بودن این شناور‌ها کمک کنند.

 انجام رایگان پژوهش‌ها برای صنایع 

سروش حیدری سنگستانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هم  در نشست نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان با معاون ادره کل بنادر و دریانوردی عنوان کرد: اکنون شروع ارتباطی است که چهل سال است که مطلوب نبوده است و درصددیم شروعی داشته و این ارتباط را بهینه و اثرگذار برقرارکنیم.

حیدری سنگستانی افزود: به دنبال آن هستیم که این رویداد خروجی داشته باشیم و شرکت‌های توانمند حضور داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بیان کرد: این رویداد آغازی برای برنامه ریزی آینده و ارتباط بین صنایع و دانشگاه است که پایان‌نامه‌ها و کار‌ورزی‌های دانشگاه آزاد به سمتی رود که نیاز‌های استان خودمان را در سطح خرد و کشور در سطح کلان را برطرف کند.

وی‌ خاطرنشان کرد: در حالی که بعضی پژوهش‌ها برای صنایع دارای هزینه بالایی است، دانشگاه این پژوهش‌ها را به صورت رایگان انجام می‌دهد که می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رفع مشکلات صنعت دریایی داشته باشد.

طراحی برد‌های الکترونیک صنایع هوافضا در دانشگاه آزاد

لاله ملک‌نیا مدیرکل صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در نشست نماینده‌های شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد با معاون اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار کرد: بخشی از نیاز‌های صنعت دریایی و بنادر در این جلسات مطرح شد که تاکنون از این ما اطلاعی از آن نداشتیم.

ملک‌نیا عنوان کرد: در این ارتباطی که بین دانشگاه و این اداره برگزار می‌شود و در گفت‌وگو‌ها مشخص شد که یکی از مشکلات شناور‌ها برد‌های الکترونیکی آن است در حالی که ما شرکت‌های دانش‌بنیانی داریم که برد‌های الکترونیک صنایع هوافضا را طراحی می‌کنند و در صورت ارتباط، آن‌ها قطعاً می‌توانند برد‌های شناور‌ها را طراحی کنند و یا مشکلات آن را حل کنند.

وی افزود: در زمینه ساخت قطعات از متخصصان شناور‌های دریایی می‌خواهیم همه قطعات مصرفی خود را که ماه‌ها برای آن‌ها باید منتظر بمانند را بیان کنند؛ زیرا بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد در این زمینه قطعات را با کیفیت بالاتر می‌توانند تولید کنند که دوام بیشتری از قطعه‌های خارجی داشته باشد.

این مسئول بیان کرد: در زمینه رسوب‌گیری در کانال خارجی اسکله اداره بندر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از موادی استفاده کنند که جلو این رسوب‌گذاری را بگیرد یا اینکه یکی از شرکت‌ها ربات لایروبی را طراحی کرده اند که در حفاری نفت کاربرد دارد و می‌توانند برای این موضوع نیز رباتی را طراحی کنند.

انتهای پیام/