صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۶ - ۳۱ تير ۱۴۰۲
در مطالعه‌ای توسط پژوهشگران؛

اخبار جعلی درباره ایران در رسانه‌های اجتماعی بررسی شد/ نفوذ به هسته شبکه گفتگو در توییتر فارسی

پژوهشگران کشورمان مطالعه‌ای روی رسانه‌های اجتماعی انجام دادند و اخبار جعلی سازمان یافته را به عنوان ابزار تسلط بر افکار عمومی شناسایی کردند.
کد خبر : 856901

امیرعلی تفرشی، مدرس و پژوهشگر حوزه رسانه و اخبار جعلی با اشاره به آخرین مقاله خود که در زمینه بررسی اخبار جعلی ایران در رسانه‌های اجتماعی بوده به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اخبار جعلی ایران در رسانه‌های اجتماعی، یکی از ابزار‌های جدید قدرت بر افکار عمومی است از این رو درصدد برآمدیم تا در مطالعه‌ای، نفوذ نیرو‌های سایبری و اخبار جعلی توسط نیرو‌های سایبری و تاثیر آن در توئیتر فارسی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در نظم نوین رسانه‌ای، رسانه‌های مجازی قضاوت‌ها درباره این که کدام مسائل اجتماعی باید موردتوجه قرار بگیرد را هدایت می‌کنند، اظهار کرد: همین مسئله باعث تسری جنگ‌ها به حوزه رسانه‌های اجتماعی شده است. نکته محوری این جنگ های جدید، اقناع، تقویت و هماهنگ‌سازی راهبردی است؛ آنچه که مارک زاکربرگ به عنوان جنگ های اطلاعاتی مطرح کرده است.

این مدرس و پژوهشگر حوزه رسانه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بروز‌های مسائل اجتماعی، شکل‌گیری ارتش‌هایی از نیرو‌های سایبری و تولید اخبار جعلی است که در تلاش برای شکل‌دادن به زندگی عمومی، به‌صورت مصنوعی و ساختگی هستند، افزود: نیرو‌های سایبری به دنبال فریب مخاطبان خود هستند. آن‌ها درتلاشند تا محتوای غیرواقعی توسط مخاطبان و کاربران شبکه اجتماعی دیده شود.

ارزیابی بیش از ۲۵۰ هزار حساب توئیتر

وی با بیان اینکه برای انجام پژوهش از روش‌های کار با کلان داده مانند پروپاگاندای محاسباتی، علوم اجتماعی محاسباتی و تحلیل شبکه استفاده کردیم، بیان کرد: با محور قرار دادن ۳ روش به شناسایی کاربران جعلی توسط توئیتر پرداختیم که طی آن بیش از ۲۵۰ هزار حساب توئیتر ارزیابی شدند.



تفرشی با اشاره به اینکه بیش از یک‌سوم فضای توئیتر فارسی آلوده به اخبار جعلی است، اظهار کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، نیرو‌های سایبری در تمام شبکه‌ها نفوذ و گلوگاه‌های بسیار مهمی را تسخیر کرده و قادر به جریان‌سازی محتوای خود در مرکز شبکه شده اند.

مدرس و پژوهشگر حوزه رسانه و اخبار جعلی با بیان دیگر یافته‌های حائز اهمیت پژوهش، تصریح کرد:  ۱۷ نوع کنش، سازوکار و رفتار نیرو‌های سایبری در توئیتر فارسی را شناسایی کردیم که شناسایی این روش‌ها به درک ما از نحوه تولید و انتشار محتوا توسط این نیرو‌ها کمک می‌کند.

به گفته وی؛ روش‌های اثرگذاری متمایز صحنه رسانه‌های اجتماعی را به یک زمین بازی خطرناک تبدیل کرده و همین امر ضرورت انجام مطالعه‌ای درباره زیست‌بوم اخبار جعلی را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند.

شناسایی وضعیت اثرگذاری بازیگران در رسانه‌های اجتماعی

تفرشی خاطرنشان کرد: در این مطالعه علاوه بر شناخت زیست‌بوم اخبار جعلی و جغرافیای‌سیاسی آن در ایران، وضعیت اثرگذاری بازیگران آن در رسانه‌های اجتماعی را در دوران کرونا شناسایی کردیم.

این پژوهشگر با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته در پژوهش خود بیان کرد: در این تحقیق که ۳ با استفاده از کلیدواژه‌ها و هشتگ‌های همه‌گیر دوران مورد مطالعه (#کرونا، کرونا) بیش از ۴ میلیون توئیت را استخراج و مورد تحلیل و تفسیر قرار دادیم.

این مدرس حوزه رسانه ادامه داد: یافته‌های تحقیق نشان‌دهنده یک جنگ تمام‌عیار در فضای رسانه‌های اجتماعی بوده و همینطور نشان‌دهنده عمق آلودگی و ناسالم‌بودن حوزه عمومی این بستر رسانه‌ای و نیروهای حاضر در آن، به‌عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های‌عمومی مجازی ایرانیان است.

به گفته وی؛ در واقع ما با یک «حوزه‌عپ عمومی آلوده» در توئیتر فارسی مواجه هستیم که گروه‌های مختلف برای رسیدن به یک «توافق عام جعل شده» در تلاش هستند، اما هنوز گروهی موفق به تثبیت نهایی خود نشده اند.

تفرشی خاطرنشان کرد: این تحقیق مشخص کرد که کاربران لازم است به مسائلی که در این بستر‌ها و از منابع ناشناس مطرح می‌شوند با دیده تردید نگاه کرده و حتما دروازه‌بانی محتوایی را در برخورد با محتوا‌های منتشر شده در نظر بگیرند و قبل از بازنشر هر محتوایی منبع آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر