۲۰ درصد پذیرش دانشجویان از مهر ۱۴۰۲ «استادمحور» میشود
قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره نحوه پذیرش دانشجو به روش استادمحور گفت: تمام ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به شیوه استادمحور پیش میروند.
وی افزود: استادمحوری یعنی جریان پذیرش دانشجو توسط استاد؛ اولین دانشگاه ایرانی در این زمینه جندیشاپور بوده است و مسیر دارالفنون در این زمینه هم به شکل استادمحوری پیش رفته است.
عموعابدینی با بیان اینکه غربیها درصدد اجراییسازی پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور هستند، تاکید کرد: اولین بار آموزشهای استادمحور در ایران پس از انقلاب انجام شد.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: از مهر ۱۴۰۲ در سراسر دانشگاههای ایران ۲۰ درصد دانشجویان استعداد درخشان به شیوه استادمحوری پذیرش میشوند که این موضوع در دفترچه کنکور هم لحاظ شده است.
به گزارش آنا، پذیرش دانشجویان به روش استادمحور از رویکردهای تحولی معاونت آموزشی وزارت علوم بوده که در یک سال اخیر به اجرا رسیده است. یکی از روشهای یادگیری تعامل مستمر استاد و دانشجو در قالب شاگردپروری و رویکرد پذیرش استادمحور است.
معاونت آموزشی وزارت علوم دو برنامه جدی را در بحث پذیرش دانشجویان استادمحور در مقطع تحصیلات تکمیلی به کار گرفته است، برنامه اول پذیرش استادمحور دانشجویان استعداد درخشان در مقطع ارشد و دکتری است؛ چرا که در گذشته آییننامه پذیرش بدون آزمون در مقاطع ارشد و دکتری ویژه استعدادهای درخشان از طریق فراخوان گروههای آموزشی انجام میشده است.
در زمستان سال گذشته آییننامه پذیرش بدون آزمون استعداد درخشان به شیوه استادمحور در مقاطع ارشد و دکتری در راستای رفع نیازهای کشور ابلاغ شد که در آن ابتدا استاد موضوع تحقیقاتی خود را بر اساس نیازهای کشور از سامانه «نان» انتخاب میکند و در دانشگاه عنوان کلی پایان نامه یا رساله به تصویب میرسد و سپس فراخوان جذب دانشجو اعلام میشود و پس از اینکه دانشجویان درخواست دادند استاد به آن رسیدگی میکند و در نهایت برگزیدگان از میان استعدادهای درخشان به معاونت آموزشی اعلام میشوند و مورد پذیرش قرار میگیرند و سپس دانشجویان بدون کنکور وارد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری میشوند.
همچنین در دفترچه کنکور نیمه متمرکز دکتری امسال برای اولین بار امکان پذیرش استادمحور برای همه دانشجویان فراهم شده تا استادانی که شرایط لازم را دارند، بتوانند مطابق قوانین به جذب تعداد مشخصی دانشجو در کدرشتههای محلهای مشخص اقدام کنند. با مدیریت مناسب فضا دو اتفاق در پذیرش استادمحور روی میدهد که یکی نقش مربیگری و شاگردپروری استاد تقویت میشود و دوم اینکه رسالههای دکتری و پایاننامههای کارشناسی ارشد به صورت نیازمحور و بر اساس برنامه پژوهشی، فناوری و علمی استاد تنظیم میشود و سپس استادانی که احساس کنند. انتظار داریم در این شیوه به نتایج بهتری از منظر نیازمحوری و شاگردپروری دست پیدا کنیم.
انتهای پیام/