صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۵ - ۱۵ تير ۱۴۰۲
قائم مقام سازمان بازرسی خبر داد؛

بررسی دلایل اجرا نشدن قانون جوانی جمعیت و معرفی مدیران متخلف

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور از اخذ توضیح ۴۶ مدیر به دلیل عدم اجرای تکالیف مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد و گفت: تعدادی از این مدیران که دلایل موجهی نداشتند به مراجع ذی صلاح معرفی شدند.
کد خبر : 856647

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد رحمانیان در جلسه قرارگاه نظارت بر اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که با حضور سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به پیشگامی سازمان بازرسی کشور در تشکیل قرارگاه نظارت بر اجرای قانون جمعیت، گفت: سازمان بازرسی کل کشور اولین دستگاهی بود که قرارگاه نظارت بر اجرای قانون را حسب دستور رئیس سازمان و با ترکیب تمام مدیران ارشد این سازمان تشکیل داد و از کلیه بخش‌ها و ارکان سازمان در سطح مرکز و استان‌ها با تعریف و اجرای برنامه‌های نظارتی موردی و برنامه‌ای برای نظارت بر قانون مذکور استفاده کرد و تسریع در انجام اقدامات دستگاه‌های مشمول این قانون به دلیل ورود جدی سازمان بازرسی کل کشور بوده و با تمام ظرفیت پای‌کار آمده تا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به جد اجرا شود.

وی افزود: با وجود تأکیدات دو دهه گذشته رهبر معظم انقلاب در زمینه جمعیت و آسیب‌های اجتماعی مرتب بر آن و تصویب ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده در مجمع تشخیص مصلحت نظام مع‌الوصف تا رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هنوز فاصله داریم.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اینکه اجرای این قانون از خود سازمان شروع شده است، گفت: در این راستا تکالیف تمامی دستگاه‌ها از جمله خود سازمان احصا و اقدامات مؤثری برای اجرای آن انجام شده تا سازمان را به عنوان الگو در این زمینه معرفی کنیم از جمله دستاوردهای سازمان بازرسی در قرارگاه نظارت بر اجرای این قانون می‌توان به پیگیری، تصویب و تسریع در خصوص ٣١ آئین‌نامه اجرایی مرتبط مانند تخصیص خودرو، زمین، پیگیری و اجرایی شدن تخفیف ٥٠ تا ٧٠ درصدی موضوع ماده ٥ ضمن تذکر به مسئولان سازمان نظام‌مهندسی، ارسال ٣٥ نامه هشداری به دستگاه‌های اجرایی، ایجاد سامانه مستقل در وزارت راه و شهرسازی به منظور ثبت‌نام افراد مشمول و… اشاره کرد.

انتقاد از بی اطلاعی برخی از مسئولان از تکالیفشان

رحمانیان با انتقاد از بی‌اطلاعی برخی از مسئولان از تکالیفشان برای اجرای این قانون بیان کرد: این سازمان وظایف دستگاه‌ها را به دو بخش عمومی و اختصاصی دسته‌بندی کرد و در اختیار آن‌ها قرار داد و پس از خود اظهاری دستگاه‌ها در خصوص نتایج تکالیف ابلاغی به منظور راستی آزمایی یک برنامه سراسری تعریف و گزارش نهایی آن تهیه و به مراجع ذی‌ربط ارسال شد.

وی به برخی از مشکلات پیش روی اجرای این قانون اشاره کرد و افزود: بیشتر تکالیف در حوزه اقتصادی و فرهنگی از جمله اختصاص زمین، واحد مسکونی، تخفیف‌های عوارض ناشی از ساخت‌وسازها و خدمات مهندسی، تهیه و تکمیل خوابگاه‌های دانشجویان متأهل، پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی سیستم بانکی و خدمات مربوط به تأمین اجتماعی به نحو کامل اجرا نشده است.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به عملکرد ضعیف سیستم بانکی نیز افزود: با وجود پیگیری‌ها، برخی از بانک‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند البته در این راستا پرونده‌ای تشکیل و از ۴۶ مدیر اخذ توضیح شده که دلایل برخی موجه نبود و به مراجع ذی‌صلاح معرفی شدند.

رحمانیان، تخصیص بودجه برای اجرای این قانون را نامطلوب عنوان کرد و خواستار توجه بیشتر و توزیع مناسب اعتبارات به این موضوع شد.

وی با بیان اینکه مدیران برخی از دستگاه‌ها دلیل عدم اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را عدم تخصیص اعتبار می‌دانند، گفت: در عین حال این قبیل مدیران هیچ‌گونه پیگیری و تحرکی در زمینه جذب اعتبار نداشتند و همچنین تکالیفی که مستلزم تأمین اعتبار نبوده از جمله اختصاص منازل سازمانی به افراد مشمول اقدام جدی به عمل نیاورده‌اند.

قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور سرعت اجرای این قانون را با توجه به کم‌کاری و عقب‌ماندگی سنوات گذشته کند ارزیابی کرد و خواستار ایجاد عزم و اراده جدی در همه دستگاه‌های مرتبط با این قانون شد و گفت: مجلس شورای اسلامی با توجه به جایگاه نظارتی باید از دستگاه‌های متولی به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… در خصوص احکامی که اجرا نکرده‌اند توضیح بخواهد و در موضوع تخصیص بودجه باید ورود کند و سازمان بازرسی کل کشور نیز به جد برای اجرای این قانون پای‌کار است.

در یک فضای تعاملی موضوعات را پیگیری می‌کنیم

رحمانیان با تأکید بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور دستگاه ناظر است؛ گفت: این سازمان به دنبال این است که در یک فضای تعاملی موضوعات را پیگیری کند، اما در صورتی که دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکنند و ترک فعلی مشاهده شود برخورد خواهد شد.

وی از اعلام آمادگی این سازمان برای تعامل با مجلس برای پیگیری قاطعانه به منظور اجرای این قانون خبر داد و اظهار کرد: این سازمان ضمن تبادل اطلاعات به منظور ارتقای سطح تعاملات و هماهنگی از نمایندگان مؤثر، دلسوز و فعال مجلس برای شرکت در جلسات قرارگاه حسب موضوع دعوت خواهد کرد.

در ادامه جلسه معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور نیز خواستار ورود رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شد.

ایروان مسعودی اصل، از اعتبارات و بودجه به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اجرای این قانون یاد کرد و بر لزوم شفافیت در این حوزه تأکید کرد.

همچنین معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه بحث قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تأکید رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان به جد در دستور کار است، گفت: در بدنه دولت برخی به این موضوع مهم و اساسی باور و اعتقاد ندارند.

محمدمهدی بلندیان با اشاره به اینکه باید از ظرفیت حوزه زنان و خانواده استفاده شود، بیان کرد: در موضوع مربوط به سازمان برنامه‌وبودجه از برخی مدیران این مجموعه اخذ توضیح شده و اقدامات قانونی لازم در حال انجام است.

در همین راستا محمدرضا کشکولی معاون حقوقی سازمان بازرسی کل کشور نیز بر لزوم برگزاری جلسات تخصصی تأکید کرد و گفت: اجرای این قانون نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید با اتخاذ تدابیری دستگاه‌های فرهنگی را حساس کرد.

امیرحسین بانکی پور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با تقدیر از عملکرد سازمان بازرسی کل کشور برای کمک به اجرای این قانون گفت: برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید رویکردهای تشویقی نیز مدنظر قرار گیرد چراکه امروزه برخی آمارها در حوزه ازدواج، زادوولد و… نگران‌کننده است.

وی با تأیید این نکته که دستگاه‌های فرهنگی هنوز به جد برای اجرای این قانون پای‌کار نیامده‌اند، ادامه داد: در این راستا ضرورت دارد تا دستگاه‌های فرهنگی وارد میدان شده و برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کمک کنند.

بانکی پور خواستار ورود جدی برای نظارت بر عملکرد بانک‌ها در راستای اجرای این قانون شد.

در ادامه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز پیشنهاد داد تا سازمان بازرسی با برگزاری جلسه‌ای، از مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط در اجرای این قانون دعوت کرده و آن‌ها را با حساسیت موضوع آگاه کند.

زهره الهیان خواستار اختصاص شعبه ویژه‌ای در قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده‌های مسئولان مستنکف از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین ترک فعل‌های این حوزه شد.

او با تأکید بر لزوم توجه به موضوعات فرهنگی توضیح داد که با توجه به اهمیت این موضوع لازم است که فیلم‌های کوتاه تهیه شود تا آگاه‌سازی صورت گیرد.

پیرزاده مدیر کل امور مجلس قوه قضائیه ضمن تشکر از اهتمام سازمان بازرسی کل کشور برای نظارت بر اجرای قانون جمعیت گفت: این اقدام سازمان بازرسی به عنوان یک نیروی محرکه جای تقدیر و تشکر دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر