فصل جدید کسبوکارهای دانشبنیانی با تعامل دولت و بخش خصوصی
عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا در مورد ظرفیت بلاکچین و رمزارزها برای جذب شرکتهای دانشبنیان اظهار کرد: رمزارزها و داراییهایی رمزگذاریشده بهعنوان یک کلاس جدید دارایی در اقتصاد جهان به رسمیت شناخته شده و در حقیقت بهعنوان بخشی از اقتصاد اکثر کشورها از جمله ایران نقش بازی میکنند.
وی ادامه داد: در ایران نیز شاهد سرمایهگذاری خوبی از سوی مردم در حوزه رمزارزها هستیم و پلتفرمهای تبادل دارایی رمزنگاری شده نیز وجود دارند، اما نکته قابل توجه این است که امکان نوآوری از این شرکتها به خاطر فضای اشتباه رگولاتوری و تنظیم گری گرفته شده است.
وی ادامه داد: این امیدواری وجود دارد که با توجه به مکانیسمهای جدید تنظیمگری که در بیانیه سازمان توسعه تجارت الکترونیک در بحث رگولاتوری به چشم میخورد به سمت نوآوری در این حوزه ورود کنیم.
آشتیانی با تاکید بر اینکه نوآوری در لبه دانش و فناوری است، عنوان کرد: مردم نباید تنها با دید سرمایهگذاری و کسب سود وارد خرید و فروش رمزارزها و ارزهای دیجیتالی شوند.
برای جهانیشدن کسبوکارها و تسهیل قوانین نظارتی اقدامات مناسبتری انجام شود
مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در پاسخ به این پرسش که ساماندهی شرکتهای دانشبنیان به متولی واحد در کشور نیاز دارد یا خیر، اظهار کرد: شاید بتوان گفت متولی واحد برای شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی و فناوری است، اما خلأ واحد تحقیق و توسعه و واحد اقتصاد در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.
آشتیانی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید بتواند برای جهانی شدن کسبوکارها و تسهیل قوانین ناظر اقدامات مناسبتری انجام دهد، اما متاسفانه دانشبنیانها نتوانستهاند ثروت واقعی ایجاد کنند. البته نمونههای موفقی نیز وجود داشته که شرکتهای دانشبنیان از نظر اقتصادی موفق عمل کردهاند، اما خلأهای ناشی از نبود واحد تحقیق و توسعه موجب شده تا مشخص نباشد که چه حمایتهایی برای چه رستههایی از کسبوکارها مورد نیاز است و چگونه میتوان بازار مناسب را برای شرکتهای دانشبنیان ایجاد کرد وجود داشته است.
فلسفه حمایت از دانشبنیانها پاگیری آنها است
آشتیانی در مورد بخش بازاریابی محصولات تولیدی شرکتهای دانشبنیان نیز، عنوان کرد: فلسفه حمایت از شرکتهای نوپا این است که این شرکتها پا بگیرند و دست آنها گرفته شود تا برای تولید آنها بازار و محصول ایجاد شود. البته با ایجاد شرایط انحصاری یا منع واردات مخالف هستم، اما طبیعتا این شرکتها در سرمایهگذاری و تجربه برای کسب بازار ضعف دارند و باید در این بخشها از آنها حمایت کرد.
وی افزود: باید بازار کشور مقصد را بهدرستی رصد کرد و با حضور در نمایشگاههای خارجی و استفاده از ظرفیت سفارتها تولیدات هدفمندتری را در بخش دانشبنیان به تولید انبوه رساند. ممکن است یک شرکت دانشبنیان در لبه فناوری قرار داشته باشد، اما نتواند از پتانسیلهای کشور برای ارائه محصول در بازار داخلی و یا صادرات به خارج استفاده کند.
وی با بیان اینکه البته اقداماتی برای کسب بازار مناسبتر شرکتهای دانشبنیان از گذشته انجام شده است، اظهار کرد: به طور مثال صدا و سیما تلاش کرد تا تعرفه تبلیغات کالای دانشبنیان را کاهش دهد، اما مجموعه این اقدامات ابتر ماند و هدفگذاری به جای کیفی شدن به سمت کمی شدن و تعداد حرکت کرد.
انتهای پیام/