صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۶ رام قطار به سامانه مترو تهران پیوست/ ۷ خط مترو امسال تکمیل می‌شود

۶ رام قطار با حضور شهردار تهران به سامانه مترو پایتخت اضافه شد.
کد خبر : 855922

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، صبح امروز و همزمان با  گفت‌وگوی شهردار تهران با خبرنگاران در پایانه فتح آباد، ۶ رام قطار به سامانه مترو پایتخت تحویل داده شد.

شهردار تهران در این نشست با تبریک اعیاد غدیر و قربان تصریح کرد: امروز طبق وعده قبلی دومین میزگرد تخصصی ماست، اولی ناظر به حوزه شهرسازی بود و دومین حمل و نقل است. بزرگترین مشکل مردم مشکل ترافیک و بعد آلودگی و بعد بی مسکنی و بدمسکنی است.

زاکانی متذکر شد: ما هزینه کردن در حوزه حمل و نقل هزینه را یک سرما یه گذاری می‌دانیم. تلاش داریم سطح میزان جابه جایی را از طریق مناسب‌سازی شهر و در دسترس قرار دادن خدمات از مسیر هوشمند سازی خدمات را د دسترس شهروندان قرار دهیم.

وی افزود: افزایش خدمت از موارد دیگر است، تا عموم جابه جایی‌ها را حمل و نقل عمومی انجام دهد. سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق هوشمندسازی است و گام دوم افزایش خدمات از ۳۴ به هفتاد درصد و گام سوم برقی سازی حمل و نقل است تا هم موضوع ترافیک و هم آلودگی هوا را حل کنیم.

شهردار تهران گفت: بخش سوم سیاست‌های ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ لذا سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از ۳۴ به ۷۰ درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.

زاکانی تأکید کرد: برای هر بخشی از حمل و نقل یک برنامه مدونی را طراحی کرده ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی بوس، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه بسته ای را ایجاد می کند تا بتوانیم وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهیم.

شهردار تهران با پرداختن به سه راهبرد کلی گفت: امیدواریم با این سه راهبرد نظم و ساماندهی شهر را بر مدار حمل و نقل عمومی داشته باشیم و بتوانیم گره های بزرگ مثل ترافیک و آلودگی هوا را باز کنیم.

وی افزود: در هر بخشی یک برنامه ریزی دقیق داریم که نخستین مورد آن توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است. ۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در این ۷ خط ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، اما تهران ۱۱ خط طراحی شده دارد که ۷ خط آن که شروع شده هم تکمیل نشده است. مطالعات نشان می دهد که اگر ۷ خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا می کند.

در دوره ششم مدیریت شهری هر ۲ ماه تقریبا یک ایستگاه مترو افتتاح شده است

زاکانی اظهار کرد: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم. امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل می‌کنیم. ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.

۷ خط مترو امسال تکمیل می‌شود

شهردار تهران بیان کرد: علاوه‌ بر این، امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می شود. از ۲۷۰ کیلومتر خط مترو، ۲۲ کیلومتر در داخل و ۲۰ کیلومتر در خارج به آن اضافه می شود، به اضافه ۱۳ ایستگاه که یک مورد آن افتتاح شده است و امسال پایان این ۷ خط را اعلام می کنیم .

وی با تأکید بر اینکه امسال هفت خط تکمیل می شود، اظهار کرد: خطوط الحاقی نیز ظرف دو سال خاتمه خواهیم داد و در کنار آن چهار خط جدید خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می شود. در بخشی دیگر تفاهم نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این خط یک خط دو طبقه است و علاوه بر آن خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

اورهال و ارتقای قطار DC برای اولین بار

زاکانی با بیان اینکه امروز برای اولین بار واگن DC را اورهال کرده ایم، یادآور شد: غیر از خط پنج که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته دو رام از این واگن ها بازسازی شده بود اما تا امروز این نحوه از بازسازی که اینگونه ارتقاء پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود. افتخار داریم برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی شده و ارتقاء یافته را تحویل می دهیم. دو رام نیز در مسیر ارتقاء و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار قرار می گیرد. ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد.

وی با  اشاره به اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است، خاطرنشان کرد: کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، مقرر شده کلیه رام های نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و دو اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم. مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توفیق پیدا کردیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد. امیدواریم بتوانیم این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می رسد، داشته باشیم. موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.

زاکانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم کاستی ها از طریق هوشمندسازی در این بخش کاهش یابد افزود: نکته سوم این است که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد. امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم بتوانیم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم. ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهر ماه می‌رسد. قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.

افزایش حدود هزار اتوبوس طی ۲۲ ماه از عمر مدیریت شهری اخیر تهران

وی با بیان اینکه با مجموعه خودروسازی «اسنا» برای ۵۰۰ دستگاه، عقاب ۱۰۰ دستگاه، سبلان ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و عماد خودرو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بسته ایم، یادآور شد: در حال رایزنی برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم که غیر از تعهدات وزارت کشور است. ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بر اساس اسناد بالادستی نیاز داریم که هزار و ۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و امروز دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. تا پایان امسال ۱۲۶۰ دستگاه نوسازی و ۵۰۰ دستگاه بازسازی می کنیم و با هزار و ۷۶۰ دستگاه خطوط ما متحول خواهد شد.

زاکانی از تغییر مهندسی خطوط خبر داد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورا و مسیر خاص خود دنبال می کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند. از سویی دیگر به دنبال برقی‌سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم. پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده اما با سایر مجموعه ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده‌ایم.

۵۵ درصد ساخت واگن ها داخلی‌سازی خواهد شد

زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره خودکفایی در نوسازی مترو یادآور شد: ما دانش فنی را در مجموعه اندوخته می کنیم و از سویی برای ۶۳۰ دستگاه واگن نیز بخش عمده ای از آن داخلی سازی خواهد شد. در نهایت ۵۵ درصد این واگن ها داخلی سازی خواهد شد اما ۱۱۳ واگن ملی که تعهد داده شده، تعهد ما بدنه، مپنا بوژی، بخش خصوصی ترمز و الحاقات است که ما بخش خود را آغاز کرده ایم که ۸۵ درصد آن بومی است و قطعاً و یقیناً ما از کشورهایی خواهیم بود که جشن خودکفایی را برگزار خواهیم کرد.

ورود متروباس‌ها تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل عمومی

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره خرید متروباس گفت: در حال خرید از تولیدکننده داخلی هستیم. در ترکیه این اتوبوس ها استفاده می شود. ما هزار دستگاه اتوبوس را امسال وارد خواهیم کرد و از سویی دیگر نیز تفاهم نامه متروباس را به تعداد ۱۰۰ دستگاه دنبال می کنیم که برای این بخش به ترکیه سفر کرده ایم. کارخانه ای در تبریز تولیدکننده این متروباس هایی است که در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد و چند دستگاه را پایان سال تحویل خواهند داد. این اتوبوس ها فوق‌العاده با کیفیت است و با توجه به بازدید تیم ما و جلسه بنده با تولیدکننده، به این نتیجه رسیدیم که کیفیت آن فوق‌العاده است. امیدواریم شاهد خدمت رسانی این نوع از الگوی حمل و نقلی باشیم. تمام این دستگاه ها نو و جدید است.

وی در بخشی از نشست درخصوص گره های ترافیکی موجود در معابر اصلی تهران و راه حل های آن، گفت: بنده اعلام کردم که سه سیاست را دنبال می کنیم که در دسترس قرار دادن خدمات و هوشمندسازی را پیش بینی کرده ایم تا تقاضای سفر را کاهش دهیم. از سویی با افزایش ناوگان و ایجاد زمینه حمل و نقل هوشمند، در صددیم تا بهترین روش ارائه خدمات را داشته باشیم و آلودگی هوا را نیز کنترل کنیم.

به گفته زاکانی، در برنامه ای که بنده اعلام کردم به افقی خواهیم رسید که شهر تهران هیچ وقت چنین افقی را نداشته است. بالاترین تعداد اتوبوس های فعال به سال ۱۳۸۹ به تعداد چهار هزار و ۹۵۰ دستگاه برمی گردد که ما در حال عبور از بهترین شرایط اتوبوسرانی هستیم. این عبور همین امسال اتفاق خواهد افتاد. در سال آینده نیز کیفیت در ارائه خدمات تشدید خواهد شد و در این صورت اقبال عمومی افزایش خواهد یافت. امیدواریم با حمل و نقل ترکیبی، تهران را از این شرایط خارج کنیم.

زاکانی با تأکید بر اینکه در زمان شیوع کرونا حمل و نقل با افت روبه رو بود، تصریح کرد: به دنبال این هستیم کیفیت بالای ارائه خدمات به شهروندان را داشته باشیم و قدر السهم خود را در کنترل ترافیک و آلودگی بپذیریم و حتی از قدرالسهم دیگران نیز استفاده کنیم تا خدمات خوبی ارائه دهیم.

موضوع روشن کردن کولر اتوبوس ها را پیگیری می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استفاده از کولر در ناوگان و بحث سرفاصله ها در خطوط مترو که بارها مطرح شده ولی این بار شاید صحبت شما فصل الخطاب باشد و این امر عملی شود، گفت: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. در موضوع اتوبوس امسال هزار دستگاه افزایش داریم و ۵۰۰ دستگاه جدید است و وارد کار می شود و ۵۰۰ دستگاه را بازسازی می کنیم. در واگن، نوسازی امسال دست ما را نخواهد گرفت، لذا همین بازسازی و نوسازی امکانی را ایجاد می کند که در مترو سرفاصله ها را کمتر کنیم و در اتوبوس خدمت بهتری داشته باشیم.

شهردار تهران افزود: برای بحث کولر قاعده این است که باید برای رفاه مسافرین رانندگان از کولر استفاده کنند و بنده این موضوع را دنبال می کنم.

طی ۲۲ماه اخیر به اندازه نصف کل ۱۴سال گذشته واگن بازسازی شده است

شهردار تهران با بیان اینکه از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است توضیح داد: به طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می کنیم و تحویل می دهیم.
وی گفت: سه رام قطار از رده خارج شده را نیز بازسازی و ارتقا می دهیم و وارد میدان کار و خدمت می کنیم. در حوزه اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که از این خطوط ۳۰ درصد آن ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند، اولین نکته ما مهندسی خطوط بود. در طراحی ۹ خط بی آرتی داریم اما درواقع ۸ خط فعال داریم که البته نیاز به بازطراحی دارند، ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم اما اتفاقاتی که رقم‌زدیم این بود ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید اضافه کردیم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک وزارت کشور تهیه شده و ما بقی را از ظرفیت شهرداری خریداری کردیم.

به تعداد اتوبوس‌های پایتخت تا مهرماه ۴۰۰دستگاه اضافه می‌شود

شهردار تهران با بیان اینکه تغییر الگوهای بهره مندی از خطوط بی آر تی نکته دوم فعالیت هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم کاستی ها از طریق هوشمند سازی در این بخش کاهش یابد. نکته سوم این است که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد. امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم بتوانیم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم. ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهر ماه می‌رسد. قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.

واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی‌تواند مخالفت کند

زاکانی در باره اختلاف قیمت برای واردات اتوبوس و خرید اتوبوس های داخلی بیان کرد: مساله واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی تواند مخالفت کند چرا که خود سازمان در جلسات و کارگروه های دولت بوده است. برای واردات هزار دستگاه، مصوبه دولت را داریم. در مصوبه، بحث کارکرده یا کار نکرده مطرح نیست. در این مصوبه واردات با قابلیت و کیفیت مطرح است. ضمن اینکه بنا نیست فقط از اروپا بیاوریم. اتوبوسی که ما می آوریم باید قابلیت های استاندارد را داشته باشد و باید طبق تفاهم اقدام کنیم.وی گفت: اینکه اتوبوس نو یا کارکرده بیاوریم هنوز تصمیم گیری نکرده ایم و در حال تحقیقات هستیم. با چند گروه وارد مذاکره شده ایم اما اتوبوس های کم کارکرد حدود یک سوم قیمت نو را خواهند داشت. همچنین درباره ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌ با شرکت های داخلی قرارداد د بسته ایم که ۲۶۰ دستگاه را می توانتد تا پایان سال به ما ارائه دهند.

در حال بررسی اتوبوس‌های کم کارکرد به منظور ورد به ناوگان هستیم

زاکانی در رابطه با کشورهای تولید کننده اتوبوس های دست دوم و توسعه حمل و نقل انسان محور، اظهار کرد: یکی از سیاست های ما مناسب سازی است که یکی از این موارد ساماندهی پیاده راه هاست که در حوزه فنی و عمرانی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

زاکانی با بیان اینکه امکانات تأمین ۶۳۰ واگن را تحویل گرفته ایم و دولت صددرصد تعهداتش را انجام داده است، تصریح کرد: مسیر تأمین نقدینگی از هفته آینده تا دو ماه آینده انجام خواهد شد که از دست دولت خارج است و ما و بانک عامل موضوع را دنبال می کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه ما برای ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس پول داده ایم، یادآور شد: هنوز برای واردات هیچ کاری نکردیم و تیم هایی را ارسال کردیم که بررسی کنند، اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. در سفر به چین و روسیه موضوعات کاری را دنبال می کنیم.وی با بیان اینکه در مترو پلیس تبادلات تجربیات با سایر شهرها انجام شد، گفت: با سفر به چین و روسیه نیز در خصوص کارکردهای شهری در حوزه حمل و نقل، محیط زیست و هوشمندسازی بابی برای همکاری باز خواهد شد.

واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی‌تواند مخالفت کند

زاکانی در این نشست درباره رقم ارزی واردات اتوبوس و درخصوص اختلاف قیمت برای واردات اتوبوس و خرید اتوبوس های داخلی بیان کرد: مساله واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط زیست نمی تواند مخالفت کند چرا که خود سازمان در جلسات و کارگروه های دولت بوده است. برای واردات هزار دستگاه، مصوبه دولت را داریم. در مصوبه، بحث کارکرده یا کار نکرده مطرح نیست. در این مصوبه واردات با قابلیت و کیفیت مطرح است. ضمن اینکه بنا نیست فقط از اروپا بیاوریم. اتوبوسی که ما می آوریم باید قابلیت های استاندارد را داشته باشد و باید طبق تفاهم اقدام کنیم.وی گفت: اینکه اتوبوس نو یا کارکرده بیاوریم هنوز تصمیم گیری نکرده ایم و در حال تحقیقات هستیم. با چند گروه وارد مذاکره شده ایم اما اتوبوس های کم کارکرد حدود یک سوم قیمت نو را خواهند داشت. همچنین درباره ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌ با شرکت های داخلی قرارداد  بسته ایم که ۲۶۰ دستگاه را می توانتد تا پایان سال به ما ارائه دهند.

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واگن ها، سوپر اپلیکیشن استفاده از مترو و بازنگری خطوط بی.آر.تی توضیح داد: در بی.آر.تی مطالعات گسترده ای را شروع کرده ایم. به طوری که خطوط را به سه دسته تقسیم کرده ایم، اما همه آنها را به سمت هوشمندسازی و نظارت دوربینی می بریم. برخی از این خطوط از وسط به کنار می آیند و باند کندرو به خط بی.آر.تی تبدیل می شود. در بخشی از آنها دو طرف جمع می شود و فقط وسط خیابان بسته می شود و خط بی آرتی با خطوط جدا می شود و با دوربین کنترل می‌شود. حتی در بعصی مواقع با نمایش خط سبز امکان تردد سایر خودروها نیز به این محدوده ایجاد می شود. در بخش دیگر نیز ساماندهی از جنبه های دیگر را داریم.

وی با پرداختن به بحث هزینه‌‌ها افزود: هزینه کرد در مترو و اتوبوس بالاست. در موضوع اضافه درآمدها نیز اضافه درآمدها را به حوزه زیرساخت ها و بدهی ها می بریم. در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان هزینه تسویه با پیمانکاران را که از سال ۸۹ مانده بود، پرداخت کردیم. بیش از ۸ هزار میلیارد تومان هم بدهی بانک ها داده ایم که بیش از دو برابر آن را تسهیلات گرفتیم.زاکانی بیان کرد: در بحث ای. بی. تی، کیف پول، سوپر اپلیکیشن و تسهیلات نیز در مورد مترو این کار انجام و کامل شده اما برای اتوبوس کامل نشده است. در مورد اینکه برای مترو این کار را شروع کنیم یا اینکه برای شروع منتظر اتوبوس بمانیم، هنوز تصمیم نگرفته ایم.

در پایان این مراسم شهردار تهران از «حسین تبریزی» پیشکسوت حوزه خبر تجلیل کرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر