صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

راهکار‌های جهانی شدن صنعت مبلمان ایران

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت اعلام کرد: نزدیک‌به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی و بیش از ۶۰ هزار کسب وکار کوچک و بزرگ در صنعت مبلمان کشور، لزوم حرکت سریع این صنعت در مسیر توسعه فن‌آوری را بیش از پیش نمایان می‌کند.
کد خبر : 855912

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، امیرحسین اسدی در میزگرد بررسی چالش‌های توسعه فن‌آوری دیجیتال صنعت مبلمان افزود: رشد ناهمگون و نامتوازن صنعت به‌ویژه در حوزه فن‌آوری، فقدان زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم در صنعت و نگاه سنتی به این صنعت، تعداد پایین تولیدکنندگان صنعتی، ضعف یکپارچگی و عدم ادغام عمودی کارگاه‌های کوچک برای افزایش توان رقابتی صنعت، ظرفیت پایین تولید کارگاه‌های تولید مبلمان، عدم آگاهی از بازار‌های هدف، حضور قدرتمند رقبای همسایه و جهان، عدم آشنایی بازار جهانی از صنعت مبلمان ایران و ضعف سیستم اطلاع‌رسانی و نبود سیستم‌های به‌روز بازاریابی دیجیتال و عدم توسعه هدفمند کسب‌و کار‌های حوزه مبلمان و صنایع وابسته، از مشکلاتی است که این صنعت با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی گفت: در سالیان گذشته با تلاش صنعتگران، حرکت‌های بسیار خوبی برای توسعه صنعت مبلمان برداشته شده و عزم انجمن‌ها و اتحادیه برای تولید مبلی مبتنی بر استاندارد جهانی ستودنی است، اما هنوز تا دستیابی به اهداف کلان خود فاصله داریم.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت ادامه‌داد: وابستگی زیاد صنعت مبلمان به سایر صنایع برای تأمین مواد اولیه، لزوم تأمین مواد اولیه چوبی مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی، حقوق بالای گمرکی مواد اولیه مورد نیاز صنعت، قیمت بالای مواد اولیه در کشور، وجود مشکلات مرتبط با پرداخت مالی به تأمین‌کنندگان خارجی و کمبود صنایع تولید مواد اولیه، از جمله موضوعاتی است که در گفتگو با صنعتگران به آن اشاره شده است.

وی اضافه‌کرد: از سویی دیگر وقتی با عینک اقتصاد دانش‌بنیان و فن‌آور به این صنعت نگاه می‌کنیم ضعف تحقیق و توسعه در صنعت مبلمان، عدم استفاده از استاندارد‌های به‌روز در تولید محصولات، محدودیت ارتباط صنعت مبلمان با دانشگاه و مراکز علمی- پژوهشی و نبود دستورالعمل مشخص خدمات پس از فروش و شکایات فراوان مردم از مبلمان را مشاهده می‌کنیم. راهکار چیست؟ باید چه کار کنیم تا بتوانیم ضمن تولید محصولی با کیفیت و مطابق با میل خریداران، بازار جهانی را هم بررسی و نسبت به صادرات مبلمان اقدام کنیم.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های فناوری دیجیتال

اسدی ادامه‌داد: انقلاب چهارم و پنجم صنعتی با سرعت در حال درنوردیدن همه صنایع است، اما هنوز هم برخی از صنایع کشور، در دوران انقلاب دوم صنعتی زندگی می‌کنند و اگر بخواهیم جایگاه جهانی خود را حفظ و بازپس بگیریم باید با سرعت بیشتر از ظرفیت‌های فناوری دیجیتال استفاده کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: این مهم جز با ارتباط سریع با فناوران و دانشگاه‌ها و توانمندسازی صنعتگران کشور به دست نخواهد آمد. باید بتوانیم نگاه مبتنی بر ارزش برند در این صنعت را توسعه دهیم و با طراحی شیوه‌های مشتری‌مداری حرفه ای، برندینگ و مطالعات بازار را در این صنعت گسترش دهیم.

مدیرکل خدمات کسب وکار وزارت صمت با اشاره به لزوم استفاده از فناوری در این صنعت تاکید کرد: استفاده از ظرفیت فن‌آوری‌های نوین، توسعه روش‌های جدید جذب سرمایه و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، اصالت بخشیدن به طراحی به‌عنوان کلیدواژه رشد این صنعت به همراه ارزش‌گذاری مبانی مالکیت معنوی در این صنعت، ارتقای نگاه زیست‌بومی به صنعت مبلمان و تسریع ارتباط گیری ایده‌ها و سرمایه‌ها، راه‌اندازی مراکز رشد و پردیس‌های فن‌آوری مبل ایران در دل صنایع مبلمان، جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مرتبط در این صنعت، استانداردسازی و کمک به طراحی دستورالعمل‌های گارانتی و خدمات پس از فروش، راه‌اندازی مراکز رتبه‌بندی با همکاری اتحادیه‌ها و انجمن‌ها، راه‌اندازی آکادمی‌های توسعه کسب وکار فن‌آور صنعت مبلمان، توجه به هوشمندسازی و استفاده از متاورس در فرایند تولید و استفاده از فن‌آوری‌های دیجیتالی همچون واقعیت مجازی در طراحی و فروش را از اولویت‌های این صنعت نام برد.

وی بیان‌داشت: عزم وزارت صنعت بر توسعه خدمات کسب وکار در همه صنایع است و صنعت مبلمان ایران به‌دلیل سابقه و بازار بسیار ارزشمند آن یکی از صنایعی است که باید هرچه سریعتر به رویکرد‌های نوین خدمات کسب وکار مجهز شود.

اسدی همچنین گفت: راه اندازی شرکت تخصصی خدمات مدیریت زنجیره تامین، شکل‌دهی مرکز خدمات توسعه مدیریت در صنایع مبلمان، کمک به شکل‌دهی صندوق‌های توسعه فناوری صنعت، کمک به شکل‌گیری مراکز تخصصی خدمات تامین نیروی انسانی صنعت مبلمان و راه اندازی مراکز عارضه یابی کسب وکار این صنعت، از برنامه‌های این وزارتخانه است که باید با سرعت و با تلاش همه ما محقق شود و برای تحقق این موضوعات، از همه صاحبنظران و اساتید دانشگاه تقاضای مشارکت و همکاری داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر