صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تهیه‌کننده «شکاف اقتصادی» در گفت‌و‌گو با آنا:

فعالیت شرکت‌های چندملیتی را در پرس‌تی‌وی رصد می‌کنیم

تهیه‌کننده برنامه «شکاف اقتصادی» شبکه پرس‌تی‌وی درباره شیوه فعالیت و اهداف این برنامه توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 855704

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه پرس تی‌وی به عنوان رسانه خبری انگلیسی زبان معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مسائل سیاسی، بر موضوعات اقتصادی نیز تمرکز خاص دارد و مقوله اقتصاد را به ویژه در سطح بین‌المللی دنبال می‌کند.

یکی از برنامه‌های اقتصادی پرس تی‌وی «شکاف اقتصادی» است که با اجرا و تهیه‌کنندگی کاوه تقوایی هر هفته روی آنتن این شبکه می‌رود. «شکاف اقتصادی» نگاهی کلان به اقتصاد جهانی دارد و از نظرات کارشناسان و اهالی اقتصاد برای تبیین هر چه بیشتر و بهتر موضوع برنامه بهره می‌گیرد.

کاوه تقوایی کار خود را با شبکه پرس تی‌وی به عنوان مجری آغاز کرده و کار اجرا، تهیه و نویسندگی برخی از برنامه‌های این شبکه و از جمله  «شکاف اقتصادی» را برعهده گرفته است.

تهیه‌کننده «شکاف اقتصادی» درباره اهداف ساخت این برنامه  به خبرنگار آنا می‌گوید: «شکاف اقتصادی» به مسائلی می‌پردازد که همه ما به نوعی درگیر آن هستیم. برای مثال، کم‌کاری‌هایی که از سوی دولت‌های غربی در زمینه اقتصاد شاهد هستیم و تورم و مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورد. همچنین در این برنامه نگاهی جدی داریم به آسیب‌های محیط زیستی که در اثر فعالیت‌های صنعتی و معدنی در سراسر دنیا و به ویژه جهان سوم و کشور‌های محروم اتفاق می‌افتد.

 رصد شرکت‌های چندملیتی در «شکاف اقتصادی»

کاوه تقوایی با بیان اینکه جامعه مخاطبان هدف برنامه «شکاف اقتصادی» را مردم قاره‌های آمریکا، آفریقا و اروپا تشکیل می‌دهند، خاطرنشان می‌کند: موضوعاتی که به مردمان کشور‌های آمریکا مربوط می‌شود با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه هستند و با بازخورد‌های زیادی از سوی بینندگان روبه‌رو بوده‌ایم که برخی از آن‌ها در سایت شبکه پرس تی‌وی انعکاس داشته است.

وی یادآور می‌شود: معمولاً خیلی کم به مسائل اقتصادی مربوط به داخل ایران می‌پردازیم چرا که این موضوع در حیطه برنامه‌های دیگر اقتصادی شبکه است. البته گاهی با توجه به اهمیت موضوع و درخواست مخاطبان بررسی مسائل اقتصادی داخل ایران را نیز در دستور کار قرار می‌دهیم. برای مثال، در سفر سه روزه اخیر رئیس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین با توجه به اهمیت سفر و حائز اهمیت بودن نتایج آن، به شکل ویژه به بررسی دستاورد‌ها و نتایج اقتصادی این سفر پرداختیم.

تهیه‌کننده «شکاف اقتصادی» درباره نقاط تمایز این برنامه با برنامه‌های اقتصادی مشابه تولید شده در سایر شبکه‌های انگلیسی زبان می‌گوید: ما در این برنامه خط قرمزی نداریم و معمولاً به سراغ سوژه‌های می‌رویم که توسط شبکه‌های دیگر اصلاً پوشش داده نمی‌شود. ما هیچ محدودیتی برای پرداخت به مسائل اقتصادی مربوط به کمپانی‌های بزرگ از جمله شرکت‌های آمریکایی نداریم و مثلاً در یک برنامه به اجحاف شرکت‌های بزرگ مانند اپل در حق کارمندان‌شان پرداختیم. تلاش ما در برنامه بر این است که شرکت‌های بزرگ چندملیتی را به‌طور کامل رصد کنیم و اگر کاری غیر اصولی انجام می‌دهند به شکل شفاف با مخاطبان خود در میان بگذاریم.

 برنامه‌ای که ۶ ساله شد

کاوه تقوایی درباره اجرای برنامه «شکاف اقتصادی» نیز تصریح می‌کند: شش سال از عمر این برنامه می‌گذرد و از ابتدا قرار نبود علاوه بر تهیه‌کنندگی کار اجرا نیز بر عهده خودم باشد. در ابتدا از حضور چند نویسنده بهره می‌بردیم، اما با توجه به عدم رضایت از کار آن‌ها خودم نویسندگی برنامه را بر عهده گرفتم و برای کار اجرا نیز مجری _ کارشناسی را که مد نظرمان بود پیدا نکردیم و کار اجرا نیز به خودم سپرده شد.

وی با اشاره به استفاده از نظرات کارشناسان در برنامه «شکاف اقتصادی» بیان می‌کند: از آنجا که نویسنده برنامه خودم هستم و کاملا بر موضوع تسلط دارم، معمولاً در شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو می‌کنم تا بهترین کارشناس مرتبط با موضوع هر هفته برنامه را پیدا و دعوت به همکاری کنم. معمولاً با توجه به نوع موضوعات، از کارشناسان داخلی و خارجی برای ارائه نظرات‌شان در برنامه استفاده می‌کنیم.

این تهیه‌کننده با تاکید بر ارتباط مستمر با مخاطبان عنوان می‌کند: معمولاً از طریق ایمیل یا بازخورد‌هایی که در سایت شبکه ثبت می‌شود از نظرات مخاطبان‌مان آگاه می‌شویم و از آن در ارتقای کیفیت برنامه بهره می‌بریم. از سوی دیگر، برای حضور در شبکه‌های اجتماعی با هیچ محدودیتی از سوی شبکه پرس‌تی‌وی و مدیران مواجه نیستیم. اصولاً درباره زمان پخش برنامه و موضوع آن نیز از قبل در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی می‌شود.

 پیشنهادی برای ارتقای پرس تی‌وی

تهیه‌کننده برنامه «شکاف اقتصادی»  پیشنهاد می‌دهد که کیفیت سوژه‌ها و کار‌های هنری و فنی از جمله گرافیک در شبکه پرس تی‌وی با هدف جذب هر چه بیشتر مخاطبان ارتقا یابد. کاوه تقوایی تاکید می‌کند: حضور مجری‌های آگاه‌تر و مسلط‌تر می‌تواند میزان جذابیت برنامه‌ها را بالاتر ببرد. همچنین می‌توان با انتخاب سوژه‌ها و موضوعات جذاب‌تر مخاطبان بیشتری را جذب نمود. حضور بیشتر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند راه‌های ارتباطی و تعامل با بینندگان را افزایش داده و میزان رضایت آن‌ها را از برنامه‌ها بالا ببرد.

تهیه‌کننده برنامه «شکاف اقتصادی» در پایان تاکید می‌کند: در قسمت‌های آینده و سری جدید، حتماً بر مسائل گرافیکی و ریتم برنامه تمرکز ویژه خواهیم داشت و محتوا را به سمت و سوی می‌بریم که برای مخاطب هم مفیدتر باشد و هم جذاب‌تر.

انتهای پیام/

برچسب ها: شبکه پرس تی وی
ارسال نظر