صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۲

غضنفرآبادی: دیوان عدالت اداری مکلف به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی شده است

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های دولتی تشکیل شد،گفت: مکلف به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی شده است.
کد خبر : 854869

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام موسی غضنفر آبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی تلویزیونی درباره دلیل اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری گفت: بر اساس ماده یک  قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مسئول رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم  از کارکنان دستگاه های اداری را دارد.  

وی افزود: دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های دولتی تشکیل شد و برای اینکه این شکایات آسان شود قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تدوین شد و چندین بار اصلاح شد، آخرین اصلاحات در پایان اردیبهشت رخ داد. اصلاحاتی در زمینه رسیدگی سریع تر دادرسی انجام شد تا رسیدگی به شکایات  یک مرحله ای شد و با حضور چند قاضی انجام می شود. 

رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تاکید کرد: یکی دیگر از اصلاحات، شرایط قضات دیوان عدالت اداری است و نوآوری این اصلاحیه داشتن سابقه ۷ ساله است و اگر کسی که استخدام می شود دکتری داشته باشد بدون سابقه و با طی دوره کارآموزی می تواند مشغول شود.  دیوان عدالت اداری مکلف به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی شده است.    


فراهم شدن امکان رسیدگی الکترونیکی به دعاوی در دیوان عدالت اداری

جواد سپهری کیا معاون حقوقی دیوان عدالت اداری نیز گفت: دیوان عدالت اداری به بالای ۸۰۰ دعوا رسیدگی می کند که این دعاوی متعدد و متنوع است. دیوان صلاحیت رسیدگی به دعاوی نهادهای غیر دولتی و خصوصی  رسیدگی نمی کند ولی در سایر امور دیوان وظیفه دارد. 

وی اظهار کرد: معاونت شهرداری و شهرسازی، اداری و استخدامی، کار و تامین اجتماعی ۳ معاونت دیوان عدالت اداری است. حق شکایت برای مراجع نظارتی در این اصلاحیه اعمال شده است. نظام پذیرش دادخواست از دیوان به چند روش حضوری و الکترونیکی انجام می شود. 

معاون حقوقی دیوان عدالت اداری با بیان اینکه به سازمان های مردم نهاد اختیار داده شده تا مواردی که موجب تضعیع بیت المال می شود به شعبات می توانند مراجعه کنند،افزود: نکته بعدی معاونت حقوق عامه  است که اقدام به پایش اقدامات دستگاه های دولتی می کند که ممکن است در زمینه حقوق عامه استهکاکی رخ دهد.

سپهری کیا گفت: این قانون از ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ لازم الاجرا شده است. اشخاص شاکی با این اصلاحیه می توانند به دستگاهی که از آن شکایت دارند مراجعه کنند و دستگاه باید تا ۳ ماه به این شکایت رسیدگی کنند.  این موضوع موجب اطاله دادرسی نمی شود و دستگاه مکلف به رسیدگی یه شکایت افراد است. 

معاون حقوقی دیوان عدالت اداری درباره دعاوی مطرح شده درباره عدم تعیین تکلیف جامعه ایثارگران گفت: دستگاه ها مکلف هستند جامعه ایثارگران را تعیین تکلیف کنند. 

یک مرحله شدن طرح دعاوی در دیوان عدالت اداری

غلامرضا مولابیگی عضو حقوقی شورای نگهبان هم در این در گفت‌و‌گویی تلویزیونی گفت: در بحث اصلاح قانون دیوان عدالت اداری، به دلیل اینکه ۳ نوع دعوا وجود دارد یکی شکایت از مصوبات، دیگری دعاوی اعتراض به مراجع شبه قضایی، دعاوی مربوط به تصمیمات و اقدامات است. یک مرحله ای شدن رسیدگی به دعاوی از جمله اقدامات خوب انجام شده در اصلاح قانون دیوان عدالت اداری بود.

وی با بیان اینکه اصلاح دیگر این بود که پیش تر برای مطالبه خسارت باید شهروندان به دو مرجع طرح دعوی می کردند که در این اصلاحیه برطرف شد، تاکید کرد: مهمترین نکته در بحث تصمیمات و اقدامات است، که مقرر شد اگر دستگاه های اجرایی تصمیمی را درباره افراد می گیرند باید به آنها ابلاغ کنند و افراد تا ۶ ماه حق اعتراض به ابلاغ دیوان عدالت اداری را دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر