صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد؛

واگذاری اختیار تصمیم‌گیری فرآیند‌های آموزشی، پژوهشی و اداری به دانشکده‌ها

رئیس دانشگاه تهران همچنین با نقد روحیه تمرکزگرایی رایج در سازمان‌ها و دستگاه‌ها، اظهار کرد: از آغاز دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران تاکنون، اختیار تصمیم‌گیری درباره بسیاری از فرآیند‌های آموزشی و پژوهشی و اداری از ستاد دانشگاه به صف (واحد‌های دانشگاهی) واگذار شده است.
کد خبر : 854862

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در جمع اعضای هیات علمی دانشکده مطالعات جهان، با عرض تسلیت سالروز شهادت امام محمدباقر علیه‌السلام، مهمترین ویژگی دانشکده مطالعات جهان را وجود حس همدلی در این دانشکده دانست و گفت: دانشکده مطالعات جهان، مجموعه‌ای همدل و همگرا است که اعضای آن با وحدت و یکپارچگی در حال پیش بردن برنامه‌ها هستند. معتقدم یکی از علل اصلی این همدلی، به پایه‌گذار این دانشکده برمی‌گردد. دکتر سید سعیدرضا عاملی بر اساس یک ایده پخته در دهه ۸۰ پیگیر شکل‌گیری دانشکده مطالعات جهان بودند و پدر معنوی این دانشکده محسوب می‌شوند. اکنون که دانشکده مطالعات جهان وارد دهه سوم حیات خود می‌شود، شایسته است از همه فرهیختگانی که در شکل‌گیری این دانشکده سهیم بودند، قدردانی کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت پیگیری سه رویکرد اصلی شامل «رویکرد میان رشته‌ای و چند رشته‌ای»، «رویکرد تطبیقی» و «رویکرد کاربردی» در دانشکده مطالعات جهان، اظهار داشت: البته از آغاز تاسیس دانشکده مطالعات جهان، رویکرد بین رشته‌ای در این دانشکده مورد توجه بوده، اما معتقدم این رویکرد به طور کامل و کافی محقق نشده است. اساتید دانشکده‌های مختلف از جمله علوم اجتماعی و زبان‌ها و ادبیات خارجی در شکل‌گیری دانشکده مطالعات جهان نقش داشته‌اند، ولی به نظر می‌رسد برای رسیدن به رویکرد جامع چندرشته‌ای در این دانشکده همچنان جای کار وجود دارد و دانشکده‌های متعدد دیگری در دانشگاه هستند که قرابت زیادی با رشته‌های موجود و چشم‌انداز دانشکده مطالعات جهان دارند که بایستی به مشارکت دعوت شوند.

برای موفقیت بیشتر در برنامه‌ریزی، اقدام و عمل محلی و ملی، حتما باید نگاه جهانی داشته باشیم

وی افزود: در دنیایی که کمترین تغییر و تحول در یک دورترین نقطه جهان می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد و هر روز هم که می‌گذرد سرعت این تاثیرگذاری بیشتر می‌شود، لازم است برای موفقیت بیشتر در برنامه‌ها، اقدام و عمل محلی و ملی، حتما باید نگاه جهانی داشته باشیم. برای پیش‌بینی تغییر و تحولات و بهره‌گیری از دستاورد‌های جهانی به منظور توسعه رفاه و آسایش مردم نیازمند بهره‌گیری از دستاورد‌های جهانی هستیم. موضوعات و چالش‌های پیش رو نیز مسائلی تک‌بعدی نیستند بلکه دارای ماهیتی پیچیده و چندبعدی هستند که برای مدیریت این مسائل چندوجهی و غلبه بر چالش‌ها و اثربخشی علمی لازم است دایره میان‌رشته‌ای‌ها را توسعه دهیم و دانشکده‌های مختلف را در توسعه رشته‌ای دانشکده مطالعات جهان سهیم کنیم.

مقیمی تصریح کرد: آنچه که از رویکرد فعلی در دانشکده مطالعات جهان برمی‌آید، این است که رویکرد بیشتر به موضوعات علم سیاست معطوف است و توجهات به این سمت است که در بستر این دانشکده بتوانیم ابعاد تعاملات سیاسی را در دنیا بشناسیم و از نتایج این مطالعات علمی، برای سیاست‌ورزی در کشور خودمان بهره بگیریم. این در حالی است که برای توسعه همه‌جانبه نیاز است که جنبه‌های مختلف مدیریتی، اجتماعی، روانشناختی و ... را در عرصه جهانی بشناسیم و متناسب با آن از روند‌های سازنده و رویکرد‌های حاکم بر جوامع موفق بهره‌برداری نماییم.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در تبیین آنچه که تحت عنوان توجه به رویکرد کاربردی در دانشکده مطالعات جهان مورد تاکید قرار داد نیز بیان داشت: معمولا نهاد علم متهم می‌شود که آنچه در حوزه آموزش و پژوهش بویژه در علوم انسانی و اجتماعی مورد پیگیری قرار می‌گیرد، صرفا دانش نظری است و کاربرد آن‌ها در محیط اجتماعی و سازمان‌ها خیلی روشن نیست. البته اساتید و دانش‌پژوهان هر یک از رشته‌های دانشگاهی، پاسخ‌های منطقی و قانع‌کننده در مواجهه با بحث چالشی نظری یا کاربردی بودن فعالیت‌های علمی خود دارند.

 مقیمی افزود: به عنوان نمونه، برای تحقق رویکرد کاربردی در گروه مطالعات اروپا، لازم است پس از حاصل شدن یک شناخت اولیه درباره کشور‌های مورد مطالعه، گام بعدی را در این راستا برداریم که ببینیم این شناخت حاصل‌شده، چه کمکی به رفع مسائل و مشکلات کشورمان در ارتباط با آن کشور‌ها می‌نماید و کدام تجربیات موفق با چه سازوکاری قابلیت الگوگیری در بخش‌های مختلف جامعه ایرانی است. هر چند که بر این اعتقادم که دانشکده مطالعات جهان یکی از کاربردی‌ترین دانشکده‌ها در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است، اما در فرآیندی که در گروه‌ها و رشته‌های این دانشکده در شرایط موجود اتفاق می‌افتد، باید گفت که شناخت کشور‌ها امری ضروری است، ولی به تنهایی کافی نیست بلکه لازم است به این سوال پاسخ دهیم که آیا در مطالعات کشورها، در مرحله بعد از شناخت، توانسته‌ایم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و مدیریتی دارای دستاورد باشیم و با الگوگیری از تجربیات موفق کشورها، نسبت به بهبود و پیشرفت جامعه کمک کنیم؟

وی درباره رویکرد تطبیقی در دانشکده مطالعات جهان نیز گفت: هدف از رویکرد تطبیقی و مقایسه‌ای این است که شناختی که از کشور‌ها در دانشکده مطالعات جهان حاصل می‌شود، یک شناخت عمیق و کامل باشد. نیاز داریم با رویکرد تطبیقی که دارای متدولوژی علمی است، وضعیت جامعه خود در حوزه‌های مختلف حقوقی، سیاسی، مدیریتی، اجتماعی و ... را با دیگر کشور‌هایی که در این حوزه‌ها صاحب نام و دارای موفقیت‌های چشمگیر هستند، مقایسه کنیم تا بتوانیم از این مقایسه، بهره‌ای برای پیشرفت کشورمان بگیریم. البته منظور این نیست که بخواهیم کشور را در شاخصه‌های مختلف به حالتی عین کشور‌های صاحب نام در آن شاخصه‌ها تبدیل کنیم؛ بلکه لازم است الگو‌های خودمان را با توجه به چارچوب‌ها و هنجار‌های فرهنگی و دینی‌مان، با الگو‌های موجود در دنیا مقایسه کنیم و از نقاط مثبت آن‌ها استفاده نماییم و در صورت لزوم اگر دریافتیم که در الگو‌های بومی خودمان دست برتر داریم، این برتری را بر اساس پژوهش و یک کار مقایسه‌ای مستند بتوانیم عرضه کنیم و مورد تاکید قرار دهیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اثرگذاری حوزه بین‌الملل بر محیط‌های ملی و محلی، خاطرنشان کرد: لازمه گسترش اثرگذاری دانشکده مطالعات جهان، تحقق رویکرد‌های میان رشته‌ای، تطبیقی و کاربردی در این دانشکده است. در این راستا لازم است سازوکار‌هایی در این دانشکده برقرار شود که خدمات‌دهی علمی و پژوهشی به ذی‌نفعان مختلف را دسته‌بندی، گروه‌بندی و جهت‌دهی نماید. دانشکده مطالعات جهان ظرفیت بی‌نظیری برای کشور است که می‌تواند مطالعات محققان خود را برای ذی‌نفعان ارائه و دسته‌بندی کند تا ذی‌نفعان بتوانند از خروجی آن‌ها بهره‌برداری کنند.

سه معیار انتخاب روسای دانشکده‌ها در دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی در بخش دیگر سخنانش، احترام به مخاطبان و ذی‌نفعان را اولین اصل اساسی مورد توجه در دوره جاری مدیریت دانشگاه دانست و تاکید کرد: باید حس احترام و عزت را در همکاران اعم از اعضای هیات علمی و کارکنان ایجاد کرد تا آن‌ها هم در تعامل با دانشجو و همچنین در محیط اجتماعی، این حس احترام را منتقل کنند. یک راه برای ایجاد حس احترام این است که در زمینه تصمیم‌گیری‌های مهم، از خرد جمعی ارکان مختلف دانشگاه استفاده شود. به همین منظور، برای تصمیم‌گیری در زمینه انتصاب یا ابقای روسای دانشکده‌ها، طی جلسات جداگانه با اعضای هیات علمی و کارکنان دانشکده، از آن‌ها نظرخواهی می‌شود.

مقیمی با اشاره به اتمام زمان حکم رئیس فعلی دانشکده مطالعات جهان، از «مرجعیت علمی»، «برخورداری از ویژگی‌های اخلاقی حسنه» و «دارا بودن سابقه اجرایی» به عنوان معیار‌هایی نام برد که در انتصاب روسای جدید دانشکده‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.

واگذاری اختیار تصمیم‌گیری فرآیند‌های آموزشی، پژوهشی و اداری از ستاد به دانشکده‌ها

رئیس دانشگاه تهران همچنین با نقد روحیه تمرکزگرایی رایج در سازمان‌ها و دستگاه‌ها، اظهار کرد: از آغاز دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران تاکنون، اختیار تصمیم‌گیری درباره بسیاری از فرآیند‌های آموزشی و پژوهشی و اداری از ستاد دانشگاه به صف (واحد‌های دانشگاهی) واگذار شده است.

ایجاد «گرنت بین‌الملل» برای اعضای هیات علمی

وی در پایان با اشاره به موفقیت دانشکده مطالعات جهان در زمینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی، تعاملات بین‌الملل و جذب دانشجویان بین‌الملل، از ایجاد «گرنت بین‌الملل» برای اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: هر یک از اعضای هیات علمی که در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی و راهنمایی آن‌ها در زمینه‌های فرهنگی و علمی موفق و موثر باشد، از مزایای مالی نیز بهره‌مند خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در نشست رئیس دانشگاه تهران با اعضای هیات علمی دانشکده مطالعات جهان، علاوه دکتر سمیعی رئیس دانشکده مطالعات جهان به ترتیب دکتر سید سعیدرضا عاملی، دکتر محمدجواد ظریف، دکتر مهدی سنایی، دکتر سید محمدعلی موسوی، دکتر ناهید پوررستمی، دکتر احسان رسولی‌نژاد، دکتر محمدرضا سعیدآبادی، دکتر جواد شعرباف و دکتر روح‌الله حسینی به بیان دیدگاه‌های خود درباره سیر توسعه دانشکده مطالعات جهان پرداختند.

 مقیمی، همچنین در دیدار جداگانه با جمعی از کارکنان دانشکده مطالعات جهان، با بیان اینکه رویکرد مدیریت ارشد دانشگاه تهران نسبت به ارتقای جایگاه و ادامه تحصیل کارکنان و قدرشناسی از زحمات ایشان، رویکردی مثبت است؛ خاطرنشان کرد: «اعتقاد داریم که باید یک توازنی بین دیده شدن ذی‌نفعان دانشگاه اعم از کارکنان، اعضای هیات علمی و دانشجویان برقرار شود.» در ادامه این دیدار، سه نفر از کارکنان دانشکده مطالعات جهان، مطالبات و پیشنهادات خود را با دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه و دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی درمیان گذاشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر