صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در کنگره آموزش هدفمند:

بخشی از مشکل اشتغال مربوط به بی‌مهارت بودن دانشجویان است

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: در برخی موارد مشکل اشتغال مربوط به بی‌مهارت بودن دانشجویان در کار‌های گروهی است و در این راستا، آموزش مهارت‌های نرم و کارآفرینی در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر : 854693

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا نقی زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در کنگره آموزش هدفمند با بیان این که نتایج اجرایی این کنگره حتما در دستور اجرایی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: سوال اصلی در حوزه آموزش مهارتی این است که دانشگاه مهارتی مهم‌تر است یا آموزش مهارتی؟ این موضوع در اجلاس معاونان آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در جلسه ۹۵۴ و ۹۵۹ دو مصوبه مهم داشتیم. نخست اینکه بسته درسی مهارتی اشتغال‌پذیری یا کارآمادگی با هدف توجه ویژه به تدوین برنامه‌های درسی با مهارت‌های شغلی مورد نیاز مشتمل بر حداقل سه و حداکثر ۱۵ واحد درسی در کنار بسته دروس عمومی و تخصصی در دوره کارشناسی لحاظ شود.

نقی زاده تصریح کرد: موضوع اصلی این است که اجرای این دروس مهارتی چگونه انجام شود. همه می‌دانند که باید بخشی از واحدهای کارشناسی به دروس مهارتی تخصیص پیدا کند؛ اما نحوه اجرا مورد سوال بود.

 وی گفت: در این بسته که قرار است به صورت اجباری ارائه شوند. ترجیحا رشته‌هایی که نظری هستند ۶ واحد مهارتی خواهند داشت و رشته‌هایی که عملی هستند ۱۵ واحد مهارتی دارند. قصد داریم دروس کارورزی را به دروس مهارتی پیوند بزنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اضافه کرد: انواع آموزش‌هایی که در این ۳ تا ۱۵ واحد مورد نظر است شامل چهار نوع آموزش است.  یکی آموزش‌های کاربینی که هم‌اکنون هم در حال اجراست. دوم آموزش‌های کارآموزی و آموزش‌های کارورزی که در قالب اینترنشیپ، اکستنشن و رفرنس‌شیپ ارائه خواهد شد. 
وی درباره دوره‌ کاریابی تصریح کرد: پیش‌بینی در کاربینی این است که درسی ۳۲ ساعتی تدوین شود که حداقل هشت واحد آن در محیط‌های کار گذرانده شود.

نقی‌زاده درباره دوره‌های اکستنشیپ کارورزی گفت: این دوره‌ برای دانشجویانی است که در ترم آخر تحصیل خود قرار است آموزش مهارتی در صنعت بگذرانند. در این دوره لازم است که حتما یک استاد در کنار دانشجو باشد و بر فعالیت‌های وی نظارت کند. دوره اکستنشن مربوط به حضور دانشجویان در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی کاربردی برای گذراندن دوره‌های مهارتی است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پایان اظهار کرد: در برخی موارد مشکل اشتغال مربوط به بی‌مهارتی دانشجویان در کارهای تیمی است و در این راستا، اموزش مهارت‌های نرم و کارآفرینی در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر