صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنوف کشور (۳)؛

ضرورت افزایش سهم استارت‌آپ‌ها در کسب‌وکارهای خُرد

رئیس اتحادیه لباسشویی و خشک‌شویی تهران گفت: این صنف با قابلیت جذب تکنولوژی، به دنبال افزایش اعتماد‌ و ارتقای کیفیت خدمات است، اما شرایط معیشتی مردم باعث کاهش تیراژ کار واحدهای صنفی فعال در این رسته شغلی شده است.
کد خبر : 854589

ابوالفضل رجب‌زاده رئیس اتحادیه لباسشویی و خشک‌شویی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: خشک‌شویی و لباسشویی جزو صنوف لوکس و البته با ظرفیت بالا در جذب فناوری روز دنیا است، اما با توجه به اینکه مردم در شرایط فعلی دغدغه معیشت دارند، طبیعی است که در این صنف تیراژ کار کاهش پیدا کند.

رجب زاده با اشاره به شرایط اقتصادی مردم گفت: با توجه به رشد نرخ تورم نمی‌توان شرایط پررونقی برای اصناف ترسیم کرد. در حال حاضر هزینه‌ها بر مبنای اولویت انجام می‌شود به همین دلیل استفاده از خدمات صنف لباسشویی و خشک‌شویی از سبد خانوار حذف شده و یا به حداقل رسیده است.

این مسئول صنفی ادامه داد: البته تغییر مواد اولیه تولید پوشاک نیز مولفه دیگری است که میزان استفاده از خدمات صنف لباسشویی و خشک‌شویی را کاهش داده است. امروزه بیشتر مواد اولیه‌ای که برای تولید لباس به کار می‌رود پلی‌استر و نایلون است به همین دلیل اغلب می‌توان لباس‌ها را در منزل شست و نیاز به اتوکشی نداشت.

به اعتقاد رئیس اتحادیه لباسشویی و خشک‌شویی تهران؛ این صنف همواره نیاز به ورود تکنولوژی دارد، از این رو تحول جدی در بخش‌های مختلف شست‌وشو و سایر خدمات صنف خشک‌شویی مستلزم به‌روزشدن دستگاه‌ها در این بخش است.

سهم استارت‌آپ‌‌ها در حوزه خشک‌شویی آنلاین 

رئیس اتحادیه لباسشویی و خشک‌شویی تهران گفت: حضور استارت‌آپ‌‌های حوزه خشک‌شویی آنلاین یکی از موضوعاتی است که این روز‌ها مورد استقبال مردم قرار گرفته است. البته این بخش با توجه به فناوری‌های روز و همچنین تسریع و تسهیل در خدمات دهی به مردم، هنوز جای کار دارند.

رجب زاده گفت: فناوری‌های به کار گرفته شده در این صنف می‌تواند این اعتماد را به مردم بدهد که البسه و سایر کالاهایی که نیاز به شست‌وشو، لکه‌بری، اتوکشی و سایر خدمات‌رسانی، با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت انجام می‌شود و همین موضوع دلیلی برای افرایش رقابت در این بازار است.

این مسئول صنفی تأکید کرد: فعالان این بخش از صنوف باید برای رفاه بیشتر مردم در بحث استارت‌آپ‌‌ها در حوزه خشک‌شویی آنلاین، بیشتر متمرکز شوند، چراکه بحث خدمات دهی بیشتر، دقیق‌تر و با کیفیت‌تر به مشتریان در اولویت قرار دارد و فعالیت کنترل شده استارت‌آپ‌‌ها در کسب و کارهای خُرد مطالبه جدی مردم است.

قابلیت صنف خشک‌شویی و لباسشویی نادیده گرفته شده 

وی با بیان اینکه استفاده از خدمات این صنف می‌تواند به کاهش مصرف آب و برق کمک کند، تاکید کرد: شرایط معیشتی موجب شده تا این قابلیت صنف خشک‌شویی و لباسشویی نادیده گرفته شده و هر ساله تعداد تیراژ کار فعالان این صنف نسبت به سال گذشته کمتر شود.

 رئیس اتحادیه صنف لباسشویی و خشک‌شویی تهران با اشاره به عدم جذب افراد جدید به این صنف گفت: پیش از انقلاب ۱۸۰۰ واحد صنفی در تهران، شمیرانات و شهر ری فعال بوده، اما این رقم به‌رغم افزایش چندبرابری جمعیت امروزه به ۱۵۰۰ واحد صنفی رسیده است، زیرا قابلیت سرمایه‌گذاری جدید به دلیل هزینه‌ها و کاهش درآمد برای افراد وجود ندارد.

رجب‌زاده افزود: در حال حاضر این اتحادیه ۹۷۰ عضو دارد که هر ساله تعدادی از اعضای جدید از صنف خارج شده و اعضای جدید جذب می‌شوند.

قیمت‌گذاری در صنف خشک‌شویی و لباسشویی 

رجب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا برای واحد‌های صنفی فعال در بخش خشک‌شویی و لباسشویی لیست قیمت مصوب وجود دارد یا خیر؟ گفت: قیمت‌گذاری برای ارائه خدمات به ۷ قلم کالا انجام می‌شود. هزینه خدمات برای شست‌وشو و اتوکشی کت، شلوار، کت و شلوار، دامن، بلوز و پیراهن مردانه با توجه به مقدار مصرف شوینده و سایر خدمات مرتبط، نرخ گذاری می شود. البته اگر کیفیت کالا بالا باشد طبیعتا هزینه خدمات آن نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال هزینه خدمات برای شست‌وشو و اتوکشی کت و شلوار سفید با کت شلوار مشکی و تیره هزینه خدمات برای پیراهن ابریشمی با پیراهنی با جنس معمولی برابر نیست. البته هزینه خدمات برای سایر اقلام در حضور مشتری بررسی و اعلام می‌شود.

این مسئول صنفی ادامه داد: قیمت‌گذاری خدمات این صنف بر مبنای رتبه‌بندی واحد‌های صنفی انجام می‌شود. خشک‌شویی‌ها بر مبنای متراژ واحد، پرسنل و تجهیزات به ممتاز، درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم می‌شوند. قیمت ارائه خدمات در این واحد‌ها بر مبنای رتبه ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به رتبه بالاتر تفاوت دارد.

رئیس اتحادیه لباسشویی و خشک‌شویی تهران گفت: در سال جاری هزینه خشک‌شویی و لباسشویی نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر