صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شریفانی:

منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است.
کد خبر : 854054

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نهمین اجلاس سراسری مسئولان کانون های بسیج اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از روز گذشته در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد آغاز شده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم در خصوص مد و مدگرایی در اسلام و ایران با بیان این که نوظهوری، تمایز بخشی، حال بودگی و مقبولیت گروهی از ویژگی های مد است، گفت: مد، گاهی در پوشش، آرایشات، تزئینات، و ترمیم وجوهات نامتعارف بدن شکل می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی افزود: هدف از مد معمولا جلب توجه کردن، کسب تایید اجتماعی، مقبولیت درون گروهی و جبران کمبودها و دیده شدن است و اکثریت مدگرایان زنان، افراد طبقات بالای جامعه، فارغ البال ها هستند.
وی ادامه داد: مد شامل ۲ قسم از جمله مدگرایی منفعلانه، هوس پرستانه و هزینه دار و نیز مدگرایی فعال، معقول و هدفمند است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است، عنوان کرد: جنسیت، سن، بی نظارتی خانواده، خلا روحی و پایین بودن عزت نفس، مصرف بالای اینترنت و ماهواره، میل به مقاومت در برابر فرهنگ حاکم در جامعه، تهاجم فرهنگی، اصالت دادن به ارزیابی دیگران، ضعف تربیت دینی، رشد شهرنشینی، فعالیت گسترده رسانه ها، از جمله عوامل مدگرایی در جامعه هستند.

وی افزود: تقویت فردگرایی، ظاهرگرایی، لذت جویی سیری ناپذیر، تضعیف اداره و ریاکاری از جمله پیامدهای منفی مدگرایی است.

شریفانی با بیان این که اسلام با اصل مد و مدگرایی به عنوان یک خواسته فطری مخالفتی ندارد اما میخواهد آن را همانند سایر مسایل فطری سمت و سو دهد، ادامه داد: معیارهای سلبی مدگرایی در اسلام این است که خلاف عرف زمانه نباشد و غیر معمول و غیر متعارف نباشد.

این مسئول با اشاره به این که در قرآن شمار آیاتی که ما را زیور آرایی ظاهری توصیه می کنند به تعداد انگشتان دست نیست اما تعداد آیات در حوزه طهارت معنوی و زیورارایی روحی بسیار است، گفت: زینت درونی نسبت به زینت ظاهری جایگاه والاتری دارد و ارزشمندتر است.

نقطه تمرکز دشمن بر امید زدایی است

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی نیز در این اجلاس با اشاره سخنان رهبر در تاریخ یکم خرداد ماه سال ۱۳۹۸ در جمع دانشجویان در خصوص چگونگی گام برداشتن در مسیر تحقق اهداف گام دوم انقلاب گفت: ترسیم صحنه، شناخت جهت گیری حرکت، عوامل امید بخش و نقاط روشن، راهکار، از جمله عناصر لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین علی ثقفی با تاکید بر نقش کلیدی امید در تحقق اهداف گام دوم انقلاب با بیان این که امید کلید بازکننده همه قفل ها است افزود: متاسفانه امروز با کمبود امید در جامعه مواجه هستیم و نقطه تمرکز دشمن بر امید زدایی است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ با یک ستم تاریخی نسبت با زنان مواجه هستیم، ستمی که مردان در ۲ بعد تملک و تحقیر بر زنان تحمیل در سه عرصه فرد، خانواده و اجتماعی تحمیل کردند که این ستم در جاهلیت قدیم و جدید دیده می شود.
این مسوول عنوان کرد: اما انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی نو، کمال فردی، تعادل خانوادگی و تعالی اجتماعی را برای زنان به ارمغان آورد و جایگاه زن را ارتقا داد.

ثقفی در خصوص مقابله با توطئه دشمن در زمینه موازین شرعی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: انچه امروز جامعه ما با آن مواجه است ضعف داخلی در رعایت موازین شرعی نیست بلکه توطئه ای از جانب دشمن است.

وی افزود: آسیب اصلی کشور در این زمینه ضعف امید است که در راستای امیدافرینی و استحکام پایه های امید باید ظرفیت ها و عظمت ملت و کشور و پیشرفت های که در عرصه های مختلف داشته ایم برای مردم بازگو شود و در این راستا باید یک جهاد عمومی صورت گیرد. ایران کنونی، ایران قوی است که گفتمان های پشتیبان آن گفتمان قانون، گفتمان خانواده، گفتمان زن، گفتمان مسولیتی اجتماعی و گفتمان شریعت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر