تدوین بستههای هوش مصنوعی برای ۵ رشته/ «آموزش با رویکرد اسلامی» به دانشگاهها رسید
گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ بازنگری رشتههای غیرکاربردی در دستورکار مراکز آموزش عالی ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد، به طوری که رویش رشتههای مهارتی از اقداماتی که دانشگاه آزاد اسلامی بهصورت جدی دنبال میکند.
دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز از زمان آغاز توجه به رشتههای مهارتی را در دستور کار خود قرار داده، به طوری که در یک سال گذشته 48 رشته مهارتی به به جمع رشتههای خود اضافه کرده است.
از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به سمت پررنگتر کردن رشتههای با مضامین هوش مصنوعی است و رئیس این دانشگاه پیشنهاد ارائه بستههای جدید هوش مصنوعی برای رشتههای روانشناسی، حقوق، مدیریت، حسابداری و برق را ارائه کرده است.
همچنین برگزاری دوره کارورزی و «کهاد» از دیگر برنامههای TMC دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بوده که در سالهای گذشته با جدیت دنبال شده و حتی این دانشگاه در تعامل با ادارهکل فنی و حرفهای استان البرز رشتههای مهارتی و فنی را به جد در دستورکار قرار داده و دانشجویان این قبیل رشتهها را در قالب مراکز زیرمجموعه فنی و حرفهای در رشتههای فنی و مهارتی تحت آموزش عملیاتی قرار میدهد.
در راستای تحلیل و بررسی رشتههای دانشگاهی و لزوم نوسازی و بازنگری بر برخی رشتههای منسوخ شده گفتوگویی را با عباس کریمی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز داشتیم که در ادامه می آید:
**افزوده شدن تعداد ۴۸ رشته مهارتی به رشتههای دانشگاه آزاد البرز
آنا: استراتژی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در راستای آمایش و ساماندهی رشتههای دانشگاهی چیست؟
کریمی: یکی از مهمترین دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در سال گذشته، حرکت به سوی آمایش و ساماندهی رشتههای دانشگاهی بود که با تلاش مسئولان دانشگاه، تعداد رشتههای دانشگاهی و جذب دانشجو در استان البرز افزایش چشمگیری داشته است.
براین اساس، درراستای ساماندهی رشتههای دانشگاهی با همکاری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات مؤثری صورت گرفت.
با توجه به تقاضای داوطلبان و بُعد مسافت در طالقان و منطقه فردیس، رشتههایی براساس نیاز آن مناطق دایر شد و در واحد کرج نیز با توجه به تقاضای داوطلبان و نیاز استان البرز به تخصص، رشتههای جدیدی در مقاطع تحصیلی تصویب شد و از دیگر اقدامات انجام شده میتوان به راهاندازی دانشکده تعلیم و تربیت، دانشکده بینالملل و دانشکده هوش مصنوعی اشاره کرد.
آنا: با توجه به حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه کارآفرین و مهارتمحوری، هنوز برخی رشتههای دانشگاهی منسوخ شده در حال فعالیت هستند، در راستای جذب دانشجویان در رشتههای مهارتآفرینی و کارآفرینی چقدر موفق بودهاید و رشد داشتهاید؟
کریمی: پس از ادغام آموزشکده سما در واحد کرج و دانشکده مهارت و کارآفرینی از سال گذشته تعداد ۴۸ رشته مهارتی به رشتههای موجود واحد کرج اضافه و موجب شد در مهرماه ۱۴۰۱ نسبت به مهر ۱۴۰۰ به میزان ۳۶ درصد افزایش دانشجو داشته باشیم، بهخصوص در رشتههای جدید مهارتمحور با استقبال خوبی مواجه شدیم، به گونهای که در پذیرش دانشجو در بهمنماه به جای کاهش جذب دانشجو در این دانشکده افزایش دانشجو داشتیم.
آنا: مأموریت آینده شما در راستای نوسازی رشتههای دانشگاهی چیست؟
کریمی: برای نوسازی رشتههای دانشگاهی، دروس جدید هوش مصنوعی در گروههای آموزشی کامپیوتر، عمران، صنایع، میکروبیولوژی و کشاورزی ایجاد شده و پیشنهاد ارائه بستههای جدید هوش مصنوعی برای رشتههای روانشناسی، حقوق، مدیریت، حسابداری و برق را ارائه کردهایم.
حرکت به سوی رشتههای مهارتمحوری و بینرشتهای از اولویتهای نوسازی رشتههاست. همچنین ایجاد تغییرات در سرفصل رشتهها متناسب با نیاز بازار کار و کشور و تأسیس رشتههای جدید براساس تغییرات وتحولات صنعت و تکنولوزی از مأموریتهای آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در راستای نوسازی رشتههای دانشگاهی است.
ظرفیت مدارس عالی مهارتی کمک زیادی به دانشگاه آزاد کرده است
آنا: نحوه تعاملتان با سازمان فنی و حرفهای چگونه است؟
کریمی: با توجه به اهمیت مهارتمحوری ارتباط نزدیک با سازمان فنی و حرفهای در دستورکار دانشگاه قرار گرفت، در این راستا، دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج توانست مجوز مرکز مشاوره شغلی و کارآفرینی TMC را از سازمان فنی وحرفهای اخذ کند.
این مرکز قابلیت اجرای دورههای فنی و حرفهای در دانشگاه را دارد، همچنین برگزاری دوره کارورزی و دوره «کهاد» از دیگر برنامههای TMC دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بوده است. در تعاملی دیگر برنامه اجرای درس کارآموزی با همکاری مراکز سازمان فنی حرفهای در اولویت قرار گرفته است.
آنا: جایگاه رشتههای جدید آماری (تحلیل داده و هوش مصنوعی) از منظر آینده شغلی دانشجویان چگونه است؟
کریمی: با توجه به توسعه روزافزون فناوریهای هوش مصنوعی، هر صنعتی قابلیت اتوماسیون و بهرهبرداری از این فناوری را دارد.
برای آینده شغلی در این حوزه پیشنهاد میشود که دانشجویان و علاقهمندان به این حوزه مهارتهای لازم برای توسعه و نگهداری سیستمهای هوش مصنوعی، شبکههای عصبی و الگوریتمهای یادگیری ماشینی را یاد بگیرند. این رشته بهدلیل سرعت بالای تغییرات و نیاز صنایع هم برای دانشگاه و هم برای کشور اهمیت فراوانی دارد.
آنا: در راستای بهروزرسانی و تبدیل شیوههای سنتی و کهن مدلهای آموزشی به شیوههایی که نیاز روز جامعه است، چه اقداماتی داشتهاید؟ (تبدیل شیوههای سنتی و کهن به علوم روز)
کریمی: استفاده از روشهای آموزشی تعاملی مانند گروه کاری، بحث و دستورالعملهای تیمی موجب میشود دانشجویان بهتر بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند و برای حل مسائل و مسابقات ذهنی آماده شوند.
در برخی دروس میتوان به جایگاه وظیفهای (مانند هدف) هر درس توجه کرد و در برنامه درسی، این جایگاه را برای دانشجویان مشخص کرد. این موضوع به دانشجویان کمک میکند تا علاوه بر یادگیری مطالب به این نکته هم توجه کنند که در پایان این درس چه فایدهای برای خودشان و دیگران خواهد داشت.
دوران همهگیری بیماری کرونا و استفاده از آموزش آنلاین این تجربه را به همراه داشت که متوجه شویم اگر آموزش حضوری با آموزش آنلاین و آفلاین تلفیق شود، افزایش بهرهوری آموزشی را به همراه دارد که میتواند به افزایش سرعت آموزش در مقایسه با آموزش سنتی منجر شود.
بنابراین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شیوه تدریس درس زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی پیوسته را از نیمسال تحصیلی به صورت ترکیبی حضوری، آنلاین و آفلاین قرار داده و به تدریج لیست دروس برای مقاطع تحصیلی دیگر را نیز براساس این شیوه ارائه خواهد کرد.
آنا: برای تغییر فرآیند آموزشی در برخی دانشگاهها که به شاخصههای غربی اهمیت میدهند و شاخصههای غربی در این دانشگاهها پیاده میشود و تبدیل آن به شاخصههای اسلامی و ایرانی چه پیشنهادی دارید؟
کریمی: پیشنهاد میشود در دانشگاهها، کلاسهایی با عنوان «آموزش با رویکرد اسلامی» با حضور استادانی که در این زمینه تخصص دارند، تدوین و سرفصل آن ایجاد شود. برای تأمین منابع آموزشی با شاخصههای اسلامی میتوان از کتب، مقالات و سایتهای اینترنتی معتبر در حوزههای مختلف استفاده کرد.
تشکیل گروههای تحقیقاتی و پژوهشی با موضوعاتی مرتبط با ارزشهای دینی موجب میشود دانشجویان بهتر بتوانند به موضوعاتی که با شاخصههای اسلامی سازگار هستند، علاقهمند شوند و باهم تحقیق کرده و نتایج خود را به اشتراک بگذارند.
آنا: آیا در حرکت به سمت مهارتمحوری به ایدهآلها دست پیدا کردهاید؟
کریمی: با توجه به توسعه رشتههای جدید مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و طرح تحصیل همزمان در دو رشته فرصتی برای مهارتمحور کردن دانشجویان به وجود آمده است.
ظرفیتهای موجود در دانشکده مهارتی مانند مدارس عالی مهارتی، مراکز کاربنیان و مرکز TMC کمک فراوانی دراین بخش به دانشگاه آزاد کرده تا بتواند در مسیر رسیدن به ایدهآلها گامهای بزرگی بردارد.
آنا: چند درصد رشتههای منسوخ شده دانشگاه متبوع شما کنار گذاشته شدهاند و چه رشتههای جدید تأسیس کردهاید؟
کریمی: با پیگیریهای صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ رشتههای زیر در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دایر شد که از مهرماه جذب دانشجو خواهد داشت: حقوق عمومی - مشاوره گرایش مشاوره خانواده - حسابداری قضائی - فیزیولوژی ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی و تندرستی - روانشناسی ورزشی - مهندسی متریونیک - مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید - مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز- مهندسی کامپیوتر گرایش بازیهای رایانه ای - مهندسی صنایع گرایش روشهای بهینهسازی - مهندسی صنایع گرایش سیستمهای تولید و خدمات - مهندسی صنایع گرایش سیستمهای مالی - مهندسی ایمنی، بهداشت و محیطزیست (HSE).
همچنین در مقطع کارشناسی پیگیر اضافه شدن رشتههای علوم و مهندسی محیط زیست - طراحی پارچه - طراحی و تکنولوژی دوخت - کارشناسی حرفهای حقوق ساختمان - مدیریت امور گمرکی - آموزش زبان انگلیسی - زیست فناوری - مدیریت و برنامهریزی آموزشی - تکنولوژی آموزشی - مهندسی هستهای - مرمت بناهای تاریخی - معماری داخلی - مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی هستیم.
از سویی برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد رشتههای مشاوره - مدیریت بازرگانی - روانشناسی - تربیت بدنی و علوم ورزشی - مترجمی زبان انگلیسی - مدیریت مالی - مهندسی صنایع - مهندسی شهرسازی - ایمنی صنعتی - آموزش و پرورش ابتدایی درخواست دادهایم.
درسال تحصیلی جاری در مقاطع تحصیلی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته جمعاً ۱۶ رشته تحصیلی، در مقاطع تحصیلی کاردانی پیوسته و ناپیوسته ۴۸ رشته تحصیلی و در مقطع کارشناسیارشد ۱۳ رشته به رشتههای تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و استان البرز افزوده و سبب شد آمار دانشجویان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. همچنین رشتههای دانشگاهی استان البرز مورد رصد و پایش منطبق بر آمایش و برنامه عملیاتی قرار گرفت.
انتهای پیام/