صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

احداث 9 هزار کیلومتر راه‌آهن جدید در کشور/ افزایش 30در صدی سهم راه‌آهن در حمل و نقل کالایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه ریلی کشور معادل 10 هزارو 500 کیلومتر است، گفت: 9 هزار کیلومتر راه‌آهن جدید نیز در برنامه ساخت قرار دارد که 5 هزار کیلومتر آن به مرحله قرارداد رسیده است.
کد خبر : 85387

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محسن پورسید آقایی در مراسم گشایش چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی صنایع و خدمات وابسته و نخستین همایش بین‌المللی ریل- بندر- نفت با بیان اینکه تا سال 2020 باید تناژ بار در بخش حمل و نقل ریلی از 34 میلیون به 99 میلیون برسد، افزود: سهم راه‌آهن در بخش حمل بار تا سال 1404 باید به 30 درصد و سهم آن در بخش حمل‌و‌نقل مسافر به 18 درصد برسد.


وی با بیان اینکه افزایش خطوط ترانزیت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های راه‌آهن است، تصریح کرد: ترانزیت ریلی در سال 93 و 94 سالانه 100 درصد نسبت به سال گذشته خود رشد داشته است.


مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه امروز تمرکز بر راه‌آهن داخلی کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: باید راه‌آهن را به تمام کشورهای حاشیه برسانیم و خوشبختانه امروز از طریق راه‌آهن به کشورها ترکمنستان و پاکستان متصل هستیم. همچنین برنامه ما برای اتصال به عراق نیز در دست بررسی است.


به گفته وی ایران در 4 بندر خرمشهر، بندرعباس، امام خمینی و امیرآباد به راه‌آهن متصل است و بنادر انزلی و چابهار نیز به زودی به شبکه ریلی متصل خواهند شد.


وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته کریدورهای بین‌المللی را با همکاری کشورهای منطقه فعال کرده‌ایم، عنوان کرد: از جمله این کریدورها ، کریدور چین به تهران است که طی دو ماه گذشته قطار باری این کشور با همکاری قزاقستان و ترکمنستان به تهران وارد شد.


به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در این مسیر انتقال کالا از بندر بمبئی تا بندر پتی در دریای سیاه صورت خواهد گرفت.


پورسید آقایی ادامه داد: حمل و نقل مواد نفتی نیز در ایران از دو جهت اهمیت دارد ،اول اینکه ایران از جمله کشورهای نفت‌خیز محسوب شده و حجم جابجایی محصولات نفتی در آن بالاست بنابراین سهم حمل نقل ریلی نیز در این بخش باید افزایش یابد.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر پتانسیل ترانزیت نفت خام و محصولات نفتی از کشورهای شمال ایران به سمت بندرعباس وجود دارد و در قراداد اخیر ،ترانزیت نفت از ترکمنستان به بندرعباس اجرا خواهد شد.


مدیرعامل شرکت راه‌آهن تأکید کرد: امیدواریم ترانزیت نفت بتواند راه صادرات این فرآورده را به کشورهای شمال ایران باز کند.


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قاعدتاً جابجایی نفت با لوله ارزان‌تر است اما همه مسیرها ظرفیت انتقال لوله را ندارند و میان کامیون و ریل قاعدتاً حمل و نقل ریلی مناسب‌تر است.


وی افزود: امسال شاهد تقاضای دو برابری شرکت پالایش و پخش برای جابجایی مواد نفتی با راه‌آهن هستیم.


پور سید آقایی با بیان اینکه اکنون در بخش حمل ونقل مازوت و کوره فعال هستیم، عنوان کرد: باید در بخش حمل ونقل بنزین و گازوئیل نیز بتوانیم نقش خود را ایفا کنیم. همچنین امیدواریم این کنفرانس بتواند موجب همکاری بیشتر بخش‌های راه‌آهن، بنادر و شرکت‌های نفتی شود.


به گفته پورسید آقایی نمایشگاه حمل و نقل ریلی با حضور 130 شرکت خارجی از امروز تا 29 اردیبهشت ماه برپا خواهد بود و انواع صنایع و خدمات ریلی در بخش مسافری و باری، واگن‌ها و لوکوموتیوها، ماشین‌آلات احداث خطوط و بازسازی آنها وخدمات تعمیر و نگهداری در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر