صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۹ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲

توسعه‌ دریامحور وابسته به تکمیل داده‌های مکانی دریایی است

رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه برای تهیه چارت‌های دریایی به تکمیل داده‌های مکانی دریایی نیازمند هستیم، گفت: بدون مدیریت اطلاعات مکانی دریایی (هیدورگرافی)، توسعه دریامحور ممکن نیست.
کد خبر : 853684

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی جاویدانه، امروز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی که با شعار «هیدروگرافی، زیربنای همسانِ رقومی برای دریا‌ها و اقیانوس‌ها» هم اکنون در سازمان نقشه برداری کشور در حال برگزاری است، گفت: امروز بیش از هر وقت دیگری موضوع نقش داده‌های مکانی در اسناد بالادستی و نظام برنامه سازی معلوم است.

وی با اشاره به اینکه صنعت هیدورگرافی در صورت خودکفایی ارزآوری قابل توجهی دارد، از رفع چالش‌های فنی مرتبط با مدیریت داده‌های مکانی در سال گذشته خبر داد و گفت: این اتفاق منجر به اشتراک گذاری داده‌های مکانی با هدف پشتیبانی از تصمیمات در حوزه دریا‌ها و اقیانوس‌ها شده است که ارتباط مستقیمی به امنیت دریانوردی ما دارد.

رئیس سازمان نقشه برداری گفت: هم اکنون تعداد زیادی از دستگاه‌ها در سطح ملی بعد از سال‌ها و با عبور از مشکلات فنی، اطلاعات مکانی خود را به اشتراک گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با موضوع پهنه بندی دریا، کرانه و ... وابسته به منابع مکانی است، گفت: برای تحقق سیاست‌های توسعه دریامحور نیازمند توسعه سامانه داده‌های مکانی هستیم و در این راستا ما به حمایت‌های مالی ارگان‌های دریایی نیازمندیم.

وی متذکر شد که بدون زیرساخت داده مکانی دریایی و آبنگاری و گفت: هم اکنون بیش از ۱۹ هزار کیلومتر هیدروگرافی آبراههه‌ها حوضچه‌های بنادر ملکی از ابتدای سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

هم اکنون ۳۴۵ بندر و ۸۰۰ سازه دریایی داریم که منجر به تردد سالانه بیش از هزار کشتی می‌شود و اگر نتوانیم هیدورگرافی را که بخش مهم در دریانوردی ایمن است به روز کنیم ممکن است منجر به سانحه دریایی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر