سمیناری در زمینه دیپلماسی علم طراحی شود
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عیناللهی در هفدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادمان شهید سلامت استاد محمد زارع جوشقانی که صبح امروز در دانشکده پزشکی برگزار شد با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مسئولان درباره لزوم گسترش علم و دانش در کشور و اهمیت آن در پیشرفت کشورها اظهار کرد: در تاریخ بیسابقه است که رهبر کشوری این میزان بر گسترش علم و دانش تأکید داشته باشد.
وی افزود: مستکبرین و امپریالیسم با علم و دانش خود حکومت میکنند و مستضعفین هم باید علمشان را ارتقا دهند تا بتوانند در برابر امپریالیسم ایستادگی کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: عظمت کوه از دور نمایان میشود و عظمت جمهوری اسلامی هم از دور مشخص است. کشور در کنار تمام دستاوردهای عظیم خود، با پیشرفتهای حوزه سلامت به قدرتی نرم مجهز شده و این ادعای تمام دانشمندان بیطرف دنیاست و دستیابی به این قدرت نرم باید گرامی داشته شود.
عیناللهی از تمایل سایر کشورها برای توسعه همکاری آموزشی با ایران خبر داد و متذکر شد: دانشگاهی مانند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سابقه علمی و آموزشی بسیار درخشان در سطح کشور باید در سطوح بینالمللی فعالیت آموزشی داشته باشد.
وی توضیح داد: سایر کشورها خواستار ارتقای همکاریهای آموزشی، تبادل استاد و دانشجو و توسعه فعالیتهای مشترک تحقیقاتی با ایران هستند و در دانشگاهی که با همکاری دولت عراق در همان کشور راهاندازی کردیم نیز مسئول تأمین نیروی انسانی آن هستیم، این قدرت نرم دستاورد انقلاب اسلامی است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: دستیابی به مرجعیت علمی دیگر برای ما آرزو نیست و فعالیت در سطوح بینالمللی باید مدنظر قرار گیرد. فارغالتحصیلانی همچون دانشآموختگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که فعالیتی برجسته در تمام نقاط کشور دارند، میتوانند در خارج از مرزها هم پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته نگهدارند.
عیناللهی درخواست کرد در زمینه دیپلماسی علم فعالیت بیشتری داشته باشد و افزود: باید سمیناری در این زمینه طراحی شود؛ اما به طور خلاصه دانشمندان یک کشور باید به پرچم و میهن خود اعتقاد داشته باشند و آن را به هیچ کشوری نفروشند؛ این دیپلماسی علم است. فردی باید جذب دانشگاه شود که دیپلمات علمی باشد، نه اینکه با بیتالمال تحصیل کند و تجربه کسب کند، در نهایت در کشوری دیگر به خدمترسانی مشغول شود.
وی بر جامعه محور بودن آموزشها نیز تاکید کرد و گفت: پاسخگویی نیازهای جامعه باید از اولویتهای آموزشی باشد. دانشگاه فقط محل تولید مقاله نیست، این مقالهها باید به محصول تبدیل شود و نمونه بارز وجود این پتانسیل در کشور، اقداماتی است که در بحران کرونا انجام شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهمترین مولفه آموزش در کشور را اساتید دانست و ادامه داد: رشد دانشجو و پیشرفت دانشگاه نیازمند استادان متعهد و دیپلمات است، استاد باید بهروز باشد و دانشجو را برای آینده انقلاب اسلامی تربیت کند.
وی بر ضرورت بازنگری در سطح فعالیت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی (EDC) و به میدان آمدن آموزشها، بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی، ایجاد کیفیت و ارزیابی فعالیت دانشآموختگان، اجرای به موقع طرحها و در نهایت ارتقای اثربخشی آن، افزایش بهرهوری آموزشی، توجه به بیتالمال و نظارت توسط ستاد، مدیران گروه و رؤسای بیمارستانها تأکید کرد.
انتهای پیام/