صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۰ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

خرید دانه‌ای میوه؛ تغییر فرهنگ یا کاهش قدرت خرید؟!

رشد نرخ تورم، عدم تطابق میان شاخص تورم و افزایش حقوق و در نهایت ناهماهنگی میان هزینه و درآمد موجب شده تا میزان مصرف میوه وصیفی جات در بازار همانند محصولات کاهش قابل توجهی داشته باشد.
کد خبر : 852002

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم وفناوری آنا، چندی قبل نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرده بود که حقوق کارگران با توجه به روند افزایشی نرخ تورم فقط هزینه مواد خوراکی خانوار ۳.۳ نفری را پوشش می‌دهد و برای تامین سایر هزینه‌ها کارگران نیاز به شغل مضاعف و یا غیرمولد دارند.

البته برای تامین هزینه‌های خوراکی‌های شکم سیر کن با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت مواد غذایی، میوه و صیفی جات سرپرستان خانوار به ناچار اقدام به حذف مواد لبنی، میوه و صیفی جات، تنقلات کودکان و ... کرده اند تا بتوانند حداقل‌ها را در سفره خانوار حفظ کنند.

نیم نگاهی به دستان مردمی که از میوه فروشی ها، میادین میوه و تره بار و یا از سر بار وانتی‌ها خرید کرده اند، موید این واقعیت است که پلاستیک‌های خرید مردم دیگر همچون گذشته پر و پیمان نیست. البته فقط وزن میوه‌های خریداری شده شده کاهش نیافته بلکه تنوع خرید‌ها نیز کاهش یافته است. به عنوان مثال در حالیکه ماه پایانی بهار و شروع فصل تابستان بیشترین تنوع در بازار میوه را داریم، اما اکثر خانواده‌ها به خرید میوه با کمترین وزن و حداقل تنوع اکتفاء می‌کنند.

بدون تردید افزایش قیمت میوه که ناشی از نرخ رشد تورم است، موجب شده تا مردم تلاش کنند به حداقل‌ها در این بازار بسنده کنند. سال گذشته در خرداد ماه قیمت موز کیلویی ۳۷ هزار تومان، خیار کیلویی ۱۵، زردآلو ۸۰ هزار تومان، توت فرنگی ۸۵ هزار تومان، طالبی ۲۲ هزار تومان، سیب زرد ۲۷ کیلویی هزار تومان، سیب قرمز کیلویی ۳۰ هزار تومان، هندوانه کیلویی ۱۲ هزار تومان، آناناس ۹۰ هزار تومان در میوه فروشی‌های سطح شهر بوده است.

قیمت همین این اقلام در میادین میوه و تره به ترتیب در خرداد سال جاری به ۶۸ هزار تومان، ۲۰ هزار تومان، ۷۰ هزار تومان، ۱۲۰ هزار تومان، ۲۶ هزار تومان، ۵۰ هزار تومان، ۵۵ هزار تومان، ۱۸ هزار تومان و ۱۲۵ هزار تومان است.

بررسی قیمت میوه از خرداد سال گذشته تا ماه مشابه سال جاری نشان می‌دهد که نرخ این اقلام در میادین میوه و تره بار از نرخ میوه در واحد‌های صنفی سطح شهر به مراتب بیشتر شده است. افزایش ضریب سود قانونی ۲۵ تا ۳۵ درصدی به نرخ‌های اعلامی میادین میوه و تره بار قیمت ارزانترین میوه در سال جاری را همپای قیمت میوه‌های لوکس در سال‌های گذشته کرده است.

کاهش تولید به دلیل بلایای طبیعی نداشتیم

بدون تردید هر چه قیمت کالایی افزایش بیاید میزان تقاضا برای آن کمتر خواهد شد، بازار میوه فروشان نیز از این قانون مستثنی نیست.در همین رابطه اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید: بازار میوه در سال جاری چندان شرایط مساعدی ندارد. شرایط اقتصادی فعالان این صنف چندان مساعد نیست، زیرا توان خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است.

این مسئول صنفی ادامه داد: در سال‌های گذشته آفت زدگی و بلایای طبیعی منجر به کاهش تولید و در نهایت افزایش قیمت در بازار می‌شد، اما امسال تولید محصولات کشاورزی با چنین مشکلی مواجه نشدند، اما قیمت میوه به طبع افزایش نرخ تورم و تاثیر نرخ دلار روند افزایشی دارد.

کارگر تصریح می‌کند: در شرایطی که قیمت کالا‌های اساسی افزایش پیدا می‌کند نمی‌توان انتظار داشت که بازار میوه از این مساله تاثیرپذیری نداشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها موجب شده تا مردم هزینه‌های زندگی خود را مدیریت کرده و خرید‌های میوه خود را حساب شده‌تر انجام دهند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر