صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۱۹ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
نگاهی به هشتگ‌گذاری در اینستاگرام؛

آیا عشق در فضای مجازی جستجو می‌شود؟

پایش فضای مجازی نشان می‌دهد با وجود فیلترینگ، اینستاگرام از دور خارج نشده و ایرانی‌ها در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پست‌های اینستاگرام را می‌بینند.
کد خبر : 851159

گروه فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود: یافته‌های قابل توجهی از رفتار ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که این سؤال را به وجود آورده که آیا فرهنگ روابط عاشقانه در ایران رو به تغییر است؟

شرکت دیتاک فعال در حوزه تحلیل محتوا با کمک هوش مصنوعی به نتایج قابل توجهی از رفتار ایرانی‌ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام دست یافته است. با وجود فیلتر بودن این شبکه اجتماعی طبق یافته‌های این شرکت در سال گذشته ایرانی‌ها ۴۵۰ میلیون پست از ۶ میلیون منبع پابلیک منتشر کرده‌اند که به عبارتی شامل ۱۴ پست در ثانیه است.

پایش فضای مجازی نشان می‌دهد با وجود فیلترینگ، اینستاگرام از دور خارج نشده و ایرانی‌ها در هر ثانیه بیش از ۲۵ هزار بار پست‌های اینستاگرام را می‌بینند.

اما یکی از یافته‌های قابل توجه، هشتگ‌ها و ایموجی‌ها است که به تعبیر کارشناسان می‌تواند عقاید و احساسات را بیش از متن و نوشتار نشان دهد.

در سال گذشته دو هشتگ قابل توجه در اینستاگرام که حجم قابل توجهی را به خود اختصاص داده، هشتگ‌های عشق و عاشقانه است. اگر این موضوع را با قالب ارسال محتوا در اینستاگرام که شامل ۴۰ درصد به شکل تصویر است ترکیب کنیم، می‌توان سبک و فرهنگ جدیدی از روابط عاشقانه یا توجه به این موضوع را در حال بروز و ظهور دید.

بیشترین ایموجی مورد استفاده از اینستا نیز در سال گذشته مربوط به قلب قرمز به مفهوم عشق بوده است.

ایرانی‌ها در اینستا بیش از تلگرام و توییتر به موضوعات هنری اهمیت می‌دهند و ترکیب این مجموع گویای این واقعیت است که در هر ساعت محتوا‌های متعددی با مضمون عشق تولید می‌شود.

این واقعیت زمانی قابل توجه است که در سال گذشته به دلیل اعتراضات و غالب بودن اخبار مربوط به آن به نظر می‌رسید، اخبار سیاسی در صدر اخبار و محتوا‌ها قرار گیرد و موضوعاتی مانند عشق در اولویت‌های بعدی باشد. آیا شبکه‌های اجتماعی در حال شکل دادن مسکّن یا شاید توهمی از عشق و نیاز به آرامش آن برای کاربر هستند؟ آیا عشق مجازی در حال تسلط بر روابط اجتماعی است و آیا راهی و برنامه‌ای به بی‌راهه رفته است که به موازات چنین واقعیتی آسیب‌های اجتماعی بسیاری از جمله قتل‌های ناموسی، خشونت علیه خانواده، طلاق، بی‌اعتمادی، عدم رضایت زوجین، طلاق عاطفی، خیانت، دروغ و بی‌وفایی به یکی از دغدغه‌های دائمی در کلام شهروندان چه زن و چه مرد تبدیل شده است؟

انتهای پیام/

ارسال نظر