خریداران در بازار خودرو بی رغبتتر شدند
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در ادامه هفتههای گذشته، خریداران نیز هنوز رغبتی به حضور در بازار ندارند و گویا به تعطیلات آخر فصل رفتهاند.
اما باتوجه به تعطیلیهای گسترده بازار در هفته اخیر، احتمالا تحرکاتی در هفته آینده صورت بگیرد. از طرفی عدهای از کارشناسان، این ثبات قیمتی را ناشی از نبود خریدار در بازار میدانند و بر این باورند؛ بهدلیل افزایش سرسامآور قیمت خودرو در چند ماه گذشته، مردم توان خرید خودروی صفر را از دست دادهاند و با خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده، احتمال دارد که رکود بازار خودروهای صفر، عمیقتر شود.
در حالی که هنوز مشخص نیست آیا خودروسازان موفق به تحقق برنامه تولید یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی طی امسال میشوند و از آن سو واردات نیز بهکندی صورت میگیرد، سخنگوی دولت از شکسته شدن رکورد تیراژ خودرو و همچنین فروکش کردن تب بازار صحبت به میان آورده است.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است طی امسال یکمیلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، آماری که به نظر میرسد تنها به محصولات سواری اختصاص دارد؛ بنابراین تولید ۷/ ۱میلیون دستگاهی، فعلا تنها در حد برنامهریزی وزارت صمت است و مشخص نیست عملی خواهد شد یا نه؟ همچنین اگر قرار بر عملی شدن این میزان تولید و به قول سخنگوی دولت -رکوردشکنی- باشد، باید تا پایان سال صبر کرد تا کارنامه ۱۲ماهه خودروسازان اعلام شود.
سال گذشته قیمت خودرو با تنشهای بسیاری همراه بود و کمتر خریداری میتوانست از کارخانه یا بازار خودروی مورد نیاز خود را خریداری کند. از یک طرف خودروساز بر طبل افزایش قیمتها میکوبید و ازطرف دیگر وزارت صمت از برنامههای خود برای مدیریت قیمتها در بازار صحبت میکرد.
کارشناسان معتقدند اجرای مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو یکی از دلایل افت قیمتها در بازار خودرو است. در واقع با توجه به اختلاف قیمت خودروها از بازار تا کارخانه، افراد ترجیح میدهند خودروی موردنیاز خود را از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو خریداری کنند.
البته ممکن است تحویل خودرو، مدت زمان زیادی طول بکشد، اما اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به میزانی است که صرف مدتزمان بیشتر برای دریافت خودرو، باز هم برای مشتریان صرفه اقتصادی دارد.
موضوع دیگری که بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و حتی داخلی داشته است قیمتگذاری این محصولات توسط شورای رقابت است که بهای این خودروها را حتی نسبت به قیمت قبلی نمایندگیها با کاهش قابلتوجهی همراه کرده و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را برای این دست از خودروها بیش از پیش افزایش داده است؛ بنابراین مشتریان ترجیح میدهند برای خرید این خودروها تا تعیینتکلیف نهایی اختلافات میان خودروسازان خصوصی و شورای رقابت صبر کنند.
قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز سهشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ را در جدول زیر مشاهده نمایید.
قیمت خودروهای ایران خودرو |
||
خودرو |
قیمت نمایندگی (تومان) |
قیمت بازار (تومان) |
وانت آریسان | 0 | 0 |
سمند LX | 0 | 540,000,000 |
سمند EF7 | 0 | 570,000,000 |
سمند EF7 دوگانه سوز | 0 | 600,000,000 |
سمند سورن ELX | 0 | 0 |
سمند سورن ELX توربو | 0 | 0 |
دنا (تیپ 1) | 0 | 635,000,000 |
دنا پلاس ساده | 324,000,000 | 675,000,000 |
دنا پلاس دنده ای توربو - 6 دنده | 448,000,000 | 780,000,000 |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | 544,045,000 | 895,000,000 |
پژو GLX 405 | 0 | 530,000,000 |
پژو GLX 405 دوگانه سوز | 0 | 550,000,000 |
پژو SLX 405 | 0 | 560,000,000 |
پژو پارس | 0 | 510,000,000 |
پژو پارس دوگانه سوز | 0 | 605,000,000 |
پژو پارس LX | 0 | 0 |
پژو پارس اتوماتیک | 0 | 0 |
پژو 207i دنده ای | 318,144,000 | 685,000,000 |
پژو 207i اتوماتیک پاناروما | 0 | 990,000,000 |
پژو 207i اتوماتیک | 400,000,000 | 870,000,000 |
پژو 207i صندوقدار | 0 | 0 |
پژو 207i پانوراما | 342,000,000 | 720,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 214,870,000 | 530,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 0 | 0 |
پژو 206 صندوقدار | 0 | 0 |
پژو 301 | 0 | 0 |
پژو 2008 | 0 | 2,500,000,000 |
پژو 508 | 0 | 3,750,000,000 |
رانا LX | 0 | 445,000,000 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 0 |
دانگ فنگ S30 | 0 | 0 |
رنو تندر پیکاپ | 0 | 0 |
رنو تندر E2 | 0 | 910,000,000 |
رنو تندر پلاس دنده ای | 0 | 940,000,000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 1,200,000,000 |
هایما s5 توربو | 0 | 1,290,000,000 |
هایما s7 توربو | 0 | 1,360,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی | 0 | 1,850,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل | 1,525,000,000 | 2,000,000,000 |
رنو کپچر | 0 | 2,300,000,000 |
سوزوکی ویتارا اتومات | 0 | 3,000,000,000 |
سمند سورن پلاس | 331,284,000 | 600,000,000 |
رانا پلاس | 321,000,000 | 500,000,000 |
هایما s7 توربو پلاس ( S7 ) | 1,010,500,000 | 1,495,000,000 |
تارا دنده ای | 393,134,000 | 690,000,000 |
تارا اتوماتیک | 490,551,000 | 850,000,000 |
رانا پلاس پانوراما | 342,531,000 | 580,000,000 |
هایما s5 توربو ( S5 ) 6 سرعته اتوماتیک | 970,000,000 | 1,355,000,000 |
پژو 206 تیپ 3 پانوراما | 259,000,000 | 590,000,000 |
پژو 207i اتوماتیک MC | 417,760,000 | 780,000,000 |
سمند سورن پلاس دوگانه سوز | 372,407,000 | 620,000,000 |
وانت آریسان 2 دوگانه سوز | 285,000,000 | 385,000,000 |
فوتون تونلند G7 اتوماتیک | 1,885,516,000 | 2,360,000,000 |
هایما s8 | 1,550,000,000 | 2,110,000,000 |
فوتون ون وانا | 1,436,000,000 | 0 |
انتهای پیام/