صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
رایزن بازرگانی ایران در عراق مطرح کرد

ورود روزانه 4 هزار کامیون کالا از بندر بصره به  عراق/ غفلت تاجران ایرانی از بازار بصره

رایزن بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران در عراق گفت: بصره دروازه ورود کالا به بازار عراق است اما متاسفانه تاجران ایرانی از این بازار غفلت کرده و حضور قدرتمندی در بصره ندارند.
کد خبر : 85093

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ابراهیم محمدرضازاده اعلام کرد: اکنون استان بصره تنها منطقه آزاد تجاری عراق را در خود جای داده و بندری بودن شهر بصره باعث شده بیشترین کالاهای وارداتی به عراق از این استان انجام شود.


وی تصریح کرد: سایر مناطق عراق نظیر منطقه آزاد استان انبار و منطقه آزاد استان موصل و بغداد عملاً بلااستفاده هستند و این در حالی است که می‌توان از منطقه آزاد «خور زبیر» در استان بصره برای همکاری‌های مشترک و حضور صنعتی در این استان و حتی ایجاد منطقه آزاد، منطقه صنعتی یا شهرک صنعتی مشترک میان دو کشور بهره برد و نسبت به توسعه روابط با این استان و یا از طریق این استان با عراق اقدام کرد.


رضازاده افزود: روزانه از بندر بصره حدود چهار هزار کامیون کالا وارد عراق می‌شود و از طرفی منطقه آزاد «خور زبیر» در بصره باعث شده محلی جهت دپوی کالای وارداتی در این استان به وجود آید و کالاهایی که به عراق وارد می‌شوند در آن منطقه تجمیع شده تا حقوق و عوارض گمرکی آن‌ها پرداخت و پس از آن وارد عراق شوند.


رایزن بازرگانی ایران در عراق عنوان کرد: بیشتر جمعیت استان بصره شیعه هستند و از طرفی هم مرزی آن با استان خوزستان و قرابت‌های فرهنگی و تنیدگی عشایر، قبایل و اقوام مختلف باعث شده ارتباط میان خوزستان با عراق به حداکثر برسد.


وی با بیان اینکه بصره پس از بغداد و نینوا در بخش عربی، سومین استان پرجمعیت عراق است، تصریح کرد: هر چند بغداد به تنهایی بیش از یک پنجم جمعیت عراق را در خود جای داده و 10 درصد جمعیت عراق در استان نینوا و شهر موصل مستقر هستند اما بصره به عنوان سومین شهر پرجمعیت بخش عربی و به عنوان شهر مهم بندری عراق است که باید برای تجارت با این استان برنامه‌ریزی بلندمدت صورت پذیرد.


رایزن بازرگانی ایران در عراق بیان کرد: با وجود تمام مزایایی که گفته شد شرکت‌های ایرانی حضور قوی و قدرتمندی را در تمام استان‌های عراق به ویژه بصره ندارند و تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های ایرانی آنجا مستقر شده و کالاهای خود را تبلیغ می‌کنند و در بازار نسبت به توزیع و یا حتی پخش مویرگی و فروش مستقیم کالا اقدام کرده‌اند.


رضازاده عنوان کرد: اکثر شرکت‌ها و تولیدکنندگان ما حداکثر مکانی را که برای تحویل کالا در نظر می‌گیرند، لب مرز است و تعداد اندکی از شرکت‌های ایرانی وارد قلب عراق شده و برای کالاهای خود بازاریابی کرده‌اند، این شرکت‌ها کالای خودشان را در قفسه فروشگاهی تحویل خرده فروش عراقی می‌دهند و موفقیت خیلی زیادی هم داشته‌اند.


وی در پاسخ به این سوال که در بازار عراق کالاهای ترکیه‌ای به میزان زیادی به چشم می‌خورد، درباره دلایل این موضوع توضیح داد: یکی از دلایل مهم آن داشتن نمایندگی قوی و فروش مستقیم، فروش وعده‌ای و یا به صورت یوزانس است که تاجر عراقی کالا را دریافت و پس از فروش، مبلغ را به فروشنده پرداخت می‌کند و این باعث شده استقبال بیشتری از کالاهای ترکیه‌ای شود.


به گفته رایزن بازرگانی ایران در عراق برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مشترک میان تجار دو کشور در استان‌های مختلف و ارتباطات بیشتر میان تجار با توجه به اینکه مشکلات زبانی هم وجود ندارد، می‌تواند یکی از راه‌های نفوذ به بازار عراق باشد؛ به علاوه تجار خوزستانی نیز می‌توانند نماینده برخی از شرکت‌های تولیدکننده ایران برای صادرات به عراق فعالیت کنند.


رضازاده بیان کرد: ایجاد مرکز و یا بازار تجاری که پیش از این در برنامه‌های دو کشور بوده می‌تواند به حضور شرکت‌های ایرانی در بازار عراق کمک کند.


وی در پایان با بیان اینکه یکی از مشکلات تجار ما برای حضور در بصره ممانعت از خروج زمینی افراد از مرز شلمچه به طرف عراق است، افزود:‌ تجار و بازرگانان اگر بخواهند در بصره حضور یابند، یا باید به صورت هوایی از تهران به بغداد و پس از آن به بصره بروند و یا منتظر شوند، روزهای خاصی از طریق مسیر آبی وارد عراق شده و از آن جا با قایق به سمت بندر بصره حرکت کنند و این در حالی است که تجار به راحتی می‌توانند از مرز شلمچه وارد شوند.


رضازاده ادامه داد: ممانعت‌های برخی سازمان‌ها از ورود زمینی به بصره باعث شده روابط تجاری دو کشور با مشکلاتی مواجه شود، به علاوه سختگیری‌هایی که برای ورود و یا خروج کامیون‌های ایرانی در دو کشور به ویژه در کشور ما صورت می‌گیرد، باعث کند شدن روابط تجاری دو کشور شده است که امیدواریم این مسائل با توجه به اهمیت استراتژیک بازار عراق به صورت حل‌وفصل شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: بصره
ارسال نظر