صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۶ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

تشریح فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی واحد علوم تحقیقات/از سنتز میکروجلبک تا تصفیه پساب

مدیر شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فعالیت‌های این شبکه آزمایشگاهی را تشریح کرد.
کد خبر : 850901

اسماعیل رنجبری مدیر شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تشریح فعالیت‌های این شبکه آزمایشگاهی اظهار کرد: نخستین فعالیت این آزمایشگاه در زمینه راکتور بیوغشایی سنتز جلبک است.

وی گفت: در این ازمایشگاه میکروجلبک سنتز می‌کنیم و کشت می‌دهیم؛ این میکروجلبک‌ها در دو زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد نخست در صنایع غذایی و دیگر در بحث جداسازی فلزات سنگین در زنجیره تولید محصولات کشاورزی.

وی با بیان اینکه میکروجلبک‌ها منبعی غنی از ویتامین سی بوده و برای جوان‌سازی استفاده می‌شوند، افزود: میکروجلبک‌ها برای افزایش ویتامین سی و پروتئین در صنایع غذایی قابل استفاده است؛ به این طریق که جلبک‌ها غذای دام‌ها می‌شود و همین موضوع میزان پروتئین در شیر دام را افزایش می‌دهد.

وی گفت: نمونه دیگر اینکه افزایش آنتی اکسیدان و ضدسرطانی عسل بوده که بعد از تغذیه زنبور عسل از میکرو جلبک‌ها رخ می‌دهد.

مدیر شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اضافه کرد: کاربرد دیگر میکرو جلبک‌ها تصفیه فلزات سنگینی شامل نیترات، فسفات، آرسنیک، سرب در زنجیره تولید محصولات کشاورزی می‌شود. فلزات سنگین در مواد غذایی بسیار زیاد وجود دارد و این فلزات برای گوارش انسان بسیار ضرر آفرین است.
وی اضافه کرد: سمیت از میزان استاندارد خیلی بالاست و با استفاده از این میکرو جلبک‌ها می‌توانیم میزان نیترات، فسفات، آرسنیک، سرب را به میزان استاندارد جهانی کاهش دهیم.

رنجبری درباره تصفیه پساب‌های صنعتی با استفاده از نانو فناوری گفت: پساب نیروگاه‌ها روغنی و پساب پتروشیمی‌ها فلزات سنگین بوده که همگی برای محیط زیست مضر هستند برای رفع این معضل در آزمایشگاه با استفاده از نانو فناوری به ماده‌ای دست یافتیم که در کم‌تر از ۳۰ ثانیه این پساب‌های مضر را براساس روش لخته‌سازی جدا می‌کند.

وی عنوان کرد: مزیت این روش در این است که پساب‌های تصفیه شده که به‌صورت جامد بوده، مجدد قابل استفاده هستند به این صورت که آب این پساب‌ها برای صنعت کشاورزی و باقی مانده پساب جامد هم در صنعت پلیمر استفاده می‌شود.

مدیر شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تشریح مراحل ساخت محصولات این آزمایشگاه بیان کرد: همه این محصولات در آزمایشگاه نانو پلیمر با تبادل تحقیقات صورت گرفته، همه مراحل در دانشگاه بومی‌سازی شده و فقط اصلاح کننده وارداتی است.

وی ادامه داد: دو کار نیمه صنعتی و برون پژوهشی با صنایع مختلف انجام دادیم یک نمونه تصفیه پساب نیروگاه طرشت و دیگری تصفیه پساب فاز سیزده شرکت نفت و گاز پارس جنوبی بوده است.

رنجبری با بیان چالش‌های ورود به بازار محصولات دانش‌بیان توضیح داد: برای تصفیه پساب‌ها به‌صورت علمی و کابردی نیازمند نظارت بالادستی خیلی قوی هستیم به دلیل اینکه اکثر مدیران شرکت‌ها، پالایشگاه‌ها لزومی برای استفاده از تصفیه پساب نمی‌بینند، زیرا با توجه به نظارت ضعیف مسئولان به راحتی پساب‌های صنایع را بدون صرف هزینه‌ای در طبیعت رها می‌کنند در حالی که برای تصفیه پساب‌ها باید هزینه پرداخت کنند که بدون نظارت قوی مدیران صنایع حاضر پرداخت این هزینه نیستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر