از کملطفی به دانشبنیانها تا استقبال اندک بازدیدکنندگان
خبرگزاری علم و فناوری آنا، حدود ۲۰ سال پیش هر روز تعداد زیادی پاکت نامه و کارت پستال به صندوقهای زرد رنگ پست که در سراسر شهر قرار داشت انداخته میشد، آن روزها پست به بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم تبدیل شده بود، والدین برای ارتباط با فرزندانشان که به دلیل تحصیل یا کار دور از آنها زندگی میکردند از پاکتهای تمبرخورده پست استفاده میکردند.
اما حالا با گسترش شبکههای اجتماعی و تنوع خدمات پستی، این صنعت رنگ و بوی تازهای به خود گرفته است. امروز بخش قابل توجهی از خریدهای اینترنتی و روزانه مردم از طریق بستههای پستی به دستشان میرسد و پست به یکی از مولفههای اصلی اقتصاد دیجیتال بدل شده است. در چنین شرایطی صنعت پست نیز باید با توجه به نیاز مردم، در مسیر هوشمند شدن گام بردارد و با استفاده از ایدهها و محصولات نوآورانه و فناورانه شرکتهای دانشبنیان، فناور و خلاق زیرساختهای خود را به گونهای ارتقا دهد که بستههای پستی به راحتترین و سریعترین شکل ممکن به دست مردم برسد.
در همین راستا شرکت ملی پست باهدف ارایه جدیدترین فناوریها، دستاوردها و خدمات زنجیره تامین در صنعت پست با رویکرد تحول دیجیتال و هوشمندسازی اقدام به برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته کرده است. نمایشگاهی که به گفته مسئولان این حوزه با عنوان «پست سکویی برای همه» کنشگران و بازیگران صنعت پست را گردهم میاورد.
این نمایشگاه که روز دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲ با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصلی امام خمینی (ره) افتتاح شد، به مدت ۴ روز و تا ۱۱ ام خردادماه از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان علاقهمندان خواهد بود.
به همین منظور خبرنگار آنا با حضور در این نمایشگاه، گزارشی از حال و هوای اولین نمایشگاه صنعت پست تهیه کرده است که در ادامه میخوانید:
** نامهای به محبوبم
در ابتدای ورود به نمایشگاه، بنرهایی که روی آن نوشته شده بود «نامهای به محبوبم» توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب میکرد. این بخش از نمایشگاه کمی جلوتر از ورودی و در سمت راست سالن قرارداشت، ایده و طراحی جذاب آن با صندوقهای زرد رنگ و خاطرهانگیز پست و دیوارهایی به شکل پاکت نامه، بازدیدکنندگان را به سمت خود میکشید.
رویا مافی مسئول غرفه «نامهای به محبوبم» در گفتگو با خبرنگار آنا درخصوص این بخش از نمایشگاه توضیح داد: در این بخش بازدیدکنندگان میتوانند برای عزیزانشان به صورت نوستالژیک و قدیمی نامه ارسال کنند. اینجا کاغذ، قلم و پاکت در اختیار مردم قرار میگیرد تا دست نوشتههای خود را پس از ثبت کامل مشخصات فرستنده و گیرنده داخل صندوق پستی بیاندازند. سپس شرکت ملی پست به صورت کاملا رایگان نامه را در سراسر کشور به دست گیرنده میرساند.
**نمایشگاه صنعت پست و کم لطفی به دانشبنیانها
این روزها دانشبنیانها، پای ثابت تمام نمایشگاهی هستند که کمی رنگ و بوی فناورانه دارند. از این رو انتظار میرود شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه صنعت پست نیز حضور فعالی داشته باشند.
از این رو در حاشیه نمایشگاه به سراغ مهدی چمن زاد عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست و رییس کمیته اجرایی نمایشگاه صنعت پست رفتم و درباره حضور دانشبنیانها در این صنعت نمایشگاه پرسیدم. او در پاسخ به سوالم توضیح داد: در این نمایشگاه ۵۰ شرکت دانش بنیان حضور دارند که برخی مستقل از شرکت ملی پست و برخی با حمایت مرکز نوآوری شرکت پست حضور دارند که امیدواریم بتوانیم با قرار گرفتن این اکوسیستم در کنار هم به دستاوردهای قابل قبولی برسیم.
برای پیدا کردن شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاه صنعت پست به قسمت انتهایی سالن نمایشگاه رفتم. درست در انتهای سالن فضایی تحت عنوان «پاویون دانشبنیان» در اختیار شرکتهای دانشبنیان و فناور قرار گرفته بود، سالنهای خلوت و بدون جاذبه آن نشان از استقبال اندک بازدیدکنندگان از این بخش داشت. تاحدی که تعدادی از غرفهداران پس از گذشت چند ساعت و عدم استقبال از این بخش، غرفههای خود را ترک کردند و رفتند.
این اتفاق درحالی رخ میداد که درست در بخش مرکزی سالن نمایشگاه غرفههای زیادی به صنایع و کسب وکارهایی اختصاص داده شده بود که هیچگونه ارتباطی با صنعت پست و فناوری نداشتند و شرکتهای دانش بنیان فناوری که با دانش خود به هوشمندسازی صنعت پست در کشور کمک میکنند مورد کم لطفی مسئولان و بازدیدکنندگان قرار گرفته بودند.
با این حال چندین شرکت دانشبنیان نیز در نمایشگاه حضور داشتند که محصولات بسیار خوب و فناورانهای را ارائه میدادند. محصولاتی که با حمایت و استفاده از آنها میتوان گامهای موثری در حوزه هوشمندسازی صنعت پست در کشور برداشت.
**از فروش آبنبات محلی تا تست زیتون پروده در نمایشگاه پست!
درست کمی آن طرفتر از غرفه شرکت ملی پست که با دیوارهای زرد رنگش در مرکز نمایشگاه مدام از مسئولین و کارمندان شرکت ملی پست پر و خالی میشد، تعدادی غرفه محصولاتی را ارائه میدادند که به نظر بازدیدکنندگان کمی عجیب بود. کسی انتظار نداشت درست در وسط نمایشگاه پست غرفه لوازم خانگی و تولیدی تخمه و فروش زیتون ببیند!
از این رو به سراغ یکی از این غرفهها رفتم و درباره علت حضور آنها در نمایشگاه صنعت پست سوال پرسیدم. غرفه دار که از این سوال کمی متعجب شده بود با کمی مکث پاسخ داد: علت حضور ما در نمایشگاه صنعت این است که ما بسیاری از محصولاتمان را از طریق پست برای مشتریان ارسال میکنیم. به همین دلیل از ما دعوت شد در نمایشگاه حضور داشته باشیم.
با این پاسخ قانع نشدم و به سراغ غرفه بعد رفتم. غرفه دار در پاسخ به سوالم همان جواب قبلی را تکرار کرد و گفت: ما فروشنده هستیم، به هر نحوی که بتوانیم محصولاتمان را به فروش میرسانیم. در حال حاضر شرکت ملی پست یکی از مشتریان جانبی ما محسوب میشود که تلاش میکند با حمل و ارسال محصولات ما سهمی از بازار ما را به خود اختصاص دهد.
جای تعجب نداشت، هر فروشندهای به دنبال فروش بیشتر محصولات خود است، پس قطعا به پیشنهاد حضور در این نمایشگاه هرچند که با آن مرتبط نباشد، دست رد نمیزند. اما سوالی که مسئولین شرکت ملی پست باید به آن پاسخ دهند این است که چرا در نمایشگاهی که باید بستری برای توسعه و هوشمندسازی صنعت پست در کشور باشد غرفهها در اختیار کسب و کارهایی قرار گرفتهاند که هیچگونه ارتباط معناداری با هوشمندسازی صنعت پست ندارند؟!
**تمبرهایی با قیمت میلیونی
گوشهای از نمایشگاه پست به کلکسیونرهای تمبر اختصاص داده شده بود. به سراغ یکی از کلکسیون دارها رفتم و با او مشغول گفتوگو شدم. او درباره تاریخچه پیدایش تمبر در جهان و ایران توضیح داد و گفت: پیدایش تمبر در ایران به زمان قاجار برمیگردد و هدف از وجود تمبر یاداوری و بزرگداشت مراسم و اتفاقات بزرگ و مهم در هرکشور است که بدین صورت ماندگار می شود و به سراسر جهان هم قابل ارسال است. تمبرها صرفا کاغذی نیستند و از جنسهای مختلفی مانند، چرم، پارچه، و .... ساخته میشوند. گاهی هم با توجه به ارزش معنوی تمبر از چیزهای خاص تر مثل خاک یا طلا استفاده می شود. این تمبرها از 300 هزار تومان تا چند میلیون تومان قیمت دارند.
** استقبال اندک بازدیدکنندگان
مسئولان برگزارکننده نمایشگاه صنعت پست میگویند یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه آشنا کردن مردم و مسئولین با فعالیتها و دستاوردهای شرکت ملی پست است. اما سالنهای خالی و غرفههای بدون بازدیدکننده این نمایشگاه نشان میدهد که مسئولان شرکت ملی پست برای دستیابی به این هدف چندان هم موفق نبودهاند.
به صورت کلی نفس برگزاری چنین نمایشگاهی در صنعت پست و توجه به لزوم بکارگیری و استفاده از فناوریهای روز دنیا در هوشمندسازی لجستیک و صنعت پست توسط مدیران ارشد این مجموعه، جای تقدیر و تشکر دارد. به طوری که اگر چنین رویدادهایی در ریل و مسیر درست خود حرکت کند، میتواند در چندسال آینده موجب جهش و تحول مثبت صنعت پست در کشور شود.
از آنجایی که این نمایشگاه برای اولین بار در صنعت پست کشور برگزار میشود، امیدواریم با تدبیر مسئولان شرکت ملی پست در سال های آینده شاهد برگزاری نمایشگاهی پرشور و نشاط باشیم که علاوه بر کمک به توسعه و هوشمندسازی صنعت پست و لجستیک کشور، به بستری برای هم افزایی و مشارکت بازیگران این زیست بوم تبدیل شود.
انتهای پیام/