صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۰۲ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
هشدار رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه:

مسئولان و رسانه‌ها برای اقناع و همراه سازی معترضان کاری نکرده‌اند

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با هشدار در مورد تلاش‌های جدید برای ادامه چرخه خشونت و ناآرامی‌ها در کشور در آستانه سالگرد اعتراضات ۱۴۰۱، بر ضرورت روایت صحیح و سریع روابط عمومی‌ها از وقایع کشور بویژه  دانشگاه‌ها تاکید کرد.
کد خبر : 849633

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصرالللهی در مراسم اختتامیه دومین‌جشنواره روابط عمومی واحد‌های دانشگاهی تهران با تشریح تحرکات و راهبرد‌های رسانه‌های غربی در اعتراضات سال گذشته بویژه در دانشگاه‌ها گفت: مهمترین استراتژی دشمنان در قبال ایران همچنان مثل ناآرامی‌های سال گذشته  استمرار خشونت، توسعه اغتشاشات به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، شدت و افزایش شعارهای‌ساختارشکنانه و عصبانی کردن مسئولان و  نیرو‌های انتظامی و امنیتی است تا از این طریق با خلق سوژه‌های جدید، سوخت چرخه خشونت را تامین کنند و نفس تازه‌ای به اغتشاشات بدمند، اما بخش‌های مختلف کشور برای جلوگیری از تحقق راهبرد‌های آنان، راهبرد‌های صبر و مقاومت، آرام سازی، عادی سازی را  اتخاذ و اجرا کرده اند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای در عین حال با اشاره به نزدیک بودن سالگرد اعتراضات  سال گذشته هشدار داد: انگیزه دشمنان برای ناآرام کردن کشور  بیش از گذشته است، اما مسئولان و رسانه‌ها با گذشت چند ماه از آرامش و عادی شدن شرایط کشور، همچنان از اجرای استراتژی‌های  اقناع و همراه سازی غافل هستند و محدود اقدامات صورت گرفته شده در این زمینه  ناکافی است.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت، ضعف ارتباط و تعامل مسئولان با جوانان، مشترکات اندک دو طرف و فقدان درک متقابل، تعلق ناکافی اجتماعی جوانان، ضعف تعامل مسئولان و نخبگان، فقدان درک مسئولان و رسانه‌ها از آرایش جدید رسانه ای، جدی نگرفتن مخاطرات و بحران‌ها، فقدان پیش‌بینی مخاطرات و بحران‌ها، فرصت طلبی دشمنان و انحراف اعتراض‌ها، بحران اعتمادناکافی مردم به مسئولان و رسانه‌های رسمی با توجه به عملکرد گذشته، اصلاح نکردن اشکالات در بخش اجرا و غایب بودن نسبی مسئولان و رسانه‌های رسمی در ۷۲ ساعت اول حادثه و میدان داری رسانه‌های غیر رسمی و معاند را از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید اعتراض‌ها و خشونت‌ها  دانست و تاکید کرد مسئولان باید  با تفکیک اعتراض و اغتشاش  با گفتگو، اقدام به جای شعار، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و  بازسازی اعتماد مردم، از دل بحران موجود راهکار در بیاورند و آن را به فرصت تبدیل کنند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش‌خبری همچنین با تشریح نقش دانشگاه‌ها و روابط عمومی‌ها در جهاد تبیین و اقناع سازی مردم گفت: لشکر رسانه‌ای غرب با انبوه سازی دروغ، استفاده از همه ظرفیت ابزارها، مناسبت‌ها و موضوعات و  روایت غلط، نادرست و مخدوش از کشور و نظام، کارآمدی نظام، امنیت و امید مردم را هدف قرار داده است و اگر نخبگان، روابط عمومی‌ها و سایر ظرفیت‌های علمی و رسانه‌ای کشور، با روش‌های حرفه‌ای، بموقع و مناسب  دست‌های سرویس‌های جاسوسی  در وقایع سال گذشته و همچنین  اقدامات گسترده و متنوع  کشور را در شرایط تحریم در حوزه‌های مختلف علمی، بخوبی تبیین و تحلیل کنند، امید مردم احیا، کارامدی نظام اثبات و دشمنان ناکام می‌شوند.

نصراللهی در ادامه یا آسیب شناسی عملکرد روابط عمومی‌ها و رسانه‌ای داخلی گفت: نگاه و تصویر نادرست روابط عمومی‌ها به خود و بخش‌های بیرونی  و ضعف‌های تخصصی مثل سوژه یابی کلیشه‌ای و ضعیف، شناخت ناکافی از مراحل مختلف خبر، تعامل نادرست با رسانه‌ها، غلبه رویکرد‌های کمی، رویدادی  و سنتی و اتخاذ راهبرد‌های انکار، سکوت و  انفعالی، بازی در میدان منابع خبری غیر مسئول و معارض و بی توجهی به اصل توازن در تولید و پوشش اخبار، ازجمله ضعف‌های مهم و مزمن روابط عمومی‌ها است.

به گفته نصراللهی باوجود بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و  خروج کنشگری از انحصار، همچنان بسیاری از روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها، شناخت سنتی و فهم ابتدایی از اخبار دارند و  تحت تاثیر این نوع شناخت سنتی از مخاطبان و رسانه، منفعل دانستن مخاطبان و غفلت از دسترسی‌ها و امکانات آن‌ها و همچنین درک نکردن فضای رقابتی کار، فقط برخی سوژه‌ها را پوشش می‌دهند و از شکار،   شناسایی و مدیریت بسیاری از سوژه‌های ناب و مورد نیاز مردم  ناتوانند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه همچنین گفت  فقدان تولید  و پرداخت اختصاصی  یا ناکافی بودن آن، ورود آسان افرادغیرحرفه‌ای به سازمان‌های رسانه ای،   نگاه سطحی، حاشیه‌ای، اداری  و سیاسی بر نگاه حرفه‌ای و ملی، فقدان نگاه روندی و تحلیلی، استفاده ناکافی یا بسیار کم از ظرفیت  نخبگان، سواد رسانه‌ای پایین رسانه‌ها و مسئولان و فقدان پیوست رسانه‌ای برای توسعه از دیگر مشکلات مهم است که با بازسازی سریع در سازمان رسانه، تدوین و اجرای پیوست رسانه‌ای مرتبط با هر مسئله، آموزش مستمر و هدفمند روابط عمومی و رسانه‌ها   و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها، قابل حل است.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با بیان اینکه تحولات رسانه‌ای و  پدیده ارتباط جمعی شخصی را نباید برای سازمان‌ها و کشور‌هایی که در این زمینه برنامه  و حضور  هوشمندانه  و بموقع  دارند، تهدید تلقی کرد، هشدار داد: کندی و تاخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با "شرایط و آرایش جدید رسانه‌ای» برای کشور و رسانه‌ها بسیار گران تمام خواهد شد، به گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن باشد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه  تصریح کرد: تحقیقات و تجربیات نشان می‌دهد با وجود زحمات‌رسانه ها؛ قدرت بازدارندگی رسانه‌های ایران از جمله روابط عمومی‌ها  کم است،  منابع رسانه‌ای مردم از روابط عمومی‌ها و رسانه‌های رسمی به سمت منابع غیر رسمی و غیرموثق در حال تغییر است، رویکرد شان سنتی و راهبردشان  واکنشی است و اقدامات روابط عمومی‌ها در موضوعات راهبردی و مورد توجه افکار عمومی یا دیده نمی‌شود و تاخیری است.

نصرالللهی در پایان تاکید کرد: نقش روابط عمومی‌ها بویژه روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها  در اطلاع رسانی صحیح، طرح مشکلات به همراه ارائه راه حل‌ها، امید آفرینی و تحقق راهبرد‌های روایت اول و بازدارندگی رسانه‌ای، مهم، پیشینی و سرنوشت ساز است و اگر آن‌ها  وقایع  را درست و بموقع  و در بسته‌های جذاب روایت کنند  و اجازه بدهند روایت شوند، رسانه‌های  معارض تقویت و کشور متضرر نمی‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر