صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲

دنیای فرهنگی آلمان تا کجا برای افراد معلول فراگیر است؟

معلولیت‌ها چند وجهی هستند. از معلولیت‌های روانشناختی تا جسمانی، انواع و اقسام وجود دارد. حضور افراد معلول در فیلم، تلویزیون و هنر در سال‌های اخیر مرتب بیشتر شده است و امروز بسیاری از هنرمندان معلول راحت‌تر از گذشته درباره معلولیت خود صحبت می‌کنند و آن را پذیرفته‌اند.
کد خبر : 849077

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری علم و فناوری آنا، دنیای هنر روز به روز بیشتر هنرمندان معلول را فرا می‌گیرد. آلمان مدت‌ها بود که از این قافله عقب مانده بود، اما امروز بعد از مدت‌ها شاهد برخی تحولات امیدوارکننده در این حوزه هستیم.

معلولیت‌ها چند وجهی هستند. از معلولیت‌های روانشناختی تا جسمانی، انواع و اقسام وجود دارد. حضور افراد معلول در فیلم، تلویزیون و هنر در سال‌های اخیر مرتب بیشتر شده است و امروز بسیاری از هنرمندان معلول راحت‌تر از گذشته درباره معلولیت خود صحبت می‌کنند و آن را پذیرفته‌اند.

از ستاره سریال پرمخاطب «بازی تاج و تخت»، پیتر دینکلیگ که مبتلا به آکندراپلازی، یک اختلال ژنتیکی روی رشد استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد تا ستاره پاپ این روزها، بیلی آیلیش، که مبتلا به سندرم تورت مبتلاست تا نقاش ژاپنی، یایویی کوزاما، که به وسواس فکری عملی مبتلا است- هر روز تعداد بیشتری از بازیگران، هنرمندان و موسیقیدان‌های معروف دارای معلولیت یا چالش‌ها شناختی توجه دنیا را به خود جلب می‌کنند.

به گزارش دویچه وله، در دنیای فرهنگی آلمان نیز همه چیز در حال تغییر است. یوتا شوبرت، یک مدیر پروژه در Eurea، انجمنی که با هنرمندان معلول در کشورهای آلمانی زبان کار می‌کند، پیشرفت‌هایی را در این حوزه می‌بیند. او می‌گوید که امروز تنوع دیگر تنها به افرادی که مهاجر هستند یا دارای گرایش‌های جنسی خاص هستند محدود نمی‌شود، بلکه شامل افراد معلول نیز می‌شود.

او در گفت‌وگو با دویچه وله گفت: «در آلمان، افراد معلول در گذشته کاملاً فراموش شده بودند و مدت‌ها بود که کسی آنها را نمی‌دید. یکی از دلایل این پیشرفت برنامه‌های سرمایه گذاری دولتی و فدرال روی موسسات فرهنگی متمرکز روی گروه‌های خاص است. «اکنون یکی دو سال است که افراد معلول واقعاً در مرکز مساله تنوع قرار گرفته‌اند.»

او در ادامه گفت: «امروز این را می‌توان در فراخوان‌های جذب افراد معلول در پروژه‌های هنری مشاهده کرد و این نشان می‌دهد که مساله تنوع به شکل جامع‌تری در آلمان دنبال می شود.

«امروز موسسات می‌دانند که اگر افراد معلول را استخدام کنند یا به دسترسی بیشتر آنها کمک کنند می‌توانند از حمایت‌های مالی دولت برخوردار شوند.»

برنامه جدیدی به نام pik اخیراً توسط بنیاد فرهنگی فدرال آلمان راه اندازی شده است که هدف ویژه‌اش توسعه پروژه‌ها در این حوزه است. هدف این برنامه تسهیل همکاری‌های درازمدت بین تئاترها و گروه‌های فراگیر است و همچنین یک برنامه آموزشی را نیز در برمی‌گیرد.

علاوه بر این، هر روز موسسات فرهنگی بیشتری وارد این حوزه می‌شوند، به خصوص در بخش تئاتر. شوبرت بهیک شرکت تئاتری در مونیخ اشاره کرد که شش تن از افرادش معلول هستند. تئاترهای دیگر نیز به استخدام افراد معلول برای تولیدات خود علاقه نشان می‌دهند و حتی آن‌ها را به صورت دائم استخدام می‌کنند و آن‌ها را جزئی از کادر خود می سازند.

صنعت فیلم سازی نیز امروز توجه بیشتری به مساله «تنوع نشان می‌دهد. برای ساخت فیلم‌های واقع گرایانه، شرکت‌های فیلم سزی آلمانی منند UFA امروز از بازیگران معلول استفاده می‌کنند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر