از جانمایی نامناسب تا معرفی اشتباه در نقشههای نمایشگاه کتاب
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که از آن به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور یاد میشود در سی و چهارمین دوره بار دیگر در مصلی برگزار شد.
این مکان که همواره فضای فراخی در اختیار ناشران قرار داده است، این تصور را به وجود میآورد که هیچ ناشری نسبت به جانمایی خود مشکل و اعتراضی نداشته باشد. با این وجود بررسی خبرگزاری آنا نشان میدهد این بار گلایهها به نور سالن و یا دستگاههای کارت خوان یا محل قرار گیری غرفه در معرض دید، محدود نبوده و ناشران دیجیتال نه تنها در جانمایی نامناسبی قرار گرفتهاند بلکه به دلیل اهمیت تولیدات آن ها که التقاط کتاب با فناوری است، به درستی معرفی نشدهاند.
در جنب ناشران کودک و نوجوان، سالنی برای ناشران دیجیتال پیشبینی شده که قدم زدن در درازای آن 2 دقیقه بیشتر زمان نمیبرد. تعداد اندک ناشران آن هم در وضعیتی که ناشران بسیاری مدعی فعالیت در حوزه کتابهای دیجیتال هستند و از طرفی وضعیت نامناسب غرفهها موجب شد تا به سراغ ناشران این بخش برویم.
تعداد قابل توجهی از ناشران در این بخش حاضر به مصاحبه نشدند و ضمناً به وضعیت نامناسب سالن مربوط به خود نیز معترف بودند.
** هزینه تبلیغی ما در فضای مجازی کمتر بود
مدیر آکادمی ایران اسکرچ در این خصوص گفت: ما ظرفیت قابل توجهی در حوزه نشر دیجیتال داریم اما به نظر میرسد به اندازه ناشران کتب چاپی به این حوزه توجه نمیشود.
محمد جواد ابراهیمی تصریح کرد: هدف ما در آکادمی این است که به عنوان مثال کودک صرفاً مصرف کننده فناوری نباشد و خود بتواند نسبت به برنامه نویسی اقدام کند. چنین هدفی یکی از نیازمندیها با توجه به توسعه سریع فناوری است و ما نیازمند حمایت هستیم تا آن را محقق سازیم.
وی با اشاره به اینکه این آکادمی آموزش برنامه نویسی برای کودکان 5 تا 17 ساله را تعریف کرده است، متذکر شد: خود ما اگر در فضای مجازی تبلیغ میکردیم هزینه به مراتب کمتری از حضور در نمایشگاه کتاب صرف میشد.
مدیر آکادمی ایران اسکرچ به صرف هزینه 50 میلیون تومانی جهت حضور در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: اینکه ما با وجود امکان تبلیغ در فضای مجازی در نمایشگاه کتاب حضور داریم اقدامی بود که انتظار میرفت با معرفی موقعیت مناسبی برای غرفهها مورد حمایت قرار گیرد.
** اسم ما را در نقشه راهنمای نمایشگاه به اشتباه قید کردند
در عین حال مدیر شنوبوک اولین اپلیکیشن کتاب صوتی به زبان و گویش اقوام ایرانی نیز به خبرنگار آنا گفت: بنده از جانمایی غرفهها گلایه دارم و مسئولان برگزار کننده فقط یک روز قبل از نمایشگاه به ما اعلام کردند که میتوانیم ثبت نام خود را نهایی کرده و حضور داشته باشیم.
علیرضا شعبانی با اشاره به اینکه چطور انتظار می رود ناشری یک روز مانده به نمایشگاه بتواند خود را برای حضور آماده کند، افزود: جانمایی ناشران دیجیتال نامناسب بود و نمیتوانیم به مراجعه کنندگان آدرس بدهیم.
وی با ابراز تأسف از اینکه حتی در نقشه راهنمای نمایشگاه، اسم ناشران دیجیتال به اشتباه رسانههای دیجیتال قید شده است، اضافه کرد: حتی غرفههای اطلاع رسانی نیز محل ما را نمیدانند و به مراجعه کنندگان به اشتباه آدرس میدهند. موضوعی که خود بنده یکبار امتحان کردم.
مدیر شنوبوک تاکید کرد: تمامی این اتفاقات در حالی است که ما ناشران قدرتمندی در بخش دیجیتال داریم که به دلیل ضعف برنامهریزی حاضر به شرکت در نمایشگاه نشدند.
** از وعده تا وعید
شعبانی تصریح کرد: اینکه قرار بود در شبستان 90 متر برای ناشران دیجیتال اختصاص یابد و نشد و بعدها مسئولان گفتند ما قولی نداده بودیم گوشهای از نوع نگاه به ناشران دیجیتال است.
جانمایی ناشران دیجیتال مناسب نیست و هر مخاطبی با مراجعه به این بخش متوجه داستان میشود. خبرگزاری آنا آماده اعلام نظر مسئولان برگزاری نمایشگاه در این خصوص است.
انتهای پیام/