صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۴۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

مرجعیت دلار در آینده نزدیك به حاشیه خواهد رفت

كارشناس روابط بین الملل با اشاره به همگرایی كشورهای مختلف دنیا در زمینه حذف دلار از مبادلات تجاری گفت: مرجعیت دلار و یورو در سال‌های آینده به حاشیه خواهد رفت و ما به تدریج شاهد رشد و تقویت ارزهای جدیدی در دنیا خواهیم بود.
کد خبر : 848006

به گزارش گروه دیگر رسانه‌ها خبرگزاری علم و فناوری آنا، داریوش صفرنژاد،  كارشناس روابط بین‌الملل درباره حذف دلار از مبادلات كشورهای آ.سه.آن اظهار كرد: كشورهای آ.سه.آن «اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا» در یك نقشه راه ۱۰ ساله تصمیم گرفتند كه كلیه مبادلات اقتصادی بین كشورهای عضو را بر پایه پول‌های ملی و پیمان‌های مشترك انجام دهند.

او افزود: قرار است كه این كشورها به صورت پلكانی و تدریجی، وابستگی به دلار را در تجارت قطع كنند و كنار بگذارند البته جدا از اینكه پایه‌های دلار لرزان می‌شود اما زمینه خوبی است تا اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا با اتحادیه‌های هم‌جوار دیگر مانند شانگهای، بریكس، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اكو و امثالهم مبادلات عملی و میدانی كشورهای عضو را به شكل گروهی رقم بزند.

كارشناس روابط بین‌الملل، این تصمیم اقتصادی را یك ظرفیت و موقعیت مناسب برای تشكیل بلوك اقتصادی جدید بر پایه پول‌های به جز دلار و یورو دانست و گفت: آمریكایی‌ها بخشی از تجارت خود را با كشورهای آ سه آن انجام می‌دهند و بنابراین با حذف دلار از مبادلات تجاری، ضربه بزرگی به ارزش دلار در سطح بین‌الملل، آمریكا و منطقه وارد می‌شود.

صفر نژاد، روزها و ماه‌ها و سال‌های پیش رو را ایام به چالش كشیده شدن ارزش و كاركرد دلار در صحنه بین‌الملل و منطقه دانست و افزود: همزمان با آ.سه.آن، اتحادیه بریكس و شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به شكل جمعی و دو جانبه به حذف دلار در مبادلات روی آوردند.

او ادامه داد: كشورهای منطقه آمریكای لاتین و آمریكای جنوبی هم به این تصمیم ملحق شدند تا تجارت خود را با برخی از كشورها به شكل دو جانبه و چند جانبه با حذف مرجعیت دلار به انجام برسانند.

كارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به همگرایی كشورهای مختلف دنیا در زمینه حذف دلار از مبادلات تجاری گفت: مرجعیت دلار و یورو در سال‌های آینده به حاشیه خواهد رفت و ما به تدریج شاهد رشد و تقویت ارزهای جدیدی در دنیا خواهیم بود.

صفر نژاد اظهار كرد: قرار بر این شده كه آ سه آن پول واحدی را به جریان بگذارد و چند ارز مرجع جای دلار را بگیرند و ما هم باید در این حوزه نقشه راهی را تعریف كنیم. بانك مركزی و وزارت اقتصاد و دارایی باید پیمان‌های پولی دو جانبه و چند جانبه را با این كشورها برقرار كنند تا وابستگی به دلار و یورو قطع شود.

منبع: رادیو گفتگو

انتهای پیام/

ارسال نظر