صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم مطرح کرد؛

بازبینی «آیین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری» برای دستیابی به اقتدار ملی

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: «آیین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری» به منظور دستیابی به اقتدار علمی، فناوری و نوآوری کشور بازبینی و تدوین می‌شود.
کد خبر : 847863

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، امید رضایی فر، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار داشت: بسط و توسعه توان ملی در نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانایی، ارتقای ظرفیت توسعه فناوری و زمینه‌سازی حرکت دانشگاه‌های کشور به سوی دانشگاه کارآفرین و تغییر رویکرد دانشگاه‌ها از انجام فعالیت‌های پژوهشی محض به پژوهش‌های کاربردی، توسعه و تجاری سازی فناوری از اهداف دیگر «طرح ملی گرنت فناوری» محسوب می‌شود.

رضایی فر جامعه هدف این برنامه را «اعضای هیأت علمی و پژوهشگران فعال» در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بیان کرد و در مورد عملکرد این طرح گفت: تاکنون پنج فراخوان با همکاری ۳۹ پارک علم و فناوری (۳۱ پارک استانی و ۸ پارک دانشگاهی) و تحت پوشش قرار گرفتن ۲۷۳۰ دانشگاه، عملیاتی شده است.

وی افزود: از جمله دستاورد‌های این برنامه می‌توان به مشارکت بیش از ۷۰۰ عضو هیأت علمی و ۳ سازمان حامی فعال (وزارت‌خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و دفاع و نیرو‌های مسلح (به ترتیب حضور در برنامه) اشاره نمود که منجر به اعطای ۵۲۱ گرنت فناوری در طرح جوانه (به ترتیب ۳۶۲ و ۱۵۹ در مقاطع ارشد و دکتری) شده است.

رضایی فر تصریح کرد: میزان حمایت گرنت فناوری، در هر برنامه، با توجه به شرایط اقتصادی و سایر ملاحظات کشور، توسط دبیرخانه ملی تعیین و اعلام می‌شود و این حمایت برای انواع گرنت و مقاطع ارشد و دکتری متفاوت می‌باشد.

وی گفت: پس از احیای معاونت فناوری و نوآوری در آذرماه ۱۴۰۰، این برنامه همچنان در فهرست اولویت فعالیت‌های این معاونت قرار گرفت و آیین‌نامه اجرایی آن نیز با اندکی تغییرات، به دلیل تغییر ساختار وزارت عتف، در روز‌های پایانی اسفندماه ۱۴۰۰، به تأیید مقام عالی وزارت رسید.

رضایی فر در مورد علت ویرایش و بازبینی «آیین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری» گفت: برنامه گرنت فناوری یک برنامه ملی است که همه حوزه‌های تخصصی و علمی را پوشش می‌دهد و در سراسر کشور امکان فعالیت دارد؛ لذا به منظور دستیابی به اقتدار علمی، فناوری و نوآوری کشور، آیین‌نامه گرنت فناوری مجدد ویرایش و بازبینی و در نهایت «آیین‌نامه جامع برنامه ملی گرنت فناوری» تدوین شد که هم‌اکنون مراحل نهایی تصویب و ابلاغ را طی می‌کند.

وی گفت: در آیین‌نامه جدید برنامه ملی گرنت فناوری، علاوه بر ۳ سرفصل قبلی (گرنت جوانه، گرنت شکوفایی و گرنت رشد)، ۶ سرفصل جدید نیز پیش‌بینی شده تا در قالب مجموعه‌ای پویا و یکپارچه، با راهبری این معاونت و همراهی ذی‌نفعان دخیل در پیشرفت فناوری کشور، ارتباط گسترده با جامعه علمی، در سطح ملی و بین‌المللی را ساماندهی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر