صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۱ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۳
معاونت مطبوعاتی منتشر کرد

مردم رشت به چه رسانه‌هایی بیشتر اعتماد دارند؟

نتایج یک نظرسنجی میدانی نشان می‌دهد که صدا و سیما و پایگاه‌های اطلاع رسانی اینترنتی برای مردم ساکن در شهر رشت بیشترین محل رجوع جهت دریافت اخبار و اطلاعات است.
کد خبر : 8478

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از رو ابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، در یک پژوهش که حاصل نظرسنجی از 700 شهروند ساکن در شهر رشت درباره الگوی مصرف و میزان استفاده آنها از مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی آنلاین است، مشخص شد که میزان استفاده از مطبوعات در بین سایر رسانه‌ها در جایگاه چهارم و درباره اعتماد به این رسانه هم مطبوعات بعد از شبکه‌های اینترنتی و صدا و سیما در جایگاه سوم قرار دارد.


همچنین بالاترین میزان اعتماد پاسخگویان متعلق به پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی با میانگین 2.73 از 5، صداوسیما با میانگین 2.60 و روزنامه‌ها و سایت‌های متعلق به آنها با میانگین 2.52از 5 مربوط بوده و کمترین میزان اعتماد هم به رادیوهای خارجی فارسی زبان با میانگین رتبه‌ای 1.21، مطبوعات خارجی با میانگین 1.48 و شبکه‌های ماهواره‌ای با میانگین 1.94 از 5 مربوط است.


بنابر نتایج این پژوهش که از سوی مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آذرماه امسال انجام شده، مهمترین شیوه دسترسی پاسخگویان به مطبوعات (روزنامه و مجلات) خرید شخصی بوده و میانگین میزان مطالعه روزنامه از سوی خوانندگان مستمر آن‌ها 45 دقیقه در شبانه‌روز است.


کدام روزنامه‌ها محبوب ترند؟


مهمترین روزنامه مورد مطالعه پاسخگویان در بخش روزنامه‌های غیر ورزشی «جام جم» و «همشهری» و در میان روزنامه‌های ورزشی «خبر ورزشی» و «نود» است. در بین مجلات هم «خانواده سبز» به عنوان مجله غیر ورزشی و «دنیای ورزش» به عنوان مجله ورزشی بالاترین خواننده را نسبت به سایر مجلات داراست.


در مورد بخش‌های مختلف روزنامه هم نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه‌های کشور، بیشترین درصد میزان علاقه‌مندی پاسخگویان با 17.4 درصد مربوط به بخش ورزشی، 16.6 درصد بخش حوادث و 11.4 درصد هم به بخش سیاسی روزنامه‌ها مربوط است.


اما در خصوص ویژگی‌های یک روزنامه مناسب هم نتایج تحقیقات مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی نشان می‌دهد، 38.4 درصد پاسخ‌ها مربوط به صحت مطالب روزنامه و 12.1 درصد شفاف‌سازی اخبار و مسایل روز است. میانگین نمرات داده شده آنها هم به عملکرد روزنامه‌ها در سطح کشور بطور میانگین 13.8 است که 27 درصد نمرات در حد 15 تا 16 است.


شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای خبری


همچنین مردم در پاسخ به این سئوال که «شما جهت کسب اخبار و اطلاعات چقدر از نرم‌افزارهای خبری نصب شده بر روی موبایلتان استفاده می‌کنید؟» 10.5 درصد اظهار کرده‌اند که همیشه، 18.5 درصد گاهی، 17.9 درصد بندرت و پاسخ 53 درصد هم خیر است. بنابراین بخش اعظمی از پاسخگویان این پژوهش از نرم‌افزارهای خبری نصب شده در تلفن‌های همراه هیچ بهره‌ای نمی‌برند.


در رابطه با شبکه‌های اجتماعی آنلاین هم بیشترین حضور افراد در ساعات مختلف و نامشخص بوده که به طور میانگین معادل 3.6 ساعت در شبانه‌روز است و مهمترین دلایل استفاده آنها از این شبکه‌ها هم برقراری تماس با دوستان با 42.7 درصد و سرگرمی و تفریح با 17.4 درصد فراوانی است. همچنین بیشترین حضور آنان در شبکه اجتماعی وایبر با 28.4 درصد است.


انتهای پیام/

برچسب ها: خبر رسانه
ارسال نظر