جامعه متأثر از رفتار نخبگان و صاحبان اندیشه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین دوره نشست «طرح ملی اعتلا» دانشگاه آزاد اسلامی در استان هرمزگان (مرحله مقدماتی ـ سطح استانی) با اهداف متعالی معرفتی، انقلابی و مهارتی با حضور و سخنرانی احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و سهراب صلاحی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به نقش استادان در حفظ و اشاعه انقلاب اسلامی گفت: نقش استادان در تربیت نیروی انسانی کارآمد، غیرقابل انکار است و در هر زمان و مکان اگر با بصیرت و وظیفهشناس باشیم به طور حتم تأثیرگذار خوبی هم خواهیم بود و میتوانیم با احساس مسئولیت اجتماعی، نقش ماندگاری را دراستقلال، آرامش و پویایی جامعه از خود برجای بگذاریم.
احمد مرادی، جامعه را متأثر از رفتار نخبگان و صاحبان اندیشه دانست و یادآور شد: اگر نخبگان، اندیشمندان و صاحبان ایده، افراد تأثیرگذار خوبی باشند و بتوانند جایگاه خود را حفظ و نسبت به وظیفه خود در قبال جامعه متعهد باشند، موجبات شکوفایی جامعه خواهند شد.
وی با اشاره به موضوع مدیریت بحران و احتمال وقوع مشکلات و مسائل و پدیدهها و آسیبهای اجتماعی در جامعه گفت: برخی از بحران میتواند بینالمللی، منطقهای، ملی، استانی یا حتی خانوادگی باشد که شناخت عناصری چون پیشبینی، مقابله، ترمیم و بازسازی از مواردی است که باید قبل و بعد از بحران به آن توجه شود و این مهم باید در دانشگاهها بررسی شود.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، تحلیل رویدادهای سیاسی، داشتن تخصص فارغ از جناحبندی سیاسی و واقعبینی را شرط اصلی هر دولت برای خدمتگزاری عنوان و بیان کرد: ایجاد اشتغال، رفع نیازمندیها و فراهم آوردن استانداردهای لازم معیشتی و ایجاد نظم و امنیت درجامعه وظیفه دولت خدمتگزار است که وظیفه داریم در هر مسئولیتی برای محقق شدن برنامههای دولت و خدمت به مردم یاریرسان باشیم.
مرادی با اشاره به جایگاه مجلس در رفع مشکلات و پدیدههای اجتماعی را مهم دانست و افزود: نمایندگان مجلس در سلسله مراتب اداری همسطح با وزیر و معاون رئیس جمهور هستند و نقش خطیر آنان در رفع مشکلات باید مورد توجه جامعه باشد و بکوشند تا جامعه را از موقعیتهای نامطلوب به موقعیت مطلوب برساند.
وی، تعریف بیان مسئله را برای رفع مشکلات راهکاری علمی خواند و افزود: تا برای مشکلی، مسئلهای را بیان نکنیم، امکان پرکردن فضای مورد مطالبه تا فضای مطلوب نیز امکانپذیر نخواهد بود که بیان مسئله نیاز به همافزایی، هماندیشی و مناظره دارد، در حالی که برای رفع یک مشکل پیش آمده باید تصمیم فوری گرفته شود که در ساختار اداری کشور برای آن قانون وضع شده و باید مطابق قانون به آن پرداخته شود.
** انقلاب اسلامی بهدلیل مردمی بودن به سرعت رشد و توسعه یافت
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) هم با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در توسعه کشور و ایجاد تحول در منطقه گفت: انقلاب اسلامی بهعنوان بزرگترین و تأثیرگذارترین انقلاب با رویکردی متفاوت از سایر انقلابهای جهانی پا به عرصه ظهور گذاشت و به دلیل مردمی بودن توانست به سرعت رشد و توسعه پیدا کند و جهان را تحت تأثیر مدیریت اسلامی خود قرار دهد.
سهراب صلاحی متذکر شد: انقلاب اسلامی با رشد در بستر آموزهای دینی و نگاه ژرف به اسلام ناب محمدی و حرکت در راستای وحدت شیعه و سنی توانست در دل مردم جا باز کند و با تکیه بر نهاد مردمسالاری، رشد و توسعه یابد و تأثیر چشمگیری در حوزه سیاست و ایدئولوژی اسلامی بر مبنای مردمسالاری دینی و با شعار پیوند دین و سیاست به بالندگی و افتخار برسد و بتواند صدای مظلومان جهان و خار چشم دشمنان اسلام به خصوص استکبار جهانی و رژیم غاصب صهیونستی باشد.
استاد حقوق دانشگاه امام حسین(ع)، ریشه و اصالت انقلاب اسلامی را هم درشکل و هم در محتوا قابل مقایسه با سایر انقلابها جهانی ندانست و تأکید کرد: قیامهای مردمی در ایران براساس ارزشهای دینی و الهی شکل گرفت و نگاه مردم به انقلاب اسلامی یک نگاه الهی، استقلالطلبانه و عدالتخواهانه بر مبنای توسعه دینداری و اسلام ناب محمدی بود، چیزی که سایر انقلابها هم در شکل و هم در محتوا از آن تهی بودند.
وی با اشاره به نقش دشمن ازجمله آمریکا که به طور صریح دنبال تجزیه و سرکوب ایران است، گفت: ایران توانمند و مقتدر هیچ ارزشی برای آمریکا قائل نیست، چراکه افقهای هدف برای مردم ایران و انقلاب اسلامی کاملاً مشخص است و ظهور انقلاب اسلامی، شوروی را به دشمن شماره چهارم امریکا مبدل ساخت، چون دشمن اول او را انقلاب اسلامی، دوم را مردم ایران و سوم حکومت اسلامی ایران شکل میداد.
صلاحی با اشاره به تاریخچه ادیان، حکومتها و دولتها، از ایران بهعنوان کشوری ممتاز یاد کرد و گفت: تاریخ ایران به ۶ هزار سال قبل برمیگردد که در آن اولین دین زرتشتیان، اولین حکومت در دنیا هخامنشیان، اولین دولت جهان، کاسبی است که حدود ۵۷۰ سال در بینالنهرین حکومت کرده و بعد از آمدن دین اسلام، مردان ایرانی با افتخار پذیرای دین اسلام شدند و علم را در دامن این دین الهی دنبال کردند، تا جایی که پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم در شأن و منزلت ایرانیان میفرماید: «اگر علم در ثریا باشد مردان ایرانی به آن دست خواهند یافت.»
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه امروز در زیر سایه دین اسلام، شیعه و سنی با هم برابریم و دنبال هویت اسلامی هستیم، افزود: همه ما وظیفه شرعی و اخلاقی داریم تا در حوزه تعلیم، تربیت و سایر مسائل دشمن را به خوبی بشناسیم و رفتار او را به درستی تحلیل و تفسیر کنیم، چراکه بصیرتافزایی، دشمنشناسی و جهاد تبیین راهبردهای کارآمد دانشگاهیان برای مقابله با جنگ نرم دشمن است.
وی با تأکید بر اینکه ایران عامل اساسی گذر جهان از پیچ تاریخی سیاست است، عنوان کرد: توانمندیهای ایران در حوزههای مختلف بینظیر و بی مانند است، چراکه کشور ما با داشتن هفت درصد امکانات و جهان قابلیت تبدیل شدن به قطب بینالمللی و جهانی را دارد که برای مبدل شدن به یک قطب بینالمللی نیاز به یک کلان گفتمان است که استادان باید با ارائه طرحهای مختلف علمی و عملی، اصولگرایی و اصلاحطلبی را در زیر بال خود هدایتگر باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) به سیر تاریخی دولتها و حکومتهای جهان و مقایسه آن با انقلاب اسلامی، تشریح چگونگی روی کارآمدن آنها و مباحثی چون مشرطهخواهی، مشروعهخواهی در زمان قاجار تا چگونگی روی کارآمدن القاعده و تفسیر رفتارهای بینالمللی برخی کشورهای دوست و همچنین معاند و پرداختن به تاریخ معاصر و ارائه راهکارهای عبور از بحران پرداخت.
** نگاه دانشگاه آزاد اسلامی امروز مسئلهمحوری و کارآفرینی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان هم با اشاره به نقش بیبدیل دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه همهجانبه کشور و خدمات بیشمار آن در عرصههای مختلف، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بدون داشتن بودجه دولتی و با تکیه بر پشتیبانی مردم راه رشد و شکوفایی را طی کرده و امروز دنبال رسیدن و رقابت با دانشگاههای نسل جدید است.
محمدحسین رنجبر، نگاه دانشگاه را امروز مسئلهمحور و کارآفرین خواند و بیان کرد: امروز دغدغه ما مهارتآموزی، پرورش نیروهای کاردان و کارشناسان متخصص زبده است تا بتوانند در حل مسائل شهری و صنعت نقش بیبدیلی اجرا کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه، برگزاری دورههای و کارگاههای تخصصی را برای اعضای هیئت علمی و سایر کارکنان دانشگاه از ضروریات بخش آموزشی خواند و یادآور شد: بدون آموزش و یادگیری امکان به دست آوردن تخصص دور از دسترس خواهد بود و نیاز به آموزش داریم تا در مواجهه با برخی بحرانها، رفتارها یا کنشها، واکنش درست و بهموقع داشته باشیم و این تنها با آموزش، یادگیری و ممارست امکانپذیر خواهد شد.
«طرح ملی اعتلا» در راستای کیفیتافزایی و اثربخشی آموزههای استادان دانشگاه با هدف تعالیبخشی معرفتی، مهارتی و حرفهای با پیوست دستورالعمل اجرایی به واحدها ابلاغ شده که بخش نخست آن به همت دفتر توانمندسازی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با دعوت از استادان صاحبنام پایان یافت.
انتهای پیام/