صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۸ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

هر هفته 10 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان اینکه در سال جاری هفته‌ای ۱۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده‌ است، گفت: در سال گذشته ۲۵۸ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد که این میزان در سال جاری به ۳۲۰ هزار دستگاه رسیده‌ است.
کد خبر : 8469

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علیرضا فیض بخش در مراسم ثبت رکورد از رده خارج کردن بیش از ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در سال ۹۳ که امروز در سالن شهدای محیط زیست پارک پردیسان برگزار شد، با بیان اینکه آمار اسقاط خودروهای سبک فرسوده کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است، افزود: میزان خودروی سبک فرسوده اعلامی از سوی پلیس راهور در ابتدای سال ۹۲ یک میلیون و ۱۳۴ هزارو ۴۶ دستگاه بوده است که با توجه به عملکرد اسقاط ۳۱۱ هزارو ۹۵۰ دستگاه در سال جاری بیش از یک چهارم انباشت سال‌های گذشته خودرو اسقاط شده‌است.


وی با بیان اینکه با اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری بنزین مصرفی کشور به میزان ۴۰۰ میلیون لیتر کاهش یافته است، تصریح کرد: از رده خارج کردن بیش از ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در سال جاری حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته است.


فیض‌بخش با بیان اینکه هر خودروی فرسوده بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد بیش از یک خودروی استاندارد سوخت مصرف می‌کند، ادامه داد: آلایندگی ایجاد شده از سوی هر خودروی فرسوده برابر ۵۰ خودروی یورو ۴ و ۲۲ خودروی یورو ۲ است.


وی اضافه کرد: با سیاست‌های پیگیری شده در سال جاری به کنترل فرآیند خروج خودروهای فرسوده از رده پرداختیم، به طوری که در سال ۸۹ معادل ۱۱۰ نفر فرایند از رده خارج کردن خودرو‌ها را انجام می‌دادند، اما این میزان در سال جاری به ۸ نفر رسید.


رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اظهار کرد: الزام واردکنندگان به اسقاط خودرو برای اولین پلاک خودروی وارداتی به جای الزام آنان به واریز وجه به حساب ستاد از دیگر اقدامات صورت‌گرفته برای خروج خودروهای فرسوده از ناوگان است.


فیض بخش تاکید کرد: با توجه به اینکه ۴۵ درصد تصادفات مربوط به خودروهای فرسوده وانت و سواری است، بنابراین تامین ۳۰۰ هزار تن فولاد از طریق اسقاط خودروهای فرسوده علاوه بر ایجاد گردش اقتصادی در کشور، بازار مناسبی را نیز برای خودروسازان فراهم کرده‌ است.


وی با تاکید بر اینکه عمده تمرکز از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در ۹ سال گذشته مربوط به خودروهای سبک و وانت بوده‌ است، عنوان کرد: متاسفانه توجهی به خروج خودروهای سنگین فرسوده از ناوگان در سال‌های گذشته نشده، به طوری که تا کنون فقط سه هزار و ۵۰۰ دستگاه از این وسایل نقلیه اسقاط شده‌اند اما امیدواریم در سال آینده به عدد قابل قبولی در این بخش دست یابیم.


وی گفت: پیش بینی می‌شود در سال آینده ۹۱ هزار و ۳۲۰ تاکسی از رده خارج شود.


فیض بخش خاطرنشان کرد: ما با اتخاذ راهبرد صنعتی سازی مراکز اسقاط و بازنگری در رتبه آن‌ها، به دنبال صنعتی‌تر کردن اسقاط خودروهای فرسوده در کشور هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر