صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
محصولی دانش‌بنیان که مزایای گوناگون دارد؛

اجرای پروژه نیروگاه زباله‌سوز با فناوری گازی‌سازی

فعال حوزه دانش‌بنیان از اجرای پروژه نیروگاه زباله‌سوز با فناوری گازی‌سازی برای بیمارستان‌ها و شهر‌های بزرگ خبر داد که علاوه بر تولید برق برای روشن‌کردن مشعل موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر : 846683

مسعود لطفی رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: تولیدکننده نیروگاه‌های زباله‌سوز هستیم و پسماند‌های جامد و مضر شهری را در راکتور قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه این فعالیت منجر به تولید گاز می‌شود، گفت: گاز تولید‌شده گاز سنتز یا پاک نامیده و با قراردادن در ژنراتور گازسوز برق تولید می‌شود.

فعال حوزه دانش‌بنیان بیان کرد: این نیروگاه زباله‌سوز در بیمارستان‌ها و شهر‌های بزرگ برای روشن کردن مشعل موتورخانه‌ها و گرم‌کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لطفی ادامه داد: محصولات جانبی این دستگاه، نفت مصنوعی است که داخل آن مشتقات نفتی مانند بنزین و گازوئیل قرارمی‌گیرد و کنار این اقدامات می‌توان پالایشگاه کوچکی احداث و محصولات نفتی را استحصال کرد.

وی مطرح کرد: خاکستر حاصل از راکتور می‌تواند برای استحکام بتن، کارخانه سیمان و صنایع آسفالت کاربرد داشته باشد. اگر زباله وارد‌شده به دستگاه اورگانیک باشد به عنوان کود کشاورزی نیز می‌توان استفاده کرد.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه تولید ثروت با محصولات جانبی این دستگاه ممکن می‌شود، گفت: زباله‌ها در حالت عادی دفع می‌شوند؛ اما با این دستگاه می‌توان از انباشت زباله برای بهبود محیط‌زیست جلوگیری کرد و در نهایت انرژی تولید می‌شود.

لطفی با عنوان اینکه محصولات شرکت مشابه داخلی ندارد، بیان کرد: تکنولوژی به کارگرفته شده گازی‌سازی است که با نمونه‌های خارجی بسیار تفاوت دارد و این دستگاه تجهیزات مکانیکال، سرویس نگهداری و هزینه تمام شده کم‌تری در مقایسه با سایر دستگاه‌ها دارد.

به گزارش آنا، نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۳ از ۱۹ اردیبهشت تا جمعه ۲۲ اردیبهشت در محل پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر