صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
عضو شورای شهر تهران خطاب به وزیر ارشاد:

مسئولیت تبعات ناشی از برگزاری نمایشگاه کتاب بر عهده شماست

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران گفت: مسئولیت شرعی، اخلاقی و عرفی برگزاری این نمایشگاه و جان‌های فوت شده و آسیب‌های روحی و جسمی به شهروندان تهرانی و ساعت‌های معطلی میلیون‌ها مردم در ترافیک با شخص وزیر محترم ارشاد و فرهنگ اسلامی است.
کد خبر : 846392

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد صادقی در یکصد و چهل و ششمین جلسه شورا و در تذکری نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران با وجود مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب انتقاد کرد و گفت: همه ساله در میانه فصل بهار طبیعت ، بهار کتاب و کتابخوانی  در کشور با برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام می گردد. اما این نمایشگاه و جشن بزرگ فرهنگی برای شهر تهران و شهروندان تهرانی تبدیل به معضل بزرگ و نارضایتی عموم مبدل شده است. 

وی افزود: بیش از 23 سال است که در ادوار شوراهای اسلامی شهر تهران از شورای اول تا شورای ششم ، افزون بر تمامی پیگیری ها و تذکرات و مکاتبات ، مصوبه ای در خصوص انتقال محل نمایشگاه به خارج از محدوده شهری را داشته اند. مصوبه الزام شهرداري تهران جهت تهيه و ارائه طرح بهبود حمل‌ و نقل و عبور و مرور در محدوده نمايشگاه بين‌المللي تهران در سال 1379 و الزام شهرداري تهران به جلوگيري از برگزاري نمايشگاه‌ها در تهران در سال 1383 و مصوبه اخیر  «الزام شهرداري تهران به انتقال فعاليت‌هاي نمايشگاه بين‌المللي تهران به مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب» سال 1400 و  سند اصلي طرح راهبردي - ساختاري توسعه و عمران شهر تهران (طرح جامع شهر تهران) مصوب آذر ماه 1386 شوراي عالي معماري و شهرسازي و مصوبه كميسيون تخصصي زيربنايي، صنعت و محيط‌زيست هيأت دولت ابلاغي به شماره 13/56351/4438 در سال 1398 و در چارچوب بندهاي 27 و 28 مصوبه يكصد و سي و سومين جلسه شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهای کشور در سال 1395 همگی الزامات حقوقی و قانونی انتقال این رویداد بزرگ نمایشگاهی در شهر تهران می باشد. 

صادقی اظهار داشت: طبق آمار اخذ شده از سازمان بهشت زهرای شهرداری تهران ، در حین و پس از برگزاری رویدادهایی که منجر به ترافیک گسترده در شهر تهران می شود، آمار مرگ و میر افزایش می یابد. 

وی افزود: طبق بررسی صورت گرفته ، میزان زمان انتظار رسیدگی آمبولانس و اورژانس شهرتهران به بیماران اورژانسی افت محسوس خدمت رسانی را نشان می دهد. مراجعه کنندگان به مراکز درمانی افزایش می باشد. ده ها بیمارستان و درمانگاه و آزمایشگاه در محدوده درگیر در ترافیک نمایشگاه واقع در مصلی تهران در ایام برگزاری نمایشگاه با مشکلات گسترده ای مواجه هستند. فوت و آسیب جسمانی به حتی یک نفر از شهروندان را چه کسی پاسخ می دهد؟

صادقی در ادامه گفت: اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصرار و پافشاری زیاد به جای حل مشکلات مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب و تعامل با شهرداری تهران،  با فشار به شورای تامین استان مجوز برگزاری این نمایشگاه را شخصا اخذ نموده است. 

این عضو شورا گفت: جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مسئولیت شرعی اخلاقی و عرفی برگزاری این نمایشگاه و جان های فوت شده و آسیب های روحی و جسمی به شهروندان تهرانی و ساعت های معطلی میلیون ها مردم در ترافیک با شخص حضرتعالی و دستگاه مطبوع شما می باشد. برای پایمال شدن حق الناس و جواب جان مردم ، حتی اگر در این دنیا حسابرسی انجام نشود، در دستگاه محاسباتی خداوند متعال نادیده نخواهد ماند.

صادقی ادامه داد: همه ساله بودجه گسترده ای توسط شهرداری ها و دستگاه های دولتی در خصوص فرهنگ عمومی هزینه می گردد. این اقدام و ایجاد نارضایتی عموم شهروندان تمام این تلاش ها و هزینه های صورت گرفته را تحت شعاع قرار می دهد و برگزاری نمایشگاه را تبدیل به پدیده ضدفرهنگی می نماید. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از دولت محترم تقاضا می شود با وجود داشتن امکان تصمیم گیری و حل این معضل جهت حل مشکل شهروندان و جلوگیری از خسارت های مادی و معنوی مردم ، این عارضه را تعیین تکلیف کند.

صادقی خاطر نشان ساخت: مطابق ماده 2 و 5 قانون تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور ، استاندار محترم تهران و شورای تامین استان موظف به حفاظت از شخصیت ها ، اماکن و مردم در رویداد ها و وقایع حساس می باشند. چنین اجتماع چند صد هزار نفری غرفه داران ، مردم و خودروهای ایشان متوجه شورای تامین استان می باشد.

وی افزود: بنده با اعلام اینکه هم مخالف و منتقد برگزاری این نمایشگاه در  داخل شهر تهران هستم ، حضور و تشویق مردم به حضور در نمایشگاه و دامن زدن به ترافیک و معضلات شهری را برای خود ممنوع نموده و از همکاران محترم شورای شهر و شهرداری تهران  و رسانه ها می خواهم در این حق الناس صورت گرفته و آسیب های وارده به مردم شهر سهیم نباشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر